I mitten av 1970-talet vart lill-brorsan & jag bortbjudna till en mindre släktträff med middag och hela köret. Vi kom ganska omgående i diskussion med en av våra släktingar. Han hade i ca 25 år tjänstgjort i marinen (jagare) och varit torpedhantverkare. Nåja, nu vart han ganska tärd av mångårig cancersjukdom men ändå var humöret på topp. Han berättade många anekdoter om marinen, etc. Brorsan & jag hade själv som värnpliktiga tjänstgjort på jagaren HMS Halland så vi visste ganska väl vad som sades.
Nåja, det gick ca 6 månader efter denna släktträff, så vart brorsan och jag på ovanvåningen i resp. rum. Det var en lördag och klockan var 1125. Plötsligt så hör vi oerhört klart vågskvalp mot ett jagarskrov under gång, då i ca 20 knop. För alla som tjänstgjort på jagare så är detta ljud s a s omisskännligt. Vi båda for ut ur resp rum för att mötas. Nu kom en kraftig lukt från ett örlogsfartyg (oljor av olika slag, etc.) samt lukten av hav! Vi tittade kraftigt förvånat på varandra emedans detta försiggick, och det höll på i ca 5 minuter. Hundarna samt katterna hörde också detta ovanliga ljudfenomen. Inget prat om saken. De vart ganska oroliga och tittade själv förvånat på brorsan och mig.
Senare vid fyra snåret ringde man och berättade att den gamla flottisten gått ur tiden. När detta skedde så var klockan 1125!
Jag kan erkänna att jag gillar inte sådana här saker. Min världsbild fick sig en ganska kraftig törn. Är pragmatiker ända ut i fingertopparna och bl.a läst fysik vid Lunds Universitet. Men helt klart efter denna ljud & doft händelse, så har jag blivit mer tillmötesgående gentemot det paranormala. Men som sagt vad - jag gillar inte det!