Citat:
Försök du gärna försöka bortförklara de små jordbävningarna han kan skapa.Efter att ha läst en hel del i denna tråd så är det tydligt att i den är fylld med en massa påståenden där man med fog kan anta att mycket är rena påhitten, alltså bara uppdiktat. En del kan säkert vara nåt som folk verkligen tycker sig ha upplevt, men vetenskapligt kan det förklaras ha flera andra mer sannolika orsaker som är välkända helt normala och inte alls nåt övernaturligt.
Det är vetenskapligt mycket välkänt att folk lätt misstolkar saker för nåt helt annat än vad det egentligen är, samt gör efterkonstruktioner, har konfirmationsbias, och ofta väljer de förklaringar de tror på även om det finns andra mer sannolika och helt normala.
En annan sak är att även om man påvisar brister i sådana återgivna upplevelser, och visar på helt normala fenomen som är mycket mer logiska och sannolika förklaringar, så vägrar de flesta att ta till sig det som om de inte vill veta av några andra förklaringar än den de redan bestämt sig för, om så helt utan bevis och endast på tron….
Det är vetenskapligt mycket välkänt att folk lätt misstolkar saker för nåt helt annat än vad det egentligen är, samt gör efterkonstruktioner, har konfirmationsbias, och ofta väljer de förklaringar de tror på även om det finns andra mer sannolika och helt normala.
En annan sak är att även om man påvisar brister i sådana återgivna upplevelser, och visar på helt normala fenomen som är mycket mer logiska och sannolika förklaringar, så vägrar de flesta att ta till sig det som om de inte vill veta av några andra förklaringar än den de redan bestämt sig för, om så helt utan bevis och endast på tron….
Det skulle jag gärna vilja se dig försöka.
Att skapa små jordbävningar med vilje har inget med någon "konfirmationsbias att göra," även om det, i ärlighetens namn, ibland kan resultera i lite "konfirmationsbajs" som för att sätta punkt för det hela liksom.
Jag antar att det är det du råkade göra, när du ville replikera experimentet ifråga.
Jag kan rekommendera ändalyktsenlig skyddsutrustning isf.
Annars kan det nog börja lukta lite illa, ska du nog se.
Men var inte orolig för det.
Ty det kan hända även den bäste.