2013-01-09, 18:04
Medlem
.Sensejs avatar
Kan man koppla en icke-widescreen 22" vga lenovo-skärm till denna laptop och kommer det funka med upplösning etc med tanke på att skärmen inte är widescreen och således inte använder sig av 16:9?

http://www.elgiganten.se/product/dat...-dator-g6-2220
Citera
2013-01-09, 18:07
Medlem
EckiEckis avatar
Ja.
Citera
2013-01-09, 18:09
Medlem
Ja, du bör kunna ställa upplösning och format på den externa skärmen separat.
Citera
2013-01-10, 07:34
Medlem
Commodores avatar
Har du möjlighet att ansluta med HDMI eller DVI istället? Blir inte alltför snyggt med analog förbindelse. Antar att du ska köpa en nya dator och vill veta innan om det fungerar, eller har du redan den datorn?
Citera
2013-01-10, 13:49
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commodore
Har du möjlighet att ansluta med HDMI eller DVI istället? Blir inte alltför snyggt med analog förbindelse. Antar att du ska köpa en nya dator och vill veta innan om det fungerar, eller har du redan den datorn?

Ja..funderar på att köpa laptopen och mer eller mindre använda den som stationär genom att koppla in extern skärm och tangentbord. Fast det kanske inte är att rekommendera?

Tror bara man kan ansluta skärmen till laptopen via VGA.

Hur menar du med "inte all för snyggt"?
Citera
2013-01-10, 18:41
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Ja..funderar på att köpa laptopen och mer eller mindre använda den som stationär genom att koppla in extern skärm och tangentbord. Fast det kanske inte är att rekommendera?

Tror bara man kan ansluta skärmen till laptopen via VGA.

Hur menar du med "inte all för snyggt"?

Om du vill köra stationärt rekommenderar jag dig att köpa en stationär då du får mer för pengarna. Särskilt om du redan äger en skärm. Jag menar att VGA skickar analoga signaler när DVI/HDMI skickar digitala signaler och kan leverara högre upplösning. Du slipper störningar också så analoga tekniker tyvärr är drabbade av. Lycka till!
Citera
2013-01-14, 02:26
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commodore
Om du vill köra stationärt rekommenderar jag dig att köpa en stationär då du får mer för pengarna. Särskilt om du redan äger en skärm. Jag menar att VGA skickar analoga signaler när DVI/HDMI skickar digitala signaler och kan leverara högre upplösning. Du slipper störningar också så analoga tekniker tyvärr är drabbade av. Lycka till!

Så det blir annorlunda mot att ha skärmen kopplad via VGA till en stationär dator jämfört med en bärbar?

Det var ju det jag hade till min stationära innan och det var inga problem.
Citera
2013-01-14, 08:49
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Så det blir annorlunda mot att ha skärmen kopplad via VGA till en stationär dator jämfört med en bärbar?

Det var ju det jag hade till min stationära innan och det var inga problem.

VGA är det normalt sett inga problem med.. bara det att ALLA fått för sig att DVI/HDMI ska vara SÅ mycket bättre. VGA klarar av höga upplösningar också så det är bara att köra på det om du vill och kan.

det HDMI i många fall dock klarar är att skicka ljudet samtidigt, det fixar varken DVI eller VGA.

Och digitala signaler kan också råka ut för störningar.
Citera
2013-01-14, 14:12
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
VGA är det normalt sett inga problem med.. bara det att ALLA fått för sig att DVI/HDMI ska vara SÅ mycket bättre. VGA klarar av höga upplösningar också så det är bara att köra på det om du vill och kan.

det HDMI i många fall dock klarar är att skicka ljudet samtidigt, det fixar varken DVI eller VGA.

Ok tack. Upptäckte att jag visst hade en DVI-anslutning på skärmen så om jag inte är nöjd med VGA får jag väl köpa en DVI->HDMI sladd.
Citera
2013-01-15, 18:40
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan

Digitala signaler är så mycket bättre än analoga signaler. Det är inte något som folk har fått för sig. Tycker du digital signal till TV-rutan är LITE bättre eller mycket bättre än analog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in