Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-11, 15:31
  #1
Medlem
Min lägenhet blev nyligen ansluten till "Framtidens bredband" med fiberoptik. På deras hemsida kan man jämföra abonnemang och jag trodde att det bara var maxhastighet och pris som var värt att jämföra. Att operatören som sådan inte spelar någon roll.

Men en leverantör säger: "Vår bredbandstjänst är bäst vid mätning av de tre primära delarna: skickade Mbit/s, mottagna Mbit/s och svarstider. Resultatet bygger på tester kunderna själva utfört via bredbandskollen under hela 2011."

Stämmer det att det kan vara skillnader i bl.a. svarstid mellan operatörer på fibernätet?
Om det är så, hur vet man vilken man ska välja?
Citera
2013-01-11, 19:31
  #2
Medlem
hxhs avatar
De kan vara stor skillnad mellan operatörer på många områden såsom kundtjänst, hastighet, tilläggstjänster osv.

Jag försöker förklara lite enkelt hur det fungerar med ett öppet stadsnät, vi säger att stadsnätet ägs av Mälarenergi och du väljer Telia som operatör, finns några sätt hur det fungerar men detta är nog de vanligaste.

Du pluggar in en dator i nätverksuttaget i din bostad och första gången du öppnar upp och ska surfa så
kommer du fram till en portal som drivs av Mälarenergi väl där inne så får du upp olika pris och hastighetsförslag. När du väl har gjort dit val och vi säger att du valt Telia så går det iväg en beställning att "Bostad xxx har valt 100Mbit/s från Telia" och då skickar Mälarenergi ut i switcharna att denna kund som sitter på denna switch ska ha VLAN 10 som tillhör Telia.

I detta fallet så har Telia en router som sitter på en central plats hos Mälarenergi som sedan delar ut en IP adress till dig. Sedan är Telias router kopplad till en hel hög annan utrustning i form av Layer2 switchar som slutar i t ex Stockholm.

Väl i Stockholm så kommer man till en stor router som routar vidare trafiken till dom stora knutpunkterna Netnod, SOL-IX, AMS-IX osv. Vissa av dessa knutpunkter betalar man xx antal tusen kronor i månaden per hastighet man vill ha. T ex så har Telia kanske 2x10Gbit linor mot AMS-IX och kanske 4x10Gbit linor mot Netnod osv.

Knutpunkterna är där operatör "byter" trafik mellan varandra så du som kund ska kunna nå hemsidor hos en annan operatör eller kunna surfa på utländska sidor.

Så för att komma till din fråga om det blir någon skillnad mellan operatörerna. Mitt svar är Ja, de kan vara enormt stor skillnad mellan operatörer. Dom mindre operatörerna hyr oftast sin bandbredd och kan i vissa fall orsaka att man får högre svarstider och lägre bandbredd beroende på hur långt bort servern ligger som man ska kontakta medans dom större drakarna har direktkopplingar mellan sin egen utrustning till olika städer vilken tillför snabbare uppkoppling mot servrar som ligger längre bort.

T ex så kanske du får ut 100Mbit/s mot Bredbandskollen i Stockholm men mäter du mot Malmö kanske du bara får ut 30Mbit/s om du skulle valt en annan operatör. Gäller likadant om du ska ut utanför Sverige. Svarstiderna är behöver inte skilja sig speciellt mycket men bandbredden kan skilja sig desto mera under dom populäraste timmarna.

För den gemene Svensson så spelar de inte så stor roll i dagsläget då vardagligt surf tar knappt någon bandbredd, det intressant är i framtiden när fler kommer börja använda streaming tjänster.

Jag får ursäkta mig för om det blev lite rörigt, inte de enklaste att förklara hur nätet fungerar på ett enkelt sätt
Citera
2013-01-12, 01:48
  #3
Medlem
Tack för bra svar, hjälpte jättemycket Konstigt nog fanns inte Telia med bland leverantörerna som går att välja så jag tar nog Bahnhof pga deras integritetstänkande och att de verkar ha bra hastigheter.
Citera
2013-01-12, 10:48
  #4
Medlem
DennisOlofs avatar
checkered just Telia är problematiska, iofs inte konstigt då dom är ett stort (före detta, statligt bolag eller inte, lite si och så med det). Det innebär att Telia inte var intresserad i början när stadsnäten blev populära. Dom kanske kommer etablera sig i stadsnäten som alla andra, men det är en av anledningarna.

Precis som Viasat, Canal Digital, Comhem, Tele2, SPA, IP Sweden och andra inte finns i alla stadsnät där man levererar vissa tjänster som IPTV, Kabel-TV, IP-Telefoni osv. Ganska tråkigt att det fortfarande är så då utbudet blir sämre men inget man kan göra. Mycket är beroende av vilket stadsnät man är anslutet till eller måste använda sig av.
Citera
2013-01-12, 18:47
  #5
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkered
Tack för bra svar, hjälpte jättemycket Konstigt nog fanns inte Telia med bland leverantörerna som går att välja så jag tar nog Bahnhof pga deras integritetstänkande och att de verkar ha bra hastigheter.

Har fiber via framtidens bredband och valde Bahnhof. Funkar hur bra som helst...
Citera
2013-04-11, 13:46
  #6
Medlem
SilverPressens avatar
När man beställer bredband via framtidens bredband så aktiveras internetuppkopplingen direkt. Jag valde 100/10 mbit bredband, men jag enligt bredbandskollen kommer jag upp i 5-10 mbit. Jag har inte betalat något än. Någon som vet om de stryper hastigheten till runt 10 mbit innan man betalat för abbonemanget?
Citera
2013-04-12, 23:53
  #7
Medlem
EverlastingScars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverPressen
När man beställer bredband via framtidens bredband så aktiveras internetuppkopplingen direkt. Jag valde 100/10 mbit bredband, men jag enligt bredbandskollen kommer jag upp i 5-10 mbit. Jag har inte betalat något än. Någon som vet om de stryper hastigheten till runt 10 mbit innan man betalat för abbonemanget?
Nej du skall få ut 100/10 från start. Antagligen var det polackerna som installerade det som gjorde något fel!
Citera
2013-04-20, 09:46
  #8
Medlem
SilverPressens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EverlastingScar
Nej du skall få ut 100/10 från start. Antagligen var det polackerna som installerade det som gjorde något fel!


Näe vetu vad jag gjorde, jag beställde 10/10 av misstag. Men det är åtgärdat nu, partysvenne
Citera
2013-09-22, 19:25
  #9
Medlem
godboys avatar
Bor i GBG. Under nästa år skall det gamla ComHem-nätet släckas ner. Har fått en s k mediabox installerad sedan länge tillbaka i lägenheten. Har idag ComHem abonnemang via det gamla kabel-TV nätet, har både fast telefon, bredband och extra TV kanaler via ComHem och hittills har jag varit nöjd med dem sånär som på ett par småsaker.

När det gäller framtidens bredband och deras infosida tycker jag den är kass. Visst, den talar om hur jag ska koppla in boxar osv till mediaboxen, men den är dålig på att hänvisa till vilka möjliga erbjudandekombinationer som finns hos de olika möjliga leverantörerna.

Visst, det gamla nätet släcks inte ner i mitt område förrän mot senvåren i mitt område, men jag kan efterlysa en större tydlighet från de leverantörer som går att få genom det nya nätet.

Ursäkta min rörighet ovan, men det jag undrar är vad har ni som redan bestämt er valt för leverantörer? Är det någon som ni tycker är bättre än de övriga? Jag är inne på att fortsätta med ComHem, men har ej bestämt mig.
Citera
2013-09-22, 20:25
  #10
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om det ska framtidens bredband, så ska ju en blu-ray iso på ca 50 GB ta max 2-3 sekunder att ladda ner.
Citera
2013-09-23, 11:28
  #11
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Om det ska framtidens bredband, så ska ju en blu-ray iso på ca 50 GB ta max 2-3 sekunder att ladda ner.

Enligt vem?

Framtid o framtid vet jag inte.. men fiber är ju verkligen det som gäller nu då det klarar ruggiga teoretiska hastigheter.

Sen tror jag inte det spelar någon jätteroll vilken av alla leverantörer man väljer i stadsnätet. Jag tog det billigaste 100/10 och det funkar ypperligt
Citera
2013-09-29, 07:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Bor i GBG. Under nästa år skall det gamla ComHem-nätet släckas ner. Har fått en s k mediabox installerad sedan länge tillbaka i lägenheten. Har idag ComHem abonnemang via det gamla kabel-TV nätet, har både fast telefon, bredband och extra TV kanaler via ComHem och hittills har jag varit nöjd med dem sånär som på ett par småsaker.

När det gäller framtidens bredband och deras infosida tycker jag den är kass. Visst, den talar om hur jag ska koppla in boxar osv till mediaboxen, men den är dålig på att hänvisa till vilka möjliga erbjudandekombinationer som finns hos de olika möjliga leverantörerna.

Visst, det gamla nätet släcks inte ner i mitt område förrän mot senvåren i mitt område, men jag kan efterlysa en större tydlighet från de leverantörer som går att få genom det nya nätet.

Ursäkta min rörighet ovan, men det jag undrar är vad har ni som redan bestämt er valt för leverantörer? Är det någon som ni tycker är bättre än de övriga? Jag är inne på att fortsätta med ComHem, men har ej bestämt mig.

Det var sagt att comhem ska släcka ner i vår här (bor också i Gbg) Dock fick jag brev från dem förra veckan att de släcker ner internet i gamla nätet redan nu 1 november (iaf i mitt område) och jag fick en ny router 2 dagar senare. Nu stannar jag kvar med comhem av ren lathet och det är väl tänkt just så från comhem. Egentligen borde jag byta leverantör för jag tycker det är så förbenat fult ändra sig sådär. Pratade med bostadsbolaget och de visste heller inget annat än att det skulle ske i vår. Fibernätet har varit felkopplat i mitt hus fram till förra veckan så jag fick lite panik där.

Vad jag kan utläsa av brevet kommer byte tv och telefon till fiber ske etappvis enligt comhem men inget om när. Så just internet kan släckas i gamla nätet redan i höst/vinter även hos dig.

Btw när jag kopplade över till fiber dök en ruta upp på Framtidens bredband om jag önskade aktivera comhem.Kom fan ingen vart ifrån den. (vågade inte kryssa nej iom jag inte hade nåt annat på g) Riktigt dåligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback