Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-10, 20:35
  #1
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Hej!

Som ni säkert alla vet gick ÖB Sverker Göranson i dagarna ut och offentliggjorde att han uppskattade Sveriges militär vara kapabel att hålla de svenska ställningarna i en vecka vid eventuell attack.

Debatten har blossat upp ganska rejält. Försvarsminister Karin Enström verkade likgiltig och faktiskt ganska tillfredsställd med Sveriges nuvarande militära kraft. Hon hävdar även att Rysslands militära upprustning inte är ett skäl till svenskt dito. B la menar hon att uppgifterna "är motstridiga".

Nu undrar jag: Är Ryssland verkligen ett hot? Det känns så otroligt avlägset att ett annat europeiskt land bara ska förgripa sig på Sverige utan anledning. Och att för den skullen subventionera svensk militär ytterliggare är väl onödigt? Sverige är ett litet land som kommer måsta förlita sig på hjälp från andra länder oaktat hur stor andel av vår BNP som går till militären. I dessa ekonomiskt dystra tider känns det onödigt att pumpa in än mer pengar i det militära bara för att Ryssland gör det. Att hålla ställningarna ett par dagar mot en större nation, t.ex. Ryssland, är väl det enda realistiska Sverige kan åstadkomma?

Osäker på om tråden är malplacerad eller ej.
Citera
2013-01-10, 21:03
  #2
Medlem
Spelar ju ingen roll om vi rustar upp försvaret egentligen. Vi kanske klarar några flera dagar.
Nordiskt sammarbete vid krig skulle vara bra. Men annars är vi överkörda, om vi inte får hjälp utifrån.
Men detta kommer aldrig hända ändå.
Citera
2013-01-10, 21:07
  #3
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realesethedogs
Spelar ju ingen roll om vi rustar upp försvaret egentligen. Vi kanske klarar några flera dagar.
Nordiskt sammarbete vid krig skulle vara bra. Men annars är vi överkörda, om vi inte får hjälp utifrån.
Men detta kommer aldrig hända ändå.

Så resonerar jag med. Säkerheten går först, men finns ju likafullt en gräns. Jag hade helt ärligt inte tvärnekat en mer eller mindre fullkomlig avveckling av försvaret. Sverige är så pass litet ekonomiskt och befolkningsmässigt så vi är i vilket fall chanslösa. Enda positiva jag ser med försvaret idag är att det genererar arbetstillfällen.
Citera
2013-01-10, 21:13
  #4
Medlem
BF3G-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Så resonerar jag med. Säkerheten går först, men finns ju likafullt en gräns. Jag hade helt ärligt inte tvärnekat en mer eller mindre fullkomlig avveckling av försvaret. Sverige är så pass litet ekonomiskt och befolkningsmässigt så vi är i vilket fall chanslösa. Enda positiva jag ser med försvaret idag är att det genererar arbetstillfällen.
Det skapar även karaktär, lär ut ansvarstagande och ger ryggrad!
Citera
2013-01-10, 21:14
  #5
Medlem
Haubits77Bs avatar
1960 hade Sverige VÄRLDENS fjärde största flygvapen - och en av de största arméer som gick att uppenbara (Allt i nivå med USA:s förbandskvalitet.). Därtill kunde flottan eskortera fartyg kors och tvärs över Atlanten och samtidigt kunna slå fientliga U-båtar. Vi hade då alltså kunnat stoppa den mest envisa stormakten redan vid dörren!

Vi är rikare nu än då.... Räkna ut resten själv!
Citera
2013-01-10, 21:15
  #6
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF3G-R
Det skapar även karaktär, lär ut ansvarstagande och ger ryggrad!

Säger inte emot detta. Om man skulle decimera armén till endast utbildning vore väl det optimala. En mycket nyttig utbildning som i samma veva genererar arbetstillfällen.

Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
1960 hade Sverige VÄRLDENS fjärde största flygvapen - och en av de största arméer som gick att uppenbara (Allt i nivå med USA:s förbandskvalitet.). Därtill kunde flottan eskortera fartyg kors och tvärs över Atlanten och samtidigt kunna slå fientliga U-båtar. Vi hade då alltså kunnat stoppa den mest envisa stormakten redan vid dörren!

Vi är rikare nu än då.... Räkna ut resten själv!

Vad menar du med räkna ut resten själv? Att vi har ett sämre försvar nu jämfört med förr? Vilken nytta hade detta flygvapen du talar om fyllt idag? Det kostar miljarder för att sedan stå och vänta på ett aldrig kommande krig. Sedan går tekniken framåt i sådan takt att dessa miljardinvesteringar snart är förlegade.

Att vi lägger mindre andel av BNP på militären gentemot Sverige 1960 kan jag inte se som något annat än positivt.
__________________
Senast redigerad av analgetisk.potens 2013-01-10 kl. 21:22.
Citera
2013-01-10, 21:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Så resonerar jag med. Säkerheten går först, men finns ju likafullt en gräns. Jag hade helt ärligt inte tvärnekat en mer eller mindre fullkomlig avveckling av försvaret. Sverige är så pass litet ekonomiskt och befolkningsmässigt så vi är i vilket fall chanslösa. Enda positiva jag ser med försvaret idag är att det genererar arbetstillfällen.
Nää jag tycker inte vi ska avveckla försvaret helt. Klart vi ska ha försvar, det känns bara rätt.
Tycker det är förjävligt att allmän värnplikt det är där männen blir män
Citera
2013-01-10, 21:27
  #8
Medlem
Om Ryssen kommer så skall det väl kosta mer än det smakar. Ett helt oskyddat land kan vara frestande. Bara att fråga Finland som stred tappert mot kommunisterna. Övriga länder inom östblocket blev slukade. Visst är Ryssland ett e.v hot mot många länder, men knappast Sverige i nuläget.
Vi anses nog mer tillhöra Nato även om vi inte formellt är med. Har väl gjort så under hela efterkrigstiden. Ryssarna vågar knappast antasta gamla Warsavapaktländer eftersom flertalet numera tillhör alliansen Nato.
Citera
2013-01-10, 21:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realesethedogs
Nää jag tycker inte vi ska avveckla försvaret helt. Klart vi ska ha försvar, det känns bara rätt.
Tycker det är förjävligt att allmän värnplikt det är där männen blir män

Tycker själv att det vore någonting positivt om värnplikten återinfördes. De flesta män verkar vara någon slags hellre springa fortare än fort personer så fort det blir konflikt. För övrigt finns det bra mycket fjollor som inte ska vara det, så att säga.

Försvaret borde rustas upp, om inte endast flygvapnet. Flygvapnet har alltid varit starkt, och kan bli det igen. Det är inte många små-nationer som tillverkar sina egna stridsflygplan.
Citera
2013-01-10, 21:34
  #10
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Helt allvarligt så tycker jag inte att det längre spelar någon som helst roll om ryssarna tar över. De är inte dödslägerbyggande Stalinister längre. Exakt vad skulle kunna bli sämre i Sverige med ryssen vid makten?
Citera
2013-01-10, 21:34
  #11
Medlem
Ja förfan jag menar att allmän värnplikt ska återinföras, blev lite fel. Håller med dig helt. Tycker man ska satsa mer på militären och värnplikt. Men alla vet ju varför vi rustar ned osv.
Citera
2013-01-10, 21:46
  #12
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Säger inte emot detta. Om man skulle decimera armén till endast utbildning vore väl det optimala. En mycket nyttig utbildning som i samma veva genererar arbetstillfällen.



Vad menar du med räkna ut resten själv? Att vi har ett sämre försvar nu jämfört med förr? Vilken nytta hade detta flygvapen du talar om fyllt idag? Det kostar miljarder för att sedan stå och vänta på ett aldrig kommande krig. Sedan går tekniken framåt i sådan takt att dessa miljardinvesteringar snart är förlegade.

Att vi lägger mindre andel av BNP på militären gentemot Sverige 1960 kan jag inte se som något annat än positivt.



"Aldrig" var ett ord som användes flitigt efter 1918 års fred.

Tja, pengarna då gick exempelvis icke till arbetsovilliga av olika sorter (a-kassan var sparsamt använd och allmänhetens dom mot de lata som ej orkade jobba var hård.) Mer sådant idag så kan vi försvara oss även i framtiden.

Slutsats = de pengar som tidigare användes för att försvara Sverige för framtiden används idag för bidrag till folk som inte kan eller vill arbeta. (Jämför med 1960 då man exempelvis fortfarande bedrev flottning av virke i Norrland, och där ett vaktmästarjobb sågs som fint och bekvämt).


Var detta svar nog på din fråga?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback