Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Ska Sverige gå med i NATO? (Ny omröstning 220116)
Ja.
49,35%
686 röster
Nej.
50,65%
704 röster
2017-11-21, 12:39
  #949
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVelige
Jag röstade också Nej, kan inte ta amerika seriöst längre.
Sedan så tyckte jag Anders Borgs uttalande om det var mycket osmakligt och samtidigt hade han mage att skratta lite samtidigt som han sade det, som att det vore ett skämt.
Borg inte bara uttalar sig osmakligt, blottare som han är är han också tillsammans med Öppnaerahjärtan ansvarig för nedrustningen av det svenska försvaret.

Ta Amerika seriöst bör man göra även om man valt en pajas till president. Det finns ansvariga människor strax under som tur är.
2018-01-14, 13:04
  #950
Medlem
Nu samlas NATO-fanclub i Sälen. M trappar upp. De vill inte bara minska Sveriges suveränitet genom NATO-medlemskap utan kräver även att det ska inrättas en NATO-bas i Sverige. Ser vi på vad NATO-länder har varit inblandade i allt från USAs invasion i Irak, det never ending kriget i Afghanistan, bombandet av Libyen för att nämna närtida operationer. Jag ser det som mer NATO, desto mer krig blir det. Jag vill definitivt inte vara med i samma club där Erdogan är medlem. Där NATO-länder varit aktiva där har mer terrorism uppstått och det spiller hit. Nej tack.
2018-01-14, 21:39
  #951
Medlem
Om Sveriges försvarsbudget sänks till 1000 kronor om året, i stället för 30.000.000.000 kronor om året.
Ska Sverige självklart gå med i NATO.
Det är en kostnadsfråga.
Och vi ska veta, att folkets fiende är inte på andra sidan östersjön, utan betydligt närmare än så.
2018-01-15, 00:08
  #952
Medlem
Eftersom vi har varit på USA:s och NATOS sida efter andra världskriget, kanske det är dags att ta steget fullt ut
Ryssland har varit väl medvetna om Sveriges ståndpunkt under lång tid.
Dessutom blir vi också mera beroende av hjälp vid ett anfall än vi var på 60-7o talet med tanke på nedrustningen de senaste åren
2018-01-15, 09:49
  #953
Medlem
Sanctuss avatar
Nej såklart. Vi ska ha så lite militärt som möjligt att göra med krigshetsarna i Washington eller dom muslimska galningarna i Ankara. Det enda rimliga vore att bygga upp vårat eget försvar och bli självständiga. Men som vi alla vet anser den ledande eliten det viktigare att ge miljarderna till invandrande unga män som "flyr för sina liv"...
2018-01-15, 14:25
  #954
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Eftersom vi har varit på USA:s och NATOS sida efter andra världskriget, kanske det är dags att ta steget fullt ut
Ryssland har varit väl medvetna om Sveriges ståndpunkt under lång tid.
Dessutom blir vi också mera beroende av hjälp vid ett anfall än vi var på 60-7o talet med tanke på nedrustningen de senaste åren
Bara "kanske"?
2018-01-15, 14:28
  #955
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Bara "kanske"?

Jag tycker frågan är svår , en grej som stör mig är Donald Trump.
Jag har inte 100procentigt förtroende för honom
Men skulle jag bestämma och ta ett beslut idag skulle det nog bli NATO.
2018-01-15, 14:33
  #956
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker frågan är svår , en grej som stör mig är Donald Trump.
Jag har inte 100procentigt förtroende för honom
Men skulle jag bestämma och ta ett beslut idag skulle det nog bli NATO.
Trump eller inte trump, vare sig usa eller ryssland ser kortsiktigt på sådana här saker. För de nuvarande ledarna gäller det att försöka peka ut riktningen för utvecklingen, och resultaten kan för deras del gärna komma efter deras död.
2018-03-11, 16:00
  #957
Medlem
Och nu vill Erdogan få stöd från NATO för att kriga i Syrien. Jag kan tänka mig att NATO skulle ut i en massa onödiga krig om de fick med Sverige och Finland. Absolut bäst att vi stannar utanför.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6904513
2018-04-15, 02:10
  #958
Medlem
Konstigt att den här tråden är död nu när frågan är mer aktuellt än någonsin.

Jag tror det är viktigt i det här läget att Sverige nu befäster ståndpunkten att hålla sig utanför dessa konflikter och hålla sig utanför NATO för läget ser väldigt allvarligt ut i mina ögon. Inte bara i Syrien utan även på annat håll riskerar NATO och Ryssland att ryka ihop. Vill svenskar verkligen bli inblandade i ett potentiellt kärnvapenkrig som drivs utan medborgarnas intressen i första rummet? Ser inte folk hur situationen utvecklar sig?

Amerikanerna röstade fram Trump för att dom var less att kriga för någon annans sak. Jänkarna är inte dumma men Trump har visat sig vara en svag marionett.

Nej, jag tror inte Ryssland är intresserade av att invadera Sverige såvida vi inte stödjer NATO's kampanjer.

Prioritet borde vara att bygga vår nationella identitet och ett eget försvar. Vi har tillräckligt med resurser för att göra det här möjligt (om dom riktas åt rätt det vill säga).

Tankar?
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2018-04-15 kl. 03:06.
2018-05-26, 16:39
  #959
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Naturligtvis ska vi inte gå med i NATO.
Har ni missat att Trump tillsatt John Bolton som USA:s nationella säkerhetsrådgivare.`
Han förespråkar ett krig mot både Iran och Nordkorea och han hyllar USAs invasion av Irak som ett lyckat krig.

Med sådana hökar i vita huset ska vi hålla oss långt ifrån NATO,
2018-05-26, 19:41
  #960
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Naturligtvis ska vi inte gå med i NATO.
Har ni missat att Trump tillsatt John Bolton som USA:s nationella säkerhetsrådgivare.`
Han förespråkar ett krig mot både Iran och Nordkorea och han hyllar USAs invasion av Irak som ett lyckat krig.

Med sådana hökar i vita huset ska vi hålla oss långt ifrån NATO,
NATO har inget att göra med varken sig Iran, Irak eller Nordkorea.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback