Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-11, 08:58
  #1
Avstängd
Enligt usas departiment så innebär det en säkerhetsrisk att använda sig av java. Aftonbladet har även skrivit en artikel om ärendet. Någon som kan verifiera eller förtydliga ärendet, då skribenten som skrev artikeln var bristfärlig, finns knappt någon information alls och det hela påminner om skrämseljournalistik

http://aftonbladet.se/nyheter/articl...7FE45F009AA6C1
Citera
2013-01-11, 09:14
  #2
Medlem
Låter som en helt värdelös artikel. Java används inte ens på nätet(?), utan javascript är väl vanligare och det är ju något helt annorlunda?

Jag är inte så insatt i java så kan ha fel, men är det inte så att java inte ska kunna ha tillgång till datorn utan den körs "i en låda" så att säga. Sen kan ju någon idiotanvändare installera något som tillåter programmet att komma åt allt på datorn. Men då är det ju användarens egna fel.

Edit: Felskrivning.
__________________
Senast redigerad av kaspuh 2013-01-11 kl. 09:36.
Citera
2013-01-11, 09:19
  #3
Medlem
usb3s avatar
Tack för infon!
Inaktiverade Java i webbläsaren nu, lät ju rätt allvarligt.

Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Låter som en helt värdelös artikel. Java används inte ens på nätet, utan javascript är väl vanligare och det är ju något helt annorlunda?

Java används visst på nätet. Väldigt korkat att döma ut artikeln och säga att Java inte kan köras i webbläsaren.
__________________
Senast redigerad av usb3 2013-01-11 kl. 09:22.
Citera
2013-01-11, 09:26
  #4
Medlem
Om detta problem har funnits hela tiden så förstår jag inte hur man gör något stort utav det här, om det kom nyligen i en update kan jag väl förstå oron men inte om det funnits hela tiden, isf har jag varit utsatt sedan java kom ut liksom och inget har ju hänt sedan dess
Citera
2013-01-11, 09:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Tack för infon!
Inaktiverade Java i webbläsaren nu, lät ju rätt allvarligt.



Java används visst på nätet. Väldigt korkat att döma ut artikeln och säga att Java inte kan köras i webbläsaren.

Absolut kan javaprogram köras i webbläsaren.

Jag dömer ut artikeln p.g.a. att det är aftonbladet som skrivit den. Samt sättet den är skriven på.
Citera
2013-01-11, 09:35
  #6
Avstängd
Ingen som vet om problemet är verklig?
Citera
2013-01-11, 09:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Ingen som vet om problemet är verklig?

Skulle inte det vara större nyheter om det var så att ett långvarigt säkerhetshål funnits?
Citera
2013-01-11, 09:42
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Skulle inte det vara större nyheter om det var så att ett långvarigt säkerhetshål funnits?

Så det är säkert att använda java?
Citera
2013-01-11, 09:42
  #9
Medlem
Det går väl inte köra alla webbsidor utan java?
Om ja, vad är då java till för?
Citera
2013-01-11, 09:44
  #10
Medlem
Efter att ha konsulterat en vän som arbetar med datasäkerhet så fick jag rådet att avinstallera skiten!
Tydligen så har inte media förstått allvaret i detta Men att det kommer bli en större nyhet är uppenbart. Det verkar nästan som att media försöker tysta ner. Eller så är de bara för korkade för att förstå....
Citera
2013-01-11, 09:47
  #11
Medlem
http://www.svd.se/naringsliv/digital...va_7815722.svd
Citera
2013-01-11, 09:50
  #12
Medlem
leffe.js avatar
Själv har jag bara inaktiverat Java och hoppas på att man inom företaget hittar en lösning snarast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback