Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-09, 06:57
  #781
Medlem
sfrges avatar
Ingen aning om vad jag fick när jag fyllde 18.
Aldrig 5000 kr i alla fall. Inte en chans.

Nu hade mina föräldrar inga högt betalda jobb.
Dom var kommunalanställda båda två.
TS surrar om nån kompis som fick 43 000 av sina föräldrar.
Vad är det med dagens ungdomar? Frågar man en kompis om vad han eller hon fick av sina föräldrar när dom fyllde 18?
Är det "Svenska Hollywoodfruar 3.0"? Man vill skryta om hur bortskämd man är.
Nädå ts. Nu börjar det riktiga livet när du skall börja ta ansvar själv. Söka jobb och sånt och det är inte lätt.
Citera
2020-05-09, 10:12
  #782
Moderator
mongomanishs avatar
Jag har för mig att jag fick runt 20k, hälften gick till att betala av en drogskuld andra hälften gick till mer droger..

Vi är båda studenter och jobbar lite extra men sparar 500:- i månaden till vårt barn och har gjort det sen födsel. Sen fick barnet runt 10k i dopgåvor och liknande, om fonderna avkastar ett snitt på 7% per år så blir det ca 250k när barnet fyller 18. Vi har väl dock tänkt höja till 1000:- eller 1500:- när vi båda jobbar igen. Att spara lite varje månad till vårt barn känns självklart eftersom man såklart vill kunna hjälpa barnet att få en bostad eftersom det är så gott som omöjligt att få en hyresrätt samtidigt som man ju ogärna ser att barnen bor hemma till dom är 25+.

Vi sparar dock inte i barnets namn utan barnet står bara som förmånstagare och får bara pengarna kontot när vi dör, eller när vi väljer att ge pengarna till barnet. Detta för att barnet inte ska få massa pengar om det likt mig själv befinner sig i ett missbruk vid 18årsdagen eller helt enkelt inte är i behov av pengarna än.
Citera
2020-05-09, 12:30
  #783
Medlem
Jag har redan sparat 17 000 till min son och han är inte ens 3 år ännu. Rätt placerat borde det bli runt 150 000 när han är 18.. vad är det för fel att ge sina barn en chans till eget boende när dom fyller 18?
Citera
2020-05-09, 14:00
  #784
Medlem
musttomtes avatar
Jag ska inte göra dig ledsen men min son har en halvmiljon på kontot som han kommer få när han fyller 18 vi kan förlänga det hela med lite fonder fram till 23, vilket vi bollar. Vi badar inte i pengar men det kan han skaffa sig en kvart och bäste världar körkort.

Hehe trodde sonen skulle bli pundare men han går på el och energi programmet med godkända betyg. Där dom spelar nå jävla matcher inom e-sport på lektions tid.
Citera
2020-05-11, 11:58
  #785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Jag ska inte göra dig ledsen men min son har en halvmiljon på kontot som han kommer få när han fyller 18 vi kan förlänga det hela med lite fonder fram till 23, vilket vi bollar. Vi badar inte i pengar men det kan han skaffa sig en kvart och bäste världar körkort.

Hehe trodde sonen skulle bli pundare men han går på el och energi programmet med godkända betyg. Där dom spelar nå jävla matcher inom e-sport på lektions tid.


Bra tänkt,
Samma här.
Dock har min dotter 17 år kvar till hon är 18 men vi har satt gräns på 20.
Vi avsätter mellan 2-3000 kr i månaden in på aktier och kommer så göra tills hon är 20.

Med ett bra startkapital bör det landa nånstans runt 1,5 miljoner.
Då kan hon köpa sig en bostad med en bra handpenning
Det är en avgörande faktor i Sthlm och jag tycker föräldrar som inte sparar något alls sen födeseln är helt ute och cyklar.
Citera
2020-05-11, 13:44
  #786
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Precis som livet så är pengarna aldrig riktigt ens egna. Det blir bara ännu en grej som föräldrar kan hålla emot en. Det bästa för en 18-åring är att inte ta emot någonting, klippa navelsträngen och bli fri på riktigt.
Citera
2020-05-13, 09:07
  #787
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Jag har redan sparat 17 000 till min son och han är inte ens 3 år ännu. Rätt placerat borde det bli runt 150 000 när han är 18.. vad är det för fel att ge sina barn en chans till eget boende när dom fyller 18?

Det är ett utav de stora problemen i dag, när barnen blir söndercurlade, dvs bortskämda.
Citera
2020-05-13, 13:45
  #788
Medlem
Fick inte en spänn, men sparar 500 per barn och månad till mina egna barn.
Citera
2020-05-13, 13:56
  #789
Medlem
Kommer inte ihåg hur mycket jag fick eftersom det låg i olika fonder. Men det var en bit över 100 000:-.

Men hade redan sparat ett par hundratusen själv genom att jobba så hade lika gärna kunnat vara utan.
Citera
2020-05-14, 18:59
  #790
Medlem
IanBradys avatar
Du bör vara tacksam och glad över den gåva dina föräldrar gett dig. Jag fick några tröjor och ett par adidas-skor när jag fyllde 18, pengar har jag fått jobba för själv.
Har en vän som fick ungefär 400 000 när han fyllde 18, han har det inte blivit mycket av kan jag meddela.
Citera
2020-05-14, 19:45
  #791
Medlem
Jag fick 0 kronor trots att min pappa har välavlönat jobb och massor med cash på banken. Han är snål och en idiot i allmänhet, (längtar tills han dör)

Jag tycker det är vettigt om man har föräldrar som båda har jobb och sparade pengar att ge ut en slant som lekpeng och även starta ett sparkonto men ännu mer pengar. Liksom jag antar att man älskar sitt barn..? right. Jag menar, ge inte ut en summa som kommer skada det ekonomiskt för en själv. Men har man stålar så bör man bjuda på det till sin familj.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback