• 1
  • 2
2013-01-08, 22:17
Medlem
Jag har en fundering som någon kunnig förmodligen kan svara på. Vi säger att Bengt som är låginkomsttaggare deltar i "Vem Vill Bli Miljonär" och vinner x antal tusen kronor. Men för att få ut pengarna måste han beskatta 30% av detta enligt vinstskatts-lagen. Den summan har inte Bengt, då han knappt har råd med hyran som det är. Vad händer då? Uteblir vinsten eller anpassas procentsatsen efter hans inkomst från A-kassa/CSN/Skitjobb/Whatever?
Citera
2013-01-08, 22:20
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Du deklarerar det. Du måste inte betala en summa innan du kan "hämta ut".
Du betalar det efteråt alltså.

http://www.skatteverket.se/foretagor...280006299.html
Citat:
Begreppet "vinstskatt" används inte utan det som kan bli aktuellt är att vinsten ska tas upp i deklarationen som inkomst vid den vanliga inkomsttaxeringen.
Senast redigerad av AbdullahSvensson 2013-01-08 kl. 22:24.
Citera
2013-01-08, 22:29
Medlem
leprasjuklings avatar
Det finns egentligen inte något som heter vinstskatt. Tjänar man pengar på skicklighetsspel räknas det som inkomst av tjänst och beskattas med vanlig inkomstskatt. Meter Film kommer med all säkerhet dra skatt innan utbetalning som vilken arbetsgivare som helst.
Citera
2013-01-08, 22:37
Medlem
Eftersom "Vem Vill Bli Miljonär" är skicklighetsbaserat, är det fortfarande deklarationen som gäller? Det känns som ni svarade på två olika saker ovanför...
Citera
2013-01-09, 12:22
Medlem
Det är samma skatt för låginkomsttagare som för höginkomsttagare.
Blir han tvungen att använda vinsten till hyran så går skatteskulden till kronofogden.

Går man på soc så finns det väldigt liten anledning att vara med i tävlingar såvida man inte rakar in en rejäl storvinst.
För övrigt har jag för mig att "vem vill bli miljonär" blev stämplat som lotteri för bortåt 13år sedan.
Kari Hiltunen blev en av de första som slapp skatta på storvinsten på 2,5M kr.
Senast redigerad av BallaRune 2013-01-09 kl. 12:45.
Citera
2013-01-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Det finns egentligen inte något som heter vinstskatt. Tjänar man pengar på skicklighetsspel räknas det som inkomst av tjänst och beskattas med vanlig inkomstskatt. Meter Film kommer med all säkerhet dra skatt innan utbetalning som vilken arbetsgivare som helst.

Varför svarar du när du uppenbarligen inte vet?
Citera
2013-01-09, 13:27
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

Vad är det jag inte vet?, "Vem vill bli miljonär" är inget turspel och vinst beskattas på samma sätt som vilken arbetsinkomst som helst, en miljonvinst innebär alltså inte bara kommunalskatt utan även statlig inkomstskatt.

När jag var med i Jeopardy för över 10 år sedan vann jag en weekendresa, som jag enligt info från produktionsbolagets representant skulle betala inkomstskatt på värdet endast om företaget som skänkte vinsten skickar mig en kontrolluppgift, annars inte. Det gjorde de aldrig vilket i praktiken innebar en svart inkomst.
Senast redigerad av leprasjukling 2013-01-09 kl. 13:33.
Citera
2013-01-09, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Läs t ex här:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...en_7003445.svd
http://www.skatteverket.se/privat/sv...f80007930.html
Citera
2013-01-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Läs t ex här:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...en_7003445.svd
http://www.skatteverket.se/privat/sv...f80007930.html

Och du tror inte att jag redan känner till allt som står i de två ovanstående länkarna?
Citera
2013-01-09, 17:04
Medlem
Vinstskatt betalas...
Citera
2013-01-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felson
Jag har en fundering som någon kunnig förmodligen kan svara på. Vi säger att Bengt som är låginkomsttaggare deltar i "Vem Vill Bli Miljonär" och vinner x antal tusen kronor. Men för att få ut pengarna måste han beskatta 30% av detta enligt vinstskatts-lagen. Den summan har inte Bengt, då han knappt har råd med hyran som det är. Vad händer då? Uteblir vinsten eller anpassas procentsatsen efter hans inkomst från A-kassa/CSN/Skitjobb/Whatever?

Betala skatten för att få ut vinsten? Det är väl snarare så att skatten dras av från vinsten och mellanskillnaden betalas ut till vinnaren ( eller att vinnaren meddelas att han förväntas betala in skatten själv om han får ut hela vinsten ). Procentsatsen behöver inte ändras. 30% av vinsten är 30% av vinsten oavsett vad man tjänar.

Enligt ditt tänk så skulle man alltså behöva slanta upp med inkomstskatten i förväg för att få ut lönen från jobbet. Om du tänker till så känner du kanske hur fel frågan är ställd.

Att erhålla en kontantsumma är inte samma sak som att t ex vinna en bil eller en resa där man förväntas betala skatten ur egen ficka efter att man tagit emot vinsten.
Citera
2013-01-09, 21:15
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Betala skatten för att få ut vinsten? Det är väl snarare så att skatten dras av från vinsten och mellanskillnaden betalas ut till vinnaren ( eller att vinnaren meddelas att han förväntas betala in skatten själv om han får ut hela vinsten ). Procentsatsen behöver inte ändras. 30% av vinsten är 30% av vinsten oavsett vad man tjänar.

Förstår inte varför folk tror att det finns en speciell vinstskatt på 30%.
Vinster på skicklighetsspel som frågesport skattas som vilken arbetsinkomst som helst. Det är möjligt att de drar 30% i preliminärskatt, men gör det de på en miljonvinst så åker vinnaren på en rejäl kvarskatt.

poker räknar skatteverket av någon anledning som turspel och skattas pss som lotterier,dvs inte alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in