Under min gymnasietid flyttade min dåvarande flicka en bra bit från mig.
Hennes familj hade flyttat in i ett äldre hus som var byggt runt 30-talet. Mitt ex och hennes syskon hade rum på andra våningen och rakt ovanför hennes rum låg vinden. En natt hade jag svårt att somna och fick efter ett tag höra knarrande steg ifrån vindsplan. De gick från mitten och bort mot vindstrappan där de stannade lite innan de fortsatte ner mot våningen vi var på. Jag blev nyfiken på vem det kunde vara som tagit sig upp dit nu halv 3 på natten. Ännu underligare var att jag inte hört någon gå upp. Jag bestämde mig för att kika i nyckelhålet för att se vem det var...
Genom dörren ut från rummet lyste det ett svagt blått sken och när jag kikade ut genom nyckelhålet fick jag se att det kom från en mörk mansfigur borta vid vindstrappan. Han stod still ett tag innan han sakta började gå mot det rum vi befann oss i. Jag började bli smått rädd och backade mot sängen. Ljuset syntes genom nyckelhålet och jag kände verkligen att han stod där. Det dröjde kanske 2-3 minuter innan det blev kolsvart utanför igen.
Senare på morgonen snackade jag med hennes bror och han hade också hört stegen och sett ljuset.
Ett udda exempel på "rätt ställe på rätt tidpunkt" råkade en god vän till mig utför nere i Malmö. Han var på ett köpcentrum och står vid en personaltelefon som börjar ringa. Fan, tänker han, jag ska svara! Så han tar luren och säger sitt namn...då visar det sig att det är hans flickvän som skulle ringa till sin mor men slagit fel nummer! Gissa om båda blev kraftigt paffa.