Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-09, 12:17
  #325
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Enligt nationell.nu finns det piratversioner av hennes bok ute på nätet. Nån som har sett den?
Vad är det för fel på tråden https://www.flashback.org/t1422807p26 ??????
Citat:
Jag tror jag håller med er om att hon är mytoman och narcissist.
Och du har vilken kvalifikation att deböma det? Psykiatrisk utbildning? Psykolog? Kurator?

Eller är du just bara en av de pellejönsar som sprider dynga på sk hatsajter som just frk Bjurvald vänder sig mot? I så fall kan du hålla truten och låta oss som är pålästa yttra oss. Så slipper du åtminstone skada kampen.
Citera
2013-02-26, 10:05
  #326
Medlem
Verkistos avatar
Den 25 januari i år kontaktade jag Lisa Bjurwald per e post (lisa.bjurwald@gmail.com). Denna e-post adress fanns helt öppet på en webisite hon driver. Innehållet i mailet var tankar kring Bjurwalds åsikter om häthatet, och en intervju med Bjurwald i DN, genomförd av Sanna Torén Björling.

Eftersom jag inte fått svar, trots att det gått över en månad, väljer jag nu att publicera mailet här.


Hej Lisa

Du intervjuades för en tid sedan av Sanna Torén Björling. Det hela publicerades i DN med rubriken ”Hon granskar det högerextrema hatet”.

I intervjun nämner du Flashback och du påstår att det är vanligt att där publiceras sådant som faller under brottsbalkens rubriceringar. Som läsare av texter på Flashback, och emellan åt även skribent på Flashback, måste jag opponera mig. Flashback är ett mycket stort internetforum. Ofta har siten 40 000 eller fler besökare. Som en svensk småstad med andra ord. Flashback innehåller en mängd avdelningar där allt från filosofi, astronomi, historia till litteratur och politik med mera diskuteras. Min erfarenhet är att diskussionerna ofta håller en ganska hög nivå. Därför undrar jag vad du egentligen har för belägg för att det skulle vara vanligt att det på Flashback publiceras sådant som skulle vara i brottsbarkens mening olagligt?

Det är inte helt ovanligt att man, när man fördjupar sig inom ett område, kommer att uppfatta området och händelser inom området som större och mer hotfulla än vad de egentligen är. Det är lite samma princip som att ett föremål tycks växa och bli allt större ju närmre man befinner sig detta. En viss distans kan vara hälsosamt, oavsett vad det är man studerar.

Du påstår även att ”Risken att förvrängda idéer får fäste blir än större i ett samhälle där en gemensam offentlighet (i form av till exempel dagspress eller breda etermedier) saknas.” Som exempel anger du Anders Behring Breivik. Jag förstår din tankegång men visst vore det bättre om en forskare inom området uttalade sig om hur troligt det är att internetforumen som fenomen ökar risken att det skapas terrorister i vårt samhälle? Dina subjektiva och högst personliga funderingar är en sak – men vad säger forskningen inom området?

Att dagspressen, som ibland kallas gammalmedia, håller på att tappa mycket av sitt inflytande till förmån för den nya tidens elektroniska kommunikationsmedel kan väl för dig, och många andra journalister,kännas som ett hot. Lite om att golvet håller på att försvinna under era fötter. Då kan det vara lätt att beskylla allt det som inte är gammalmedia för både det ena och andra, t ex att det nya i högre grad skulle producera terrorister som Breivik.

Jag tror det är viktigt att se på saker och ting ur ett vidare perspektiv. Det som kommer efter gammalmedia har både positiva och negativa aspekter. Ur demokratisynvinkel är det väl ändå rimligt att tro att de positiva aspekterna är klart övervägande. Kunskap får människor att växa! Och det är inte så att gammalmedia är den enda vägen för den läsande nyfikna allmänheten att nå kunskap.

I artikel finns även följande citat ”Slutsatsen att knäppgökarna skulle härröra ur en traditionell arbetarklass är farlig; av referenser och uttryck kan man ofta spåra en akademisk utbildning. Däremot kan man, genom att se graden av aktivitet (inte minst nattlig) möjligen sluta sig till att många saknar arbete.”

Här är du verkligen ute och cyklar. Att en del inlägg på t ex Flashback skrivs nattetid innebär inte att dessa användare saknar arbete! Känner du till att det förekommer skiftarbete? Många människor i dagens Sverige har även flexibla arbetstider. Normen är inte som förr i tiden att man jobbar nio till fem och sover på natten. I dagens samhälle är variationen stor – och att vara vaken en och annan natt behöver inte på något sätt vara ett tecken på arbetslöshet.

Du nämner även att du kan ”spåra en akademisk utbildning” i referenser och uttryck, och ser detta som tecken på att skribenterna (på bl.a. Flashback) kanske inte alltid kommer från vad du kallar ”en traditionell arbetarklass”. Det finns en del rätt obehagliga undertoner i det du säger här. Dels kan man fråga sig om ”traditionell arbetarklass ”verkligen är ett relevant begrepp i dagens Sverige? Man kan också fråga sig vad du egentligen har för bild av dessa som tillhör ”arbetarklassen”? Tydligen tänker du dig att en ”äkta” arbetarklass människa utmärker sig genom att uttrycka sig annorlunda och även att hon eller han refererar annorlunda?

Du påstår även att ”De unga saknar allmänbildning”. Återigen, vore det inte bättre att en forskare inom området, istället för en journalist, uttalade sig i en sådan fråga? Att unga har en något annan bildning i dag än för tjugo eller femtio år sedan är en sak. Men att unga av idag skulle sakna allmänbildning – jag betvivlar att du har kunskap om detta.

Du ondgör dig även över möjligheten att vara anonym på internet och då t ex att kunna skriva anonyma inlägg på Flashback. Då kan man fråga sig hur du ser på detta att svenska medborgare har rätt att rösta på politiska partier utan att offentliggöra vilket parti de röstat på. Ser du det som ett problem?

Bästa hälsningar från

Verkisto Johansson

werkisto@gmail.com
__________________
Senast redigerad av Verkisto 2013-02-26 kl. 10:08.
Citera
2013-03-07, 20:58
  #327
Medlem
Verkistos avatar
I tidskriften Respons,(http://tidskriftenrespons.se/) nummer 1, Mars 2013, finns en recension av Lisa Bjurwalds bok ”Skrivbordskrigarna – hur extrema krafter utnyttjar internet”. Recensent är Fredrik Meiton, doktorand i historia vid New York University.

Meiton skriver att det i Bjurwalds bok påstås att ”genom Internet har den högerextremistiska läsekretsen gått från ett fåtal hängivna till dagens tiotusentals skrivbordskrigare för den rasistiska saken”. Bjurwald uppskattar att det i Sverige nu för tiden finns mellan ”111 000 och 116 000 som stödjer Breviks idéer, om inte hans dåd”.

Lite senare i Meitons recension framgår att Bjurwalds påstående att mer än 100 000 svenskar ”stödjer Breviks idéer” i huvudsak är baserat på att Bjurwald tänker sig att ungefär hälften av de som besökt websiten Avpixlat.info kan antas stödja Breviks idéer.

Meiton skriver även att Bjurwald menar att i det överflöd av information som finns på Internet föredrar vi att läsa om det som redan intresserar oss och detta ur källor som bekräftar det vi redan tycker. Detta leder enligt Bjurwald till att vi blir allt mer kategoriska i vår världsbild, en världsbild som enligt Bjurwald även förråas. Enligt Bjurwald exemplifierar Breiviks handlande den yttersta konsekvensen av den radikaliserande miljön som råder på Internet.

(Min kommentar: Här påminner Bjurwald om gammaldags - oroligt lagda – och djup religiösa människor – som jag stött på i min barndom. För dem hade spelkort och vinflaskor en närmast magiskt negativ inverkan på människor. Minsta kontakt med ett kortspel, ett glas vin eller en kall öl inbillade de sig med rätt stor sannolikhet skulle knuffa den svaga människan ner i djupaste fördärv. I Bjurwalds fall har spelkorten och vinflaskan bytts ut mot det fördärvliga Internet).
Citera
2013-03-07, 21:22
  #328
Medlem
Varför inte fokusera på att granska vänsterextreminster också?
De är säkert minst lika hotfulla på nätet som de högerextrema.
Citera
2013-04-10, 16:21
  #329
Medlem
riskfaktors avatar
Självklart vill LB ta bort anonymiteten på nätet.
Helst krydda på med åsiktsövervakning.

Ingen ska få ifrågasätta hennes åsikter, för dom utgöra sanningarna i Sverige.

Ingen ska få ifrågasätta hennes självutnämnda experttitel.

Så håll käften på er här på FB, rätta in er i ledet!

LB har alltid rätt, hennes åsikter är dom rätta!
Citera
2013-04-10, 18:20
  #330
Medlem
-vaas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Vad är det för fel på tråden https://www.flashback.org/t1422807p26 ??????Och du har vilken kvalifikation att deböma det? Psykiatrisk utbildning? Psykolog? Kurator?

Eller är du just bara en av de pellejönsar som sprider dynga på sk hatsajter som just frk Bjurvald vänder sig mot? I så fall kan du hålla truten och låta oss som är pålästa yttra oss. Så slipper du åtminstone skada kampen.

Det som är lite roligt med det är att det är just såntdär; att mena man måste ha en utbildning för att ha rätten att yttra sig om hurvida personlighetsdrag någon har är något man ser hos narcissister - eftersom narcissister har inte utvecklat någon förmåga att vara medveten om hur en annan persons personlighet är eftersom de utvecklade aldrig klart det - och därför tror de att vara medveten om en annan person psykologiska tillstånd är en vetenskap man bara kan ha om man har studerat sig till den på högskola och kan bevisa det genom ett betyg.

Där det för narcissister handlar om ytliga grovhuggna tolkningar om personers sociala tillstånd; som i grunden går ut på att sätta narcissister i rollen som psykiatriker över andra människor och föra över skam och mindervärdeskomplex på patienter där narcissisten gör det i formen av en vårdande person som då samtidigt förhöjer den ytterligare.

LB är narcissist och mytoman så det skriker om det - och det behöver man inte ha utbildning för att se.
Citera
2013-04-11, 10:23
  #331
Medlem
urverksapelsins avatar
Varför skriver du så dåligt?
Det behöver jag inte utbildning och kunskap för att märka, men det har jag ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av -vaas-
Det som är lite roligt med det är att det är just såntdär; att mena man måste ha en utbildning för att ha rätten att yttra sig om hurvida personlighetsdrag någon har
Ja, det måste man. Annars blir det just näthat som hennes artikel handlar om. Visserligen är det lite urvattnat, typ som när amerikaner gapar "You're crazy!" i varje film. Men det är fortfarande fel. Så skärpning. Har du inte utbildning skall du inte karva ut någons blindtarm eller landa ett plan. I skolen ej heller yttra eder om människors mentala tillstånd. Det lämnar man åt proffsen.

Citat:
är något man ser hos narcissister- eftersom narcissister har inte utvecklat någon förmåga att vara medveten om hur en annan persons personlighet är eftersom de utvecklade aldrig klart det - och därför tror de att vara medveten om en annan person psykologiska tillstånd är en vetenskap man bara kan ha om man har studerat sig till den på högskola och kan bevisa det genom ett betyg.
Det där var ju nästan omöjligt att fatta. Eftersom narcissister inte utvecklat förmåga att förstå andras personlighet, tror de att man måste ha kunskap för att förstå andra personlighet? Nä, du får uttrycka dig klarare.

Citat:
Där det för narcissister handlar om ytliga grovhuggna tolkningar om personers sociala tillstånd; som i grunden går ut på att sätta narcissister i rollen som psykiatriker över andra människor och föra över skam och mindervärdeskomplex på patienter där narcissisten gör det i formen av en vårdande person som då samtidigt förhöjer den ytterligare.
Typ om en doktor säger att någon är sjuk, då är det inte en fackmannamässig bedömning, eller ett yttre faktum utan en förtryckande mekanism mot stackars människa med annan verklighetsuppfattning. Någon som har läst för mycket Focault i närheten?

Citat:
LB är narcissist och mytoman så det skriker om det - och det behöver man inte ha utbildning för att se.
Jag fortsätter att kräva bevis; annars är du att betrakta som näthatare och ovädare.
Citera
2013-04-11, 11:39
  #332
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Varför skriver du så dåligt?
Det behöver jag inte utbildning och kunskap för att märka, men det har jag ändå.
Ja, det måste man. Annars blir det just näthat som hennes artikel handlar om. Visserligen är det lite urvattnat, typ som när amerikaner gapar "You're crazy!" i varje film. Men det är fortfarande fel. Så skärpning. Har du inte utbildning skall du inte karva ut någons blindtarm eller landa ett plan. I skolen ej heller yttra eder om människors mentala tillstånd. Det lämnar man åt proffsen.

För att ställa diagnosen "narcissistisk personlighetsstörning" behöver man nog formell kompetens för att vara trovärdig. För att säga att den eller den är narcissist tror jag inte att man behöver någon speciell kompetens.

Personligen uppfattar jag henne inte som narcissist. Däremot gruppen "vi som har rätt åsikter och därför ska bestämma vad alla andra ska tycka" finns det dock en megaloman uppfattning om den egna betydelsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback