Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2016-12-28, 02:08
  #73
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermed
Enligt min förra chef på en restaurang med mångårig erfarenhet så är det för att de vita pizzakartongerna var av dålig kvalitet och det var alltid en massa smulor av kartong som kom från dem.

Skitsnack! Det kom aldrig några smulor från de kartongerna. Däremot luktar det bajs om den typ som används nu. Det är därför ingen normal svensk köper dagens bajspizza längre. Antingen bakar vi själva, eller köper från butikens frysdisk om vi är lata.
Citera
2016-12-28, 13:04
  #74
Moderator
rotadents avatar
Jag kan tänka mig att det är av miljöskäl, eller kanske upplevda miljöskäl. Lite som att all kartong ska vara brun numera för att visa att man inte använder några blekmedel. Jag gillar inte heller lukten av de nya kartongerna, egentligen är det mer lukten än eventuell smak som stör. Slänger jag upp pizzan på en pizzatallrik så känner jag ingen kartongsmak, så det är mest om jag äter ur kartongen som det stör. De nya kartongerna håller värmen och formen bättre i alla fall, så där finns två fördelar. Men det var mer klassiskt med de gamla tunna vita kartongerna, inte minst om man köpte två pizzor och fick en mellanvåning. Det tror jag inte finns i de nya kartongerna.
Citera
2016-12-29, 03:56
  #75
Medlem
Dom vita kartongerna pallar inte för trycket under dom 85 minuterna det tar att köra hem pizzan.
__________________
Senast redigerad av Konservburk 2016-12-29 kl. 04:08.
Citera
2016-12-29, 13:54
  #76
Medlem
Isnatts avatar
Kommer ihåg när bara dom vita fanns och man köpte en pizza på väg hem från krogen och cyklade med den i handen, vinglade fram, och efter några hundra meter så vek sig kartongen liksom och man höll på att tappa den.
När dom bruna kom tyckte jag att dom var mycket bättre.
Minns även när man alltid fick oregano på pizzan. Sen började dom lägga den i hörnet av kartongen och nu får man inte oregano alls
Men dom vita kartongerna finns fortfarande:
http://martinserveracatalogue.citat....g%25C3%25A5ngs
Citera
2016-12-29, 17:41
  #77
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Dom vita kartongerna pallar inte för trycket under dom 85 minuterna det tar att köra hem pizzan.

85 minuter? Då kan du väl lika gärna köpa fryspizza, du lär väl få mikra den från kall när du kommer hem ändå...
Citera
2016-12-29, 17:44
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
85 minuter? Då kan du väl lika gärna köpa fryspizza, du lär väl få mikra den från kall när du kommer hem ändå...
Inte om man skruvar upp temperaturen i bilen.
Citera
2016-12-29, 17:46
  #79
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Dom vita kartongerna pallar inte för trycket under dom 85 minuterna det tar att köra hem pizzan.

Vem bor 85 minuter från en pizzeria?

Bor du långt upp i norra Sverige?
Citera
2017-09-12, 23:36
  #80
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discoband
I England använder man de tjocka kartongerna men de brukar lägga pizzan på ett bakplåtspapper i kartongen och det känns som det hjälper en del.
Jag var i en annan stad för några veckor sedan och där använde de också bakplåtspapper under pizzan, men jag kände faktiskt knappt någon skillnad. Det kan ha varit för att min kartong låg underst i högen så att överdelen trycktes ner och "kontaminerade" pizzan.

Jag känner iaf en stor skillnad på att äta en pizza på stället jämfört med att få den hemkörd i en brun kartong. När det fortfarande fanns vita kartonger så var skillnaden inte alls lika stor.
Citera
2020-05-07, 19:28
  #81
Medlem
MortalDiseases avatar
En av mina lokala pizzerior har fortfarande kvar dessa vita kartonger, man får flashbacks till ett 90-tal/tidigt 2000-tal varje gång man beställer hem pizza därifrån, tycker helt klart att den ger en annan smak än kartongerna som den levereras i nu, fast man har nog ändå blivit mer van än vad man var för 10 år sedan, det luktar liksom pizza i bilen på ett bra sätt när man får dem i en vit kartong.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback