Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2013-06-10, 12:40
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuggumi
Som jag har förstått har ryssen rustat upp sedan 2009. Men framtidens krig hänger nog inte mest på soldater och stridsfordon etc. Framtidens krig är ju drönare i större utstreckning, hur väl utbildade är ryssarna på den fronten? Hur stor chans är det att dom fäller atombomber för det känns ju som den rätta vägen att starta ett krig på, då man förgör eventuella fienden väldigt fort. Dom måste ju även ha allierade, vilka i sådana fall är det då? Kina? Varför rustar ryssen upp? vad är deras egentliga plan?

Såg på svt forum i morse, och det känns som försvarsbereddningen mest slingrar sig kring dom tuffa frågorna. Nått Djävulskap är ju på gång helt klart.

Att ryssen rustar upp är förståeligt med tanke på USAs krigslust. Sverige har vissa skäl till att känna oro, med tanke på att vi gått i maskopi med USA och spionerar på ryssarna åt dom, men det finns större saker för dom att syssla med just nu än att förklara krig mot ett EU-land.
Citera
2014-03-24, 14:41
  #38
Medlem
Svärjes avatar
Jaha, nu har ryska propagandacentralen www.yandex.ru målat om kartan. Krim tillhör Ryssland. Så det så.

http://s29.postimg.org/ta4egg5d3/Yandex.jpg
__________________
Senast redigerad av Svärje 2014-03-24 kl. 14:45.
Citera
2014-03-24, 17:54
  #39
Medlem
sectariuss avatar
Ryssland är och har alltid varit ett hot mot Västeuropa. Ryssland kan liknas vid euroasiatiska horder som ständigt likt havets vågsvall som vittrar sönder klippkuster attackerat och försvagat europeiska länder. Det betyder dock inte för den delen att allt Ryssland gör är fel. Att Ryssland besegrade tjetjenerna och hjälper den syriska regeringen ser jag som något gott. Georgienkonflikten tycker jag var fel av ryssarna. Det som händer i Ukraina ställer jag mig lite skeptisk till. Men ha i åtanke att Krims befolkning till största del är ryssar och att det här sker i en värld då det kulturmarxistiska väst bedriver ett aggressivt propaganda - och politiskt krig gentemot Ryssland och dessutom bekostar terrorister i Mellanöstern och hjälper till att fragmentera suveräna stater (Kosovos utbrytning från Serbien). Allting är ett maktspel och i slutändan så mår kanske världen bäst av lite utjämning av maktbalansen.

Det Sverige bör göra och alltid borde ha gjort är att ha ett starkt försvar som kan skydda sig mot yttre angrepp oavsett vem. Den nedrustningspolitik som bedrivits i Sverige de senaste decennier borde likställas med högförräderi. Ändå är det vi som i slutändan röstat fram den utvecklingen.
Citera
2014-03-25, 18:46
  #40
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sectarius
Den nedrustningspolitik som bedrivits i Sverige de senaste decennier borde likställas med högförräderi. Ändå är det vi som i slutändan röstat fram den utvecklingen.

Det här håller jag inte med om!

Vilka verkliga alternativ har funnits? Tidigare var väl både Moderaterna och Folkpartiet försvarsvänliga, men dom senaste 20 åren så har ju fan alla partier nedrustat, oavsett om dom gjort det från regeringsmakt eller överenskommelser med opposition.

På senare år är det bara SD som inte varit för nerdragningar, och även om jag och många med mig sympatiserat med vissa delar i deras politik så har det inte känts meningsfullt att rösta på dom, delvis pga deras pariastatus.
Citera
2014-03-27, 09:28
  #41
Medlem
nedrustning i en tid av fred sparar massor av pengar. Om detta är ett misstag eller ej återstår att se, men vid det laget så är det försent med ett stort jävla F, som ni såg med Ukraina så kan en konflikt blossa upp jävligt snabbt. Väst bedriver ett propaganda krig mot Ryssland precis som ryssarna bedriver mot väst, Ingen av sidorna är direkt några offer i det hela. Men vi är en del av väst, vi är allierade med många Nato länder, ingår i EU och en smyg medlem av NATO, därav har vi att oroa oss när Ryssarna och deras allierade Kina rustar som om det inte fanns någon morgondag, det är nyttigt att USA får lite på käften för deras agerande och får en motvikt men i slutändan så bör inte länder som Ryssland och Kina få för mycket plats heller, du ser själv hur ryssarna bara gick in och tog en bit av Ukraina, vem säger det inte blir mer?

Hur tror du läget skulle varit med ett kraftigt försvagat USA, Ryssland och Kina som i praktiken fortsatt rusta 5-10 år? Det där är ett oroande scenario om något.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback