Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-18, 05:01
  #121
Avstängd
Forza.Svezias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
Alltså, pizzasten då!?!?! Oregano kör jag jämnt samt penslar kanterna med olja. Har testat lite olika ostar bla. en blandning av riven prästost och mozzarella. Måste experimentera mer med tomatsåsen!

Una bella idea. Glöm inte basilico.
2016-11-18, 05:34
  #122
Avstängd
frifarts avatar
jag tycker hemma pizza är godare än kartong pizza , ha i kryddor och oregano i tomatsåsen så den verkligen sätter smak på pizzan , osten har en viss betydelse för vilken smak man får på den färdiga produkten sedan så är ju vad man har på riktigt viktigt för smaken sedan piffa upp salladen med ananas sås i den och låt den stå och dra lite i några timmar i kylskåp före servering .... smaskens
2016-11-18, 12:56
  #123
Medlem
japanskbruds avatar
köp en burk pizzakrydda .. det kan rädda även den sämsta pizzan
2016-11-18, 13:24
  #124
Medlem
Se till att röka ett paket cigaretter innan du knådar degen samt ett paket innan du bakar ut en, efter eget tycke, fin och jämn pizzabotten.

Kan starkt rekommendera Camel-cigaretter för bästa smak.

Ett toa-besök eller två utan att tvätta händer ger pizzan extra "umami".
__________________
Senast redigerad av P-o-beln 2016-11-18 kl. 13:29.
2017-01-02, 20:46
  #125
Avstängd
TB12Ps avatar
O lite skit under naglarna siom fastnar i degen.
2017-01-03, 07:20
  #126
Medlem
Grodaifickans avatar
Mycket mycket mer än vad folk verkar tro hänger på öppnandet av degen. En pizza ska sträckas ut, inte plattas eller kavlas ut. Problemet man ofta har i hemmakök är rostfria bänkar som sviktar för mycket och som har upphöjda kanter som försvårar processen. Hursomhelst, studera din lokala pizzabagare och kolla hur han bakar ut pizzan, gå sedan hem och nöt.


Skaffa en baksten också och bränn på ugnen på max.
2017-01-03, 08:43
  #127
Medlem
Mohaves avatar
Många bra tips här i tråden. Ordentligt gjord deg och en bra tomatsås är grunden. Vill också rekommendera en rejält uppvärmt ugn. Kör på 275 grader!
2017-01-03, 12:12
  #128
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Mycket mycket mer än vad folk verkar tro hänger på öppnandet av degen. En pizza ska sträckas ut, inte plattas eller kavlas ut. Problemet man ofta har i hemmakök är rostfria bänkar som sviktar för mycket och som har upphöjda kanter som försvårar processen. Hursomhelst, studera din lokala pizzabagare och kolla hur han bakar ut pizzan, gå sedan hem och nöt.


Skaffa en baksten också och bränn på ugnen på max.
Detta problem kan lösas av denna:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00309829/
2017-01-03, 21:14
  #129
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Detta problem kan lösas av denna:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00309829/
Skulle rekommendera en marmorskiva. Typ som denna fast större. Själv funderar jag på att bygga en typ köksvagn med marmorskiva på toppen just för att kunna baka vettiga pizzor även hemma.
2017-01-03, 21:18
  #130
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Skulle rekommendera en marmorskiva. Typ som denna fast större. Själv funderar jag på att bygga en typ köksvagn med marmorskiva på toppen just för att kunna baka vettiga pizzor även hemma.
Dock löser den det beskrivna problemet, dock en marmor rätt trevligt men även corian.
Sen för ta pizzerior, så är det ofta de gör som du säger och sträcker ut den.
Men en del kör även en viss kavel, och sen dra ut det sista.
2017-01-03, 23:46
  #131
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Se till att röka ett paket cigaretter innan du knådar degen samt ett paket innan du bakar ut en, efter eget tycke, fin och jämn pizzabotten.

Kan starkt rekommendera Camel-cigaretter för bästa smak.

Ett toa-besök eller två utan att tvätta händer ger pizzan extra "umami".

Citat:
Ursprungligen postat av TB12P
O lite skit under naglarna siom fastnar i degen.

Ni glömmer det viktigaste. Armpälsen, det måste smyga sig ner några svarta armhår i pizzan.

Annars tror jag på flera råd i tråden, att ingredienserna inte får vara för blöta (för mig gör det inget att pizzan blir matig och geggig men då blir det mer som hemmapizza), att det inte ska vara för mycket pålägg, att plåten ska vara förvärmd och att det ska vara "pizzamjöl". Och självklart osten näst underst och bara lite ost. Ost är gott, men mycket ost kännetecknar en hemmapizza.

Men tror ändå inte man kommer i närheten av restaurangpizza. Minns ett jättebra pizzahak där de lagade "hemmapizza", dvs bara färskt pålägg, t ex påläggsskinka istället för pizzaskinka. De pizzorna var urgoda och jättefräscha, men likt förbaskat smakade de till häften restaurangpizza. Det var ju ugnen såklart, bottnen var klassisk utepizza. Bästa av två världar.

Jag tror man får nöja sig med det bästa som går att få ut av ens ugn.

Men jag ska testa att göra pizzan i ugnen i gjutjärnspannan. Fattar inte att jag inte tänkt på det innan. Andra saker blir mycket bättre i gjutjärnspanna i ugn istället för form, vissa bröd, cornbread och sockerkaka. Men när jag gör sådant måste jag vara på min vakt... andra kanske är lika klantiga som jag, glömmer att stekpannan varit i ugnen och tar tag i järnhandtaget. Man kan ju tro att man lär sig efter en gång.
2017-03-23, 15:02
  #132
Moderator
Allaballawallas avatar
Låser denna tråd och hänvisar fortsatta diskussioner om ämnet till (FB) Den stora tråden om pizzor. (ALLA inlägg om godaste pizzan, bästa degen osv.).

/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback