2010-01-09, 12:13
Medlem
vemomintedus avatar
Gamla hus och även nya hus knäpper och knakar. Det jag tänker på när du säger att du upplever saker är att du säkerligen är dissociativ. Det kanske har hänt något i ditt liv, du kanske är stressad över något eller ledsen. Då är dissociationer väldigt vanligt och inte alls farligt heller. Jag tror inte heller på spöken. Eller jag är rätt klyven men det finns oftast en psykologisk förklaring. du kan ju fundera över om det finns något som tynger dig för då har du garanterat svaret där.
Citera
2010-01-09, 12:22
Medlem
Det du säger låter ju som något som skulle kunna stämma in bra, men jag är inte stressad, jag skulle gå så långt till att säga att jag är den mest ostressade personen, ingen skola, inget relationsdrama, inget jobb (tyvärr).

Grejen med det hela var ju att min mor också hörde detta ljudet innan på samma dag. Sen var dom 2 händelserna i cirka 3 veckors mellanrum, och jag såg ingen koppling på det hela förrän jag började tänka efter. Jag är en sån som ligger och ser dokumentärer på livets uppkomst och rymden och sånt och jag anser mig vara en intelligent person utan mentala "störningar", jag tänker klart i nästan alla situationer. Inget riktigt trauma från någonstans, och det jag hörde var kristallklart, inget jag inbillade mig. Det är jag 99% säker på.

Jag satt själv och försökte tänka på vad det vara och undrade då ifall jag blivit "påverkad" av vad grannen sagt och "ofrivilligt" hör saker och antar det värsta, eftersom min mor sagt det 4 timmar innan och så, men det verkar långsökt, och jag är en ganska klar person.
Citera
2010-01-09, 13:07
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniffenx
Det du säger låter ju som något som skulle kunna stämma in bra, men jag är inte stressad, jag skulle gå så långt till att säga att jag är den mest ostressade personen, ingen skola, inget relationsdrama, inget jobb (tyvärr).

Grejen med det hela var ju att min mor också hörde detta ljudet innan på samma dag. Sen var dom 2 händelserna i cirka 3 veckors mellanrum, och jag såg ingen koppling på det hela förrän jag började tänka efter. Jag är en sån som ligger och ser dokumentärer på livets uppkomst och rymden och sånt och jag anser mig vara en intelligent person utan mentala "störningar", jag tänker klart i nästan alla situationer. Inget riktigt trauma från någonstans, och det jag hörde var kristallklart, inget jag inbillade mig. Det är jag 99% säker på.

Jag satt själv och försökte tänka på vad det vara och undrade då ifall jag blivit "påverkad" av vad grannen sagt och "ofrivilligt" hör saker och antar det värsta, eftersom min mor sagt det 4 timmar innan och så, men det verkar långsökt, och jag är en ganska klar person.

Okej. som sagt det handlar inte bara om att man är stressad utan det kan handla om trauman, svåra saker som har hänt, stora förändringar, nedstämdhet, ensamhet och ja det mesta. Man kan vara klar i huvudet även om man är dissociativ. Att man blir dissociativ är bara ett försvar från människokroppen som berättar att något är fel och att du borde ta hand om dig själv. Och det är något som kan komma en period och sedan aldrig komma tillbaka. Men alla människor brukar någon gång i sitt liv uppleva sådana saker.

I vilket fall. Finns väl en möjlighet att det kan vara något av det övernaturliga. jag tror väl på båda hållen. Men jag tror man ska rannsaka sig själv innan man drar slutsatsen. Kroppen kan reagera väldigt konstigt på väldigt små saker.

annars nästa gång får du spela in ljudet du hör, om det kommer med på band finns det ju garanterat en naturlig förklaring för det
Citera
2010-01-09, 15:30
Medlem
Bandoliers avatar
Det som förvånar mig när det gäller alla dessa fenomen är att det alltid måste ske under så "mystiska" förhållanden.

Om nu någon i andevärlden är kapabel att kommunicera med levande på jorden - varfär behövs en massa jäkla ceremonier? Om jag dör och blir en ande så borde jag väl kunna nå mina anhöriga på ett personligt lättförståeligt sätt? Och varför vissa utvalda "medium"?

De som tydligen kan rita upp ansikten i snön - varför skriver de inte ett tydligt meddelande istället som för evigt reder ut begreppen?
Citera
2010-01-09, 16:50
Medlem
mooseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tistla
Att täcket tyngs ned mot mig av oförklarlig anledning, som om någon låg/satt/rörde sig där men utan en full kropps tyngd.
Det händer mig flera ggr i veckan.
Jag har gnm åren försökt hitta en rationell förklaring till detta, men inte lyckats.
Det påminner lite om när jag låter mina kaniner hoppa i sängen, men ändå inte.

Har faktiskt upplevt något liknande flera gånger. Dock inte att något tynger ner täcket, men som att min katt skulle kliva runt i sängen. Fast han är ofc inte där när jag kollar. Ibland känns det som nåt tyngre än en katt också. Jag är väldigt öppen för det övernaturliga, och tror att spöken osv finns även om jag inte har upplevt något själv. Skulle vilja uppleva något faktiskt. Fast det där med att katten kliver runt i sängen måste nog va en inbillning tror jag, då det hänt både i mitt gamla och nya hus. Dock samma säng :P
Citera
2010-01-09, 18:39
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Det som förvånar mig när det gäller alla dessa fenomen är att det alltid måste ske under så "mystiska" förhållanden.

Om nu någon i andevärlden är kapabel att kommunicera med levande på jorden - varfär behövs en massa jäkla ceremonier? Om jag dör och blir en ande så borde jag väl kunna nå mina anhöriga på ett personligt lättförståeligt sätt? Och varför vissa utvalda "medium"?

De som tydligen kan rita upp ansikten i snön - varför skriver de inte ett tydligt meddelande istället som för evigt reder ut begreppen?
Nu förstör du den fina stämningen...

Att spökfenomenet i större utsträckning drabbar vissa individer beror bara på tillfälligheter. Att det är ungefär samma omfång av människor som har tvångstankar och hör röster i huvudet är också det bara en tillfällighet.
Citera
2010-01-09, 20:38
Medlem
Raudsepps avatar
Upplevde levitation igår, dock så var det bara armarna som började sväva. Hade en konstig känsla i kroppen, främst i fötterna samt kände en viss lätthet överallt. När jag slappnade av så uppstod en känsla av att armarna "ville upp" och dom började sakta att lyfta på sig. Samma känsla fanns i bena också men "det" som lyfte var inte tillräckligt stark för att få upp benen också. Kunde avbryta när som helst och levitationen upprepade sig titt som tätt, på slutet när det hände kändes det som att någon höll fast i armen (det var inte alltid båda armarna som svävade) och drog runt den i luften, en skön känsla uppstod när armen var på väg neråt, kan liknas vid en berg-och-dalbana (inte känslan, utan själva "åket").
Citera
2010-01-10, 01:11
Medlem
Det enda övernaturliga jag har varit med om skedde i första klass när jag var sju år gammal. Jag vaknade en natt av en slags dröm. Fast egentligen var det mer som en syn som slog ned i mig när jag låg och sov. Det var en otroligt kraftig upplevelse som fick mig att vakna och sätta mig upp i sängen. Det jag såg var inget märkligt - jag såg ett rum i en byggnad. Rummet var i och för sig ganska speciellt och det låg ett par föremål på golvet. Hur som helst så lade jag mig ner igen och somnade om och tänkte inte mer på detta förrän dagen efter.

Det är nämligen då som det övernaturliga inträffar. Jag är med min skolklass på utflykt till en djurpark några mil från där vi bor. På detta ställe går vi in i en gammal byggnad och där får jag se EXAKT det rum som jag såg i min dröm natten innan. Jag blir otroligt paff när jag ser detta och vet inte vad jag skall tro. Har fortfarande inga teorier om vad detta kan vara fråga om utan nöjer mig med att det inte går att förklara. Någon annan som varit med om något liknande?

För att händelsen skall anses vara övernaturllig hör det till saken att jag naturligtvis inte besökt denna park tidigare i mitt liv. Jag berättade om upplevelsen för mina föräldrar och de bekräftade att jag aldrig varit där innan.
Citera
2010-01-10, 01:18
Medlem
GFLs avatar
man kan även va stressad även om man inte har jobb/relationer/skola att tänka på,
Citera
2010-01-10, 05:27
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvannan
Det där med billysen har jag hört om på många ställen.
Det jag kommer ihåg nu är på vägen från Kopparberg norrut, mellan Fäggeby och Pingbo samt mellan Ludvika och Borlänge.
Folk har sett en mötande bil och sedan är den helt plötsligt borta eller så har de blivit ikappkörda och sedan har bilen helt försvunnit.
På de tre ställen jag nämnde har flera oberoende personer sett dessa.
Det som händer på Ludvika-Borlängevägen är tydligen konstaterat att det var ett gäng ungdomar som körde av vägen där och dog.
Antar att det visar sig vid samma tidpunkt jämt också.

Kanske någon som läser detta också kan bekräfta?

Mystiskt, jag slö läste bara tråden. Jag har inte hört talas om spökbilar där uppe, hade stuga i närheten av Fäggeby för några år sen. Det här måste jag forska vidare i

Edit: Stavning
Senast redigerad av Privatpers0n 2010-01-10 kl. 05:42.
Citera
2010-01-10, 05:31
Medlem
Zeromatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Mystiskt, jag slö löste bara tråden. Jag har inte hörttalas om spökbilar där uppe, hade stuga i närheten av Fäggeby för några år sen. Det här måste jag forska vidare i

http://en.wikipedia.org/wiki/Min_Min_light
Citera
2010-01-10, 05:41
Medlem
Privatpers0ns avatar
Tack Zeromatic, Men jag tänkte mer på området i sig inte fenomenet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in