2013-01-16, 09:16
Medlem
Librarians avatar
Jag är inte helt säker på om jag lade denna rätt, men eftersom det handlar om min privata ekonomi så kör jag på detta.

I juni åker jag till USA och blir borta i ca 40 dagar. Nu ligger dollarn väldigt lågt och jag börjar fundera på om jag bör köpa på mig min resekassa redan nu, eller lutar det mesta åt att valutan kommer fortsätta att sjunka gentemot kronan?
Citera
2013-01-16, 09:21
Medlem
danevitos avatar
köp nu, den brukar sällan gå under 6 sek
Citera
2013-01-16, 10:35
Medlem
Celenos avatar
Om du tycker att valutahandel är en bra idé, varför begränsa sig till dollar och bara inför semestern? Köp och sälj alla möjliga valutor och bli rik.

Eller låt bli att försöka tajma valutamarknaden och växla när du behöver.

Varför behöver du kontanter överhuvudtaget? Använd ICA Mastercard.
Citera
2013-01-16, 10:52
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om du tycker att valutahandel är en bra idé, varför begränsa sig till dollar och bara inför semestern? Köp och sälj alla möjliga valutor och bli rik.

Eller låt bli att försöka tajma valutamarknaden och växla när du behöver.

Varför behöver du kontanter överhuvudtaget? Använd ICA Mastercard.

Valutahandel intresserar mig inte, jag vill bara ha en så bra semester som möjligt

ICA Mastercard? Hur är deras växlingskurs när man är utomlands? Kontanter ville jag väl mest ha för bekvämlighetens skull då det kan vara krångligt att hålla reda på hur mycket man spenderar annars om man växlar mycket (uff, jag är inget vidare på detta känner jag nu. Hoppas jag inte dumförklarar mig, skriver lite på språng nu dessutom )
Citera
2013-01-16, 11:51
Medlem
Kaustis avatar
Kan inte säga hur du ska göra, men kan säga att jag var till USA sommaren 2011 (länk finns i signaturen om du vill läsa) och då skippade vi att växla in något innan vi åkte trots att dollarn var så låg. Risken att du förlorar kännbara pengar på att dollarn rusar upp lär dock vara minimal, det sker inte så stora swings på kort tid att det blir väldigt märkbart.

Personligen var jag där i typ 57 dagar och använde mitt vanliga Visa-kort för att ta ut pengar när det behövdes. Brukade plocka ut några hundra dollar när jag väl plockade ut och totalt slösade jag väl ungefär 500 kronor på växlingsavgifter över två månader. Men då ska man ha i åtanke att jag aldrig hade några större summor på mig p.g.a. detta så säkerheten blev ju helt klart bättre på det här viset. Om du är sugen på att plocka ut 30 000 kr i kontanter och bära runt så får du väl göra det men personligen skulle jag aldrig göra så.
Citera
2013-01-16, 12:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Valutahandel intresserar mig inte, jag vill bara ha en så bra semester som möjligt

Bekymra dig då inte om valutan!

Citat:
ICA Mastercard? Hur är deras växlingskurs när man är utomlands?

0% växlingsavgift och 0 kronor uttagsavgift.

Flesta banker tar runt 1,5% varje gång man använder deras kort plus 35-40 spänn varje gång man tar ut kontanter.

Överlägset bästa kortet att ha om man reser någorlunda ofta.

http://www.bankkort.se/
Senast redigerad av Celeno 2013-01-16 kl. 12:23.
Citera
2013-01-16, 12:27
Medlem
Amarths avatar
Ingen vet hur kursen kommer se ut om 6 månader. Hur säker än folk verkar vara. Du tar en risk.
Citera
2013-01-17, 18:00
Medlem
CastelulBrans avatar
Växla lite var 3 vecka eller något. I sådana fall är det ingen fara vid en "kraftig" nergång/uppgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in