2009-01-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Lägg upp en bild på käppen!

ja
Citera
2009-01-10, 23:22
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Krafse är då ingen fähund din korkade trångsynta idiot. Krafse utgår från fakta vad han sett och hört i egen person. Du har ingen rätt att rätta någon där vetskapen är okänd. Och om det han sett och hört verkar korkat så är det ju knappast hans fel eller? Vetenskap är en blandning av tur och ren fakta. Och där tur spelat stor roll i vår historia inom vetenskapen och vidareutveckling inom fakta.

Nä.

Vetenskap är en hypotes som man kan testa och få ett resultat, och sedan låta någon annan testa samma sak och få samma resultat. Vetenskap är peer review tidsskrifter.

Krafse hävdade att det gick att bevisa det vetenskapligt, jag förklarade att det inte gick att bevisa det vetenskapligt. Eftersom vetenskap måste uppfylla några tämligen enkla kriterier. Dessutom gjorde han det infantila argumentet att jag skulle leta upp bevis för hans vansinninga idéer. Det fick mig att dra slutsatsen att Krafse var galen. Det är förstås inte sant, eller snarare det verkar inte överdrivet sannolikt, utan det visar bara att Krafse, liksom du, inte vet vad vetenskap är för någonting eller vad som kan och inte kan kallas vetenskap.

Det är ingen slump att det krävs en hel del för att vara forskare. Det är för att det är svårt, och ställer mycket höga krav på individen. Man kan förstås gå runt allt det och skriva att eller säga att äh, vetenskap är bara tur, vad jag sett och hört väger tyngre.

Men bli inte beklämd nu, ytterst få förstår vad vetenskap är för någonting och ännu färre har förmågan att praktisera det.
Citera
2009-01-10, 23:44
Medlem
lillmys avatar
Hmm...

Jag vet inte, men ordet övernaturligt som används här... Jag tycker ordet i sig är dumt. Det vi kallar övernaturligt är väl minst lika naturligt som allt annat, för oss som verkligen upplever det?

Jag har alltid haft förnimmelser, både av det som kallas "spöken" och småfolk, och nej - Jag går INTE på någon form av droger. Inte heller är jag på något sätt sjuk. Jag hör dem ibland, jag känner var det finns extra mycket av energin., Jag påverkas av dem på olika sätt. Däremot ser jag dem inte, inte med mina fysiska ögon. Och sådan har jag varit så länge jag kan minnas. Därav, inte övernaturligt, bara en annan del av det som är helt naturligt. Kanske mer naturligt än det konstiga konstruerade samhälle vi byggt upp idag, som inte är verkligt på något sätt alls.
Citera
2009-01-11, 00:52
Medlem
Cryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillmy
Jag vet inte, men ordet övernaturligt som används här... Jag tycker ordet i sig är dumt. Det vi kallar övernaturligt är väl minst lika naturligt som allt annat, för oss som verkligen upplever det?

Jag har alltid haft förnimmelser, både av det som kallas "spöken" och småfolk, och nej - Jag går INTE på någon form av droger. Inte heller är jag på något sätt sjuk. Jag hör dem ibland, jag känner var det finns extra mycket av energin., Jag påverkas av dem på olika sätt. Däremot ser jag dem inte, inte med mina fysiska ögon. Och sådan har jag varit så länge jag kan minnas. Därav, inte övernaturligt, bara en annan del av det som är helt naturligt. Kanske mer naturligt än det konstiga konstruerade samhälle vi byggt upp idag, som inte är verkligt på något sätt alls.

Fast det man brukar mena med ordet "övernaturligt" eller "paranormalt" är att det är någonting vi inte är van att se det. Para betyder ovan, alltså ovan det normala vi är vana vid.

Men visst, det kanske är fullt normalt att spöken finns, bara det att vi inte har löst den gåtan ännu. Precis som att tornados var övernaturliga krafter för urtidsfolket, tills man insåg att det är fullt normalt. Eller dessa kulblixtar som av vetenskapsmän ansågs som trams, när det senare visade sig att de faktiskt finns.
Citera
2009-01-13, 01:19
Medlem
Meloniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickorut
Jag var med om en grej som fullkomligt fick mig att tappa fotfästet i flera år och det är inte förrän nu på sistone som jag hittat tillbaks till mitt gamla skeptiska jag igen. Detta är helt och hållet sant och jag hoppas verkligen ni kan förklara följande:

Jag gjorde lumpen i boden 2004-2005 och blev nära vän med en lumparkompis som bodde i boden. Jag gjorde lumpen i 15 månader och man lär känna folk oerhört väl och detta var ingen kille som varken överdrev eller ljög såvitt jag vet. En kväll satt vi och söp i hans lägenhet, jag han och hans flickvän. Ju fullare vi blev ju mer började snacket om spöken och sånt. Han berättade att hans bästa väns farmor var den kända sierskan (eller vad hon var) Saida, som bland annat hjälpt polisen och dylikt. Han berättade att han och hans vän brukade gömma en lite porsinsanka någonstans i lägenheten och sedan ringa till Saida som från jobbet omedelbart kunde säga exakt var ankan var. Han berättade vidare att han många år senare började funderat mycket på det hela och läst på internet en hel del.

På internet hade han hittat en sida där det bland annat stod att om man går till en kyrkogård och väntar i ungefär 20 minuter för att "spökena skulle vänja sig" så kunde man fotografera dem. Han berättade att han hade gjort det och fått massa läskiga foton och att han aldrig skulle göra det igen.

Givetvis var jag skeptisk till det hela och jag blev förvånad att min vän trodde på det hela. Jag krävde givetvis att få se hans "spökfoton" som bevis och han sa att han inte ville visa dem. Jag skrattade givetvis åt det hela och då blev han arg och hämtade ett fotoalbum. Han visade bilderna han tagit och på varje bild såg det ut som cigarettrök som bildade människoansikten. Alla foton föreställde inte människoansikten men på alla foton (han hade i albumet) var det denna dimma som bildade figurer och skuggor som såg ut som människor.

Jag var rätt full och kände mig mer nyfiken än rädd och lyckades övertala honom att vi skulle gå till kyrkogården och fota. Då vi inte hade nån kamera gick vi upp till logementet och väckte en annan lumpare och lånade hans digitalkamera. Vi gick sedan ner tlll bodens kyrkogård och började fota. Vi fotade massa på vägen dit också och det kom ingenting konstigt på bilderna.

Men så, efter 20 minuter ungefär, började märkiga gestalter dyka upp på fotona. Den cigarettliknande röken bildade konstiga figurer och allra flest vid nygrävda gravar. Vi fotade även ett mausoleum som var helt nersläckt, men på bilden ser det tydligt ut som det är tänt där inne och en gammal dam stirrar på oss med armarna i kors.

Vid det här laget fick jag nog och skyndade mig därifrån. Vi fotade en del på väg upp till regementet och utanför kyrkogården blev det inga konstigheter på bilderna. Dagen efter visade jag bilderna för killen vi lånat kameran av som sa att han ladrig fått något liknande på bilderna.

Detta betyder alltså att:

1. De fotonavi tog blev likadana som de han och hans flickvän tagit trots att de fotades med olika kameror vid olika tillfällen och där den ena kameran var digital och den andra inte.

2. Exakt det som hemsidan sa att vi skulle få se, såg vi också på fotona.

3. Fenomenet var begränsat till kyrkogården.

Jag tror egentligen inte det var spöken och jag har inte vågat mig ut på en kyrkogård igen för att undersöka om det var en märklig slump, något jag så småningom ska stålsätta mig för att göra.

Jag har tyvärr inte fotona och har ingen vidare kontakt med mina gamla lumparkompisar längre, men om jag får tag på dem ska jag posta dem här.

Jag vet att detta är rena uppsatsen och jag förstår om vissa inte kommer tro mig, men SNÄLLA, om någon varit med om något liknande eller vet varför detta hände just på kyrkogården skriv det här!

Tack på förhand!

Nicko

Jag bor själv i Boden och har alltid varit skeptisk till sånt här. Jag har även hört den här "sagan" tidigare. Eftersom jag har tillgång till precis samma kyrkogård som er (som jag för övrigt tillbringat mer än 20 minuter på tidigare) så är det guldläge att testa och kanske slutligen krossa myten. Jag drar väl dit till helgen, eventuellt innan, och fotar. Har någon förslag på vad de vill att jag ska undersöka när jag lika gärna är där? Jag har tillgång till digitalkamera, DV-videokamera och Full HD-videokamera så dokumentation är inget större problem.
Citera
2009-01-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Field
Bortförd av utomjordingar?

Sampling från låt i min MP3: "Ever since I was abducted by aliens 10 years ago, I've been dying for some payback!"
Citera
2009-01-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryx
Fast det man brukar mena med ordet "övernaturligt" eller "paranormalt" är att det är någonting vi inte är van att se det. Para betyder ovan, alltså ovan det normala vi är vana vid.

Näru, nu framför du allt din velociped långt ute i obygden!

Citat från SAOB:
"pa³ra~, äv. pa⁴ra~, resp. par¹a-, i ssg vars tredje stavelse är obetonad äv. para¹-, l. (i PARA-NOJA) para³-, äv. para⁴-, l. (i ssg vars senare led urspr. börjat med vokal) PAR- pa³r~, äv. pa⁴r~, resp. par¹- l. (vid biton på ssgns andra stavelse) par-, prefix.

[av gr. παϱα- resp. παϱ-, ssgsförled motsv. παϱά, prep.; rotbesläktat med FÖR, prep. I gr. betecknar prefixet befintlighet bredvid

(bi-), förflyttning bort till l. förbi, över*träffande, felande mot l. överträdande av ngt, felaktighet l. misstag (miss-), motsättning (mot-), förändring l. förvandling o. d.]"
(http://g3.spraakdata.gu.se/saob/)
Citera
2009-01-13, 20:05
Medlem
Cryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynggrep
Näru, nu framför du allt din velociped långt ute i obygden!

Citat från SAOB:
"pa³ra~, äv. pa⁴ra~, resp. par¹a-, i ssg vars tredje stavelse är obetonad äv. para¹-, l. (i PARA-NOJA) para³-, äv. para⁴-, l. (i ssg vars senare led urspr. börjat med vokal) PAR- pa³r~, äv. pa⁴r~, resp. par¹- l. (vid biton på ssgns andra stavelse) par-, prefix.

[av gr. παϱα- resp. παϱ-, ssgsförled motsv. παϱά, prep.; rotbesläktat med FÖR, prep. I gr. betecknar prefixet befintlighet bredvid

(bi-), förflyttning bort till l. förbi, över*träffande, felande mot l. överträdande av ngt, felaktighet l. misstag (miss-), motsättning (mot-), förändring l. förvandling o. d.]"
(http://g3.spraakdata.gu.se/saob/)

Jaja, men "vid sidan av"! :P Sen har man ju även lånat betydelsen från det engelska ordet Paranormal.
Citera
2009-01-13, 20:31
Medlem
TheBoots avatar
Övernaturligt och övernaturligt. Igår natt mellan 2-3 så hörde jag ett knakande ovanför huvudet som blev intensivare och intensivare. Reste mig upp ur sägen och då gick en gitarrsträng på farsans (som f.ö. är död sen nåt år tillbaks) av med en jävla smäll. Har den upphängd ovanför sängen. Plinkar sällan själv på den och sist jag lirade verkade strängarna hur bra som helst.

Antar att det inte är något konstigt i att gitarrsträngar går av utan att man spelar på den. Men skraj som fan blev man iallafall
Citera
2009-01-13, 22:36
Medlem
Fox Mulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoot
Övernaturligt och övernaturligt. Igår natt mellan 2-3 så hörde jag ett knakande ovanför huvudet som blev intensivare och intensivare. Reste mig upp ur sägen och då gick en gitarrsträng på farsans (som f.ö. är död sen nåt år tillbaks) av med en jävla smäll. Har den upphängd ovanför sängen. Plinkar sällan själv på den och sist jag lirade verkade strängarna hur bra som helst.

Antar att det inte är något konstigt i att gitarrsträngar går av utan att man spelar på den. Men skraj som fan blev man iallafall

Låter som en poltergiest.
Citera
2009-01-13, 22:52
Medlem
Zeromatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonium
Jag bor själv i Boden och har alltid varit skeptisk till sånt här. Jag har även hört den här "sagan" tidigare. Eftersom jag har tillgång till precis samma kyrkogård som er (som jag för övrigt tillbringat mer än 20 minuter på tidigare) så är det guldläge att testa och kanske slutligen krossa myten. Jag drar väl dit till helgen, eventuellt innan, och fotar. Har någon förslag på vad de vill att jag ska undersöka när jag lika gärna är där? Jag har tillgång till digitalkamera, DV-videokamera och Full HD-videokamera så dokumentation är inget större problem.

Låter som en utmärkt idé! Ladda upp bilderna & länka dem från forumet, oavsett om du ser några spöken på dem eller ej - tycker jag!
Citera
2009-01-14, 07:20
Medlem
TheBoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox Mulder
Låter som en poltergiest.

Du menar väl inte allvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto