Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-13, 13:16
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Följande händelse är hämtat från De döda måste tala, 1959 av Otto Wendel, sidorna 346-350. Ej ordagrant utan endast en kort sammanställning.

Någon gång före kl. 19.00 den 1 september 1953 mördades den 67-årige portvakten i huset Kungsholmsgatan 19.

GM var en brevbärare här kallad Y. Efter dådet sprang han till en familj på Hjärnegatan och berättade vad han hade gjort. De uppmanade honom att själv gå och anmäla sig för polisen. Detta vägrade han först att göra men gjorde detta sedan vid 23.30-tiden samma dag.

När polisen och Wendel kom till mordlägenheten låg portvakten på rygg i en soffa med ansiktet fullständigt massakrerat. I munnen fanns, vad polisen trodde först, en kniv nedstucken i munnen. Till deras stora förvåning visade sig "kniven" vara en osthyvel med 75 mm bred klinga. Vid obduktionen avslöjades att osthyveln hade vållat omfattande skador. Troligtvis hade BO först avlidit sedan osthyveln med upprepade hugg pressats ned i halsen på honom.

GM hade även misshandlat sin mor. Brevbäraren dömdes sedan såsom fem-femma. Han blev förklarad straffri och togs in på mentalsjukhus.

Någon annan som har hört talats om detta fall förut? Att bli mördad med en osthyvel tillhör ju inte vanligheterna precis. Någon som känner till något annat mordfall där mordvapnet var en osthyvel eller något annat udda föremål?

Här är ett annat sådant där BO dödades med en prydnassak i form av en elefant.
https://www.flashback.org/t1082981
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-13 kl. 13:22.
Citera
2013-01-13, 13:29
  #2
Medlem
The Dudes avatar
Det mordet fanns upptaget på polismuseet, när jag var där för många år sedan.
Citera
2013-01-13, 16:22
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polismuseet.

Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Det mordet fanns upptaget på polismuseet, när jag var där för många år sedan.

Menar du mordet med osthyveln eller elefanten? Mordet med elefanten vet jag finns medtaget på polismuseet.
Citera
2013-01-13, 16:45
  #4
Medlem
The Dudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Menar du mordet med osthyveln eller elefanten? Mordet med elefanten vet jag finns medtaget på polismuseet.

Jag tänkte på mordet med osthyveln. Det var på avdelningen där man gick in på "egen risk".
Citera
2013-01-13, 16:55
  #5
Medlem
Yatsys avatar
En brevbärares arbetsdag både börjar och slutar tidigt,och redan kvart över två stämplade "Olle Snurr" ut från sin arbetsplats vid postkontoret Stockholm 12 på Fridhemsgatan.Med en lånad motbok lyckades han köpa ut två halvliter brännvin för att bättra på det femtontal kodeintabletter han petat i sig under dagen.Av arbetskamraterna var det ingen som hade lust att ta en sup med den notoriskt instabile Olle,som kunde bli aggressiv enbart av att någon tittade på honom,och därför fick han dricka den ena flaskan i ensamhet stående i en port.Styrkt av detta gick han vidare till ölkafeet på Fleminggatan 10,och här träffade han Per Gösta Spångberg,en portvakt han brukade stöta på under sina brevbärarrundor,och som han även vid ett par tillfällen köpt hembränt av.Spångberg var gräsänkling då hans hustru befann sig ute i skärgården,och efter några öl bestämde de sig för att gå upp i hans tjänstelägenhet på Kungsholmsgatan 19 för en smula grövre alkoholintag än vad ölkafeet kunde erbjuda.

Hemma hos Spångberg korkades den andra spritflaskan upp,och tillsammans med sockerdricka blev det en rätt skaplig grogg,problemet var bara att Olle började bli hungrig.Klockan var nu runt fem på eftermiddagen,och de båda gick ut i köket för att se vad som fanns i matväg,vilket inte visade sig vara mycket.Spångberg gjorde det bästa av situationen,och hämtade fram bröd,smör,ost och skinka som han dukade upp på bordet i vardagsrummet,men Olle var inte hungrig på smörgåsar,utan hade siktet inställt på en burk sill som stod i skaffferiet,en burk som Spångberg dock inte ville dela med sig av då han tänkt ha den till lunch under morgondagen.
Med butter uppsyn satte sig Olle åter,men tankarna ville inte släppa sillburken och den snåle portvakten som inte ville bjuda honom trots att det var han som stod för spriten.Spångberg pratade på som han alltid gjorde när han druckit.Sina 66 år till trots var han en gladlynt man med smak för både sällskap,sprit och spänning.Han läste äventyrsberättelser på engelska såväl som serietidningar,och han hade han en kamrat som verkligen såg ut att kunna lyssna.

Hade han känt Olle lite närmare,eller lagt märke till glimten i dennes ögon där han satt på andra sidan bordet och muttrade om sillburken,kanske kvällen slutat annorlunda.
Nu han knappt förstå vad som hände när "Olle Snurr" reste sig upp och gav honom en rakhöger som krossade näsbenet i ett slag,Olle,som efter det utelade slaget arbetade upp ett totalt ursinne,grep det första tillhygge han kunde komma över,osthyveln på bordet,och högg Spångberg gång på gång i ansiktet med all kraft.
Citera
2013-01-13, 18:20
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Osthyveln på polismuseet.

Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Jag tänkte på mordet med osthyveln. Det var på avdelningen där man gick in på "egen risk".

Tack för den uppgiften. Visste inte att osthyveln fanns på polismuseet.
Citera
2013-01-13, 21:51
  #7
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den uppgiften. Visste inte att osthyveln fanns på polismuseet.
Jodå, den finns/fanns på polismuseet och tack vare tråden kan jag med skam erkänna att jag i många år berättat om detta mord med felaktiga uppgifter.

Hade nämligen för mig att osthyveln inte upptäcktes förrän obducenten "slitit sitt hår" en stund över dödsorsaken och först vid helkroppsröntgen hittades den långt ner i halsen.
Men, som sagt, det verkar vara värsa skrönan.
Citera
2013-01-13, 23:21
  #8
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Jodå, den finns/fanns på polismuseet och tack vare tråden kan jag med skam erkänna att jag i många år berättat om detta mord med felaktiga uppgifter.

Hade nämligen för mig att osthyveln inte upptäcktes förrän obducenten "slitit sitt hår" en stund över dödsorsaken och först vid helkroppsröntgen hittades den långt ner i halsen.
Men, som sagt, det verkar vara värsa skrönan.


Minns att min far berättade om hosthyvelmordet då jag var barn, han hade även tagit del av polismuseets utsällning om det hela. kan inte minnas att just det kriminalfallet redovisades i polismuseet då jag var där i början på 1980-talet. Men intressant att ta del av fakta i detta fall
Citera
2013-01-14, 11:51
  #9
Medlem
Här går det att läsa om hela fallet och i vilken lägenhet mordet ägde rum i....skulle inte vilja veta om jag bodde i en sådan lägenhet.

http://elev7.multijournalism.se/hej/
Citera
2013-01-14, 13:40
  #10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant information.

Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
En brevbärares arbetsdag både börjar och slutar tidigt,och redan kvart över två stämplade "Olle Snurr" ut från sin arbetsplats vid postkontoret Stockholm 12 på Fridhemsgatan.Med en lånad motbok lyckades han köpa ut två halvliter brännvin för att bättra på det femtontal kodeintabletter han petat i sig under dagen.Av arbetskamraterna var det ingen som hade lust att ta en sup med den notoriskt instabile Olle,som kunde bli aggressiv enbart av att någon tittade på honom,och därför fick han dricka den ena flaskan i ensamhet stående i en port.Styrkt av detta gick han vidare till ölkafeet på Fleminggatan 10,och här träffade han Per Gösta Spångberg,en portvakt han brukade stöta på under sina brevbärarrundor,och som han även vid ett par tillfällen köpt hembränt av.Spångberg var gräsänkling då hans hustru befann sig ute i skärgården,och efter några öl bestämde de sig för att gå upp i hans tjänstelägenhet på Kungsholmsgatan 19 för en smula grövre alkoholintag än vad ölkafeet kunde erbjuda.

Hemma hos Spångberg korkades den andra spritflaskan upp,och tillsammans med sockerdricka blev det en rätt skaplig grogg,problemet var bara att Olle började bli hungrig.Klockan var nu runt fem på eftermiddagen,och de båda gick ut i köket för att se vad som fanns i matväg,vilket inte visade sig vara mycket.Spångberg gjorde det bästa av situationen,och hämtade fram bröd,smör,ost och skinka som han dukade upp på bordet i vardagsrummet,men Olle var inte hungrig på smörgåsar,utan hade siktet inställt på en burk sill som stod i skaffferiet,en burk som Spångberg dock inte ville dela med sig av då han tänkt ha den till lunch under morgondagen.
Med butter uppsyn satte sig Olle åter,men tankarna ville inte släppa sillburken och den snåle portvakten som inte ville bjuda honom trots att det var han som stod för spriten.Spångberg pratade på som han alltid gjorde när han druckit.Sina 66 år till trots var han en gladlynt man med smak för både sällskap,sprit och spänning.Han läste äventyrsberättelser på engelska såväl som serietidningar,och han hade han en kamrat som verkligen såg ut att kunna lyssna.

Hade han känt Olle lite närmare,eller lagt märke till glimten i dennes ögon där han satt på andra sidan bordet och muttrade om sillburken,kanske kvällen slutat annorlunda.
Nu han knappt förstå vad som hände när "Olle Snurr" reste sig upp och gav honom en rakhöger som krossade näsbenet i ett slag,Olle,som efter det utelade slaget arbetade upp ett totalt ursinne,grep det första tillhygge han kunde komma över,osthyveln på bordet,och högg Spångberg gång på gång i ansiktet med all kraft.

Stort tack för denna mycket intressanta information som du har delat med dig Yatsy. Mycket intrssant att få ta del av mera detaljer rörande "osthyvelsmordet".
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-14 kl. 13:43.
Citera
2013-01-14, 13:44
  #11
Medlem
Kiltmannens avatar
Får mig att tänka på den där youtubevideon där en kille långsamt blir ihjälslagen med en sked. Hemsk död
Citera
2013-01-14, 16:50
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Brebäraren från helvetet".

Citat:
Ursprungligen postat av Glaskras
Här går det att läsa om hela fallet och i vilken lägenhet mordet ägde rum i....skulle inte vilja veta om jag bodde i en sådan lägenhet.

http://elev7.multijournalism.se/hej/

Återigen mycket intresant information. tort tack Glaskras.

Här får nu reda på "Olle Snurrs" rätta namn som var Henry Ohlsson. Ett av avsntten hade rubriken "Brevbäraren från helvetet". En ganska passande benämning på denne skräckbrevbärare.

Även offrets namn har framkommit från två olika håll: Gösta Spångberg.

Är faktiskt ganska förvånad över all den här intressanta informationen som har kommit fram. Fallet är ändock snart 60 år gammalt.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-14 kl. 16:53.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback