Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-13, 21:59
  #1
Medlem
Hej. Detta är några frågor som jag fått av min lillebror och jag eftersom att jag är osäker på svaren så tar jag det här... Han och Hans spanskagrupp ska till Malaga på språkresa(han går tvåan på gymnasium). Han röker och har lite frågor.

1. Kan han som underårig ta med sig cigaretter på något sätt lagligt? Om ja, finns det någon maxgräns?

2. Kan han sedan ta med sig tillbaka då cigaretter troligen är billigare där?

3.Kan han som underårig köpa cigaretter i Spanien? Jag kan tänka mig att om han inte får det av lagen, så finns det ändå oseriösa säljare som i Sverige...


Jag vill jättegärna ha seriösa svar. Tack!
__________________
Senast redigerad av 3rr3 2013-01-13 kl. 22:05.
Citera
2013-01-13, 22:28
  #2
Medlem
Opiumtal18s avatar
Fan vet du inte om att man inte får köpa tax-free tobak inom EU?
Citera
2013-01-14, 17:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Fan vet du inte om att man inte får köpa tax-free tobak inom EU?

Vad innebär det? Får han inte ta med sig cigg utomlands? Alltså om han har cigg på sig nu och lägger i t.ex. bagaget. Är detta fel enligt lag?
Citera
2013-01-17, 16:50
  #4
Medlem
Nog är det bara köra på, han får nog köpa tobak på alla affärer när vi var med skolan för nått år sen i 9an så fick inte mina klasskompisar köpa men så gick jag in och köpte, det var på en Tababacco affär
Citera
2013-01-22, 23:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Nog är det bara köra på, han får nog köpa tobak på alla affärer när vi var med skolan för nått år sen i 9an så fick inte mina klasskompisar köpa men så gick jag in och köpte, det var på en Tababacco affär

Okej tack så mycket! Men vet du något om om han kan ta med sig tobak, i vilken form utav bagage som helst?
Citera
2013-01-23, 12:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3rr3
Okej tack så mycket! Men vet du något om om han kan ta med sig tobak, i vilken form utav bagage som helst?

det spelar ngen roll jag har då tagit med snus och sniff snus i både handbagage och vanliga bagaget. och haft det på mig och blev vissiterad med sniffsnus på och vanligt snus dem såg bara fundersam ut och frågade vad det var så sa jag like ciggarets. det var när jag var 15-16 år.

Så inte bryr dem sig bara ta med

Edit: såg att du menade att om han får ta med sig utomlands också. joo det får han inte nå bekymmer alls. Men om han skulle vara rädd så skippa och ta med sig till Spanien och köp där för billigare peng. Men inga som helst bekymmer brukar det vara att ta med sig
Citera
2013-01-23, 18:14
  #7
Medlem
Det är inga problem att köpa tobak som minderårig i Spanien, detsamma gäller alkohol.
Citera
2013-01-30, 22:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
det spelar ngen roll jag har då tagit med snus och sniff snus i både handbagage och vanliga bagaget. och haft det på mig och blev vissiterad med sniffsnus på och vanligt snus dem såg bara fundersam ut och frågade vad det var så sa jag like ciggarets. det var när jag var 15-16 år.

Så inte bryr dem sig bara ta med

Edit: såg att du menade att om han får ta med sig utomlands också. joo det får han inte nå bekymmer alls. Men om han skulle vara rädd så skippa och ta med sig till Spanien och köp där för billigare peng. Men inga som helst bekymmer brukar det vara att ta med sig

Tack så mycket, exakt ett sådant svar jag vill ha!
Citera
2013-01-31, 17:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3rr3
Tack så mycket, exakt ett sådant svar jag vill ha!

No problemo!
Citera
2013-02-02, 21:50
  #10
Medlem
[quote=3rr3]Hej. Detta är några frågor som jag fått av min lillebror och jag eftersom att jag är osäker på svaren så tar jag det här... Han och Hans spanskagrupp ska till Malaga på språkresa(han går tvåan på gymnasium). Han röker och har lite frågor.

1. Kan han som underårig ta med sig cigaretter på något sätt lagligt? Om ja, finns det någon maxgräns?

2. Kan han sedan ta med sig tillbaka då cigaretter troligen är billigare där?

3.Kan han som underårig köpa cigaretter i Spanien? Jag kan tänka mig att om han inte får det av lagen, så finns det ändå oseriösa säljare som i Sverige...


Jag vill jättegärna ha seriösa svar. Ciggen kostar 3,75 - 5 Euro och det är 16 års gräns. Men ta med hem till Sverige vet jag inte om det går !
Citera
2013-02-02, 21:53
  #11
Medlem
Ciggen kostar 3,75 - 5 Euro och det är 16 års gräns. Men ta med hem till Sverige vet jag inte om det går !
Citera
2013-02-05, 20:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanknitton
Ciggen kostar 3,75 - 5 Euro och det är 16 års gräns. Men ta med hem till Sverige vet jag inte om det går !

Tack som fan! Billigt och över 16 är han ju så det blir ju perfekt. Ta hem lär nog ändå inte behövas..
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2056917

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback