2013-01-14, 21:24
Medlem
Ballistens avatar
Har länge undrat hur det ser ut i en anstalt för kvinnor, vad de får för mat och om de också har pissoarer eller vanliga toaletter i sina celler? Om de har vanliga toaletter har de ju lättare att smuggla och gömma knark än män som enbart har pissoarer i sina celler.

Här finns ett videoklipp på en kvinnlig anstalt i utlandet:
http://www.youtube.com/watch?v=RIanv21zGvs
Citera
2013-01-15, 20:27
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övervakning och integritet --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2013-01-16, 13:43
Medlem
provocative77s avatar
När satt TS i fängelse senast? De gånger jag hälsat på har det alltid funnits vanliga toaletter. Antingen på rummet eller gemensamma i korridorer.
Vore konstigt om de har toaletter på anstälter riktade till män o pissoarer på kvinnofängelser. Men det är min personliga åsikt även om det kan uppfattas som korkad.
Citera
2013-01-17, 00:34
Medlem
Jag kan bekräfta att det inte finns några pissoarer på den kvinnoanstalt som jag sitter på. Men om det vore Kriminalvården som stod för byggnationen så skulle de säkert bygga in pissoarer också, så jävla korkade som de är.

Är på permission just nu om ni undrar varför jag kan skriva här. Kul med en egen tråd för kvinnoanstalter!
Citera
2013-01-17, 19:52
Medlem
Whiskey27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet1965
Jag kan bekräfta att det inte finns några pissoarer på den kvinnoanstalt som jag sitter på. Men om det vore Kriminalvården som stod för byggnationen så skulle de säkert bygga in pissoarer också, så jävla korkade som de är.

Är på permission just nu om ni undrar varför jag kan skriva här. Kul med en egen tråd för kvinnoanstalter!

Kan du inte berätta lite om hur det är att sitta inne som kvinna? Såg att du ställde lite frågor i tråden om hur det är att sitta inne innan du själv började avtjäna straffet.

Hur ser en vanlig dag ut? Vad är det för sorts människor som sitter där? Är alla dömda för liknande brott?
Citera
2013-01-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskey27
Kan du inte berätta lite om hur det är att sitta inne som kvinna? Såg att du ställde lite frågor i tråden om hur det är att sitta inne innan du själv började avtjäna straffet.

Hur ser en vanlig dag ut? Vad är det för sorts människor som sitter där? Är alla dömda för liknande brott?

Jag har suttit av i runda slängar ett halvår av ett straff på 2,5 år och jag kan ju säga att det har varit fullkomligt chockerande. Framför allt pga den rena idiotin och ointresset från Kriminalvårdens sida gentemot oss intagna. Man bryter mot lagen varje dag genom att behandla oss som barnungar och förståndshandikappade. Det jag tröstar mig med är att plitarna sitter på livstid medan jag kommer ut om x antal månader.

Jag är på en öppen avdelning och här sitter alla typer av interner, från rattfyllon till mördare som är inne i slutskedet av sin tid innan boja eller villkorlig frigivning. Själv sitter jag för ekobrott precis som ett par andra. Både före min tid här och i synnerhet nu under avtjänandet av straffet har jag helt förlorat respekten för den svenska "rättvisan" och det juridiska systemet. Att jag överhuvudtaget sitter i fängelse är ett nederlag för det svenska samhället och ett bevis på att oskyldiga döms till fängelse i Sverige.

Jag anklagar min tölp till advokat och domarna i Hovrätten som var helt ointresserade av att lyssna på fakta. Jag anklagar också Ekobrottsmyndighetens utredare, vars så kallade kompetens jag verkligen föraktar. Jag fick rådet att sitta stilla i båten i Hovrätten (blev frikänd i TR) men åklagaren fick som hon ville i HR. Snacka om chock när hovrättsdomen kommer. Dessutom i samma veva fick jag beskedet att jag har dubbel cancer, i livmodern och i tunntarmen. Mördare går fria men så fort det handlar om skattebrott (dvs brott mot staten) så är det hårdhandskarna som gäller och då är det hellre fälla än fria som gäller.

Skulle kunna skriva hur mycket som helst om allt skit som jag är med om varje dag, helt oförtjänt, men jag orkar inte helt enkelt. Jag vill att tiden ska gå så att jag kommer ut och förhoppningsvis återgå till ett någorlunda vettigt leverne, vilket knappast blir lätt. Det är faktiskt en realitet att jag kommer att dö i fängelset. Om jag är bitter? Eh... det kan jag lugnt säga!
Senast redigerad av Elisabet1965 2013-01-17 kl. 23:30.
Citera
2013-01-17, 23:25
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet1965
wall of text

kan du inte gå in lite mer på hur en vanlig dag ser ut...?

När går man upp, vad får man till frukost, måste man jobba och i så fall med vad, motionsmöjligheter, sådana frågor.
Citera
2013-01-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
kan du inte gå in lite mer på hur en vanlig dag ser ut...?

När går man upp, vad får man till frukost, måste man jobba och i så fall med vad, motionsmöjligheter, sådana frågor.

Vi har självförvaltning vilket innebär att de intagna ansvarar för frukosten och övrig mat. Några studerar och några arbetar i industrin. Det finns hyggliga motionsmöjligheter i form av cross-trainer, spinncykel, löpband, etc. Vi går väl upp c:a kl 6.30 och ordnar frukost. "Arbete" kl 8-c:a 16. Därefter egen tid som man kan spendera hur man vill, träna eller ta promenader utanför fastigheten. Kan väl säga att maten är det bästa med livet på anstalten, särskilt med tanke på att det är vi själva som har ansvaret för denna.
Citera
2013-01-18, 03:28
Jag ska fråga det som vi alla vill fråga:

Sker det mycket lesbisk sex på svenska anstalter? Eller bråk m.m.?
Citera
2013-01-18, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag ska fråga det som vi alla vill fråga:

Sker det mycket lesbisk sex på svenska anstalter? Eller bråk m.m.?

Har inte sett något sådant. Det är inte bråk i egentlig mening, det handlar mer om intriger och att folk går bakom ryggen på en. Tror det är mer bråk på de slutna anstalterna.

Nu kan jag inte svara mer på ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in