Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-01-08, 21:39
  #1
Medlem
Bästa/mest framgångsrika ej utställning såklart rottweiler kenneln i sverige?

Man kanske borde importera. Mycket skit i den rasen i sverige !

Haft mycket hund innan som jag tävlat Sm med både svartvitt och schäfer . nu vill jag prova rottisen !
Citera
2013-01-08, 21:44
  #2
Medlem
Den är likt schäfern sönderavlad jorden runt.
Så du kan lika gärna köpa en i Sverige.
Citera
2013-01-08, 21:47
  #3
Medlem
läst om Fandangos, och grindsjön's kennel dom verkar bra
__________________
Senast redigerad av fattigalappen 2013-01-08 kl. 21:54.
Citera
2013-01-14, 12:36
  #4
Medlem
Necrofilis avatar
http://www.skk.se/kopahund/hundraser...?show=breeders
Citera
2013-01-20, 09:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necrofili
http://www.skk.se/kopahund/hundraser...?show=breeders

ja vet det är en jävla djungel som sagt hur hittar man rät vilka/vilken kennel ska man inrikta sig på!
Citera
2013-01-20, 18:16
  #6
Medlem
Necrofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattigalappen
ja vet det är en jävla djungel som sagt hur hittar man rät vilka/vilken kennel ska man inrikta sig på!

Den kennel närmast dig skulle jag säga, är kenneln med på SKK antar jag att kenneln ifråga är seriös. Men hör dig runt!
Citera
2013-01-20, 20:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necrofili
Den kennel närmast dig skulle jag säga, är kenneln med på SKK antar jag att kenneln ifråga är seriös. Men hör dig runt!


Bryr mig inte om kenneln ligger i umeå eller österlen eller vad det kostar . vill ha en bra/bästa möjliga hunden från grunden. så söker såklart meriterade föräldrar djur och en kennel som är framgångsrik när det gäller brukset och den mentala biten.
Byter hundras å tävlar mycket framgångsrikt innan men vi ska inte gå in på det nu , så är inte så insatt i rottweiler kennlar. någon?



MVH
Citera
2013-01-21, 21:05
  #8
Medlem
triasperiods avatar
Egentligen är inte rottis min ras, men det finns en kennel som heter Team Extreme som jag tycker du ska ta och kolla in. De planerar en kull som nog kan vara intressant om man gillar rottis.
Men jag har inge bra koll på rottweilervärlden egentligen, så det är mer ett tips som du kan forska vidare på.
Huruvida de är sveriges bästa kennel har jag alltså ingen aning om, men just den kullen såg rätt så bra ut.

Lycka till i letandet
Citera
2013-01-22, 13:52
  #9
Medlem
Det är svårt -för att säga omöjligt, att be någon annan att tala om vad den bästa hunden är för dig.
Avel är ju inte heller så enkelt att det blir förbättringar av att ta två fantastiska hundar och para dem.
Det enklaste sättet att få en aning om hur valparna blir är ju att upprepa en kombination.
En bra hunds egenskaper kommer ju egentligen från en kombination av dennas föräldrarna, det är där du ska kolla istället , inte på den lyckade hunden !

Sedan är det ju så att egenskaper i en valpkull aldrig är 100% , variationer i kullens egenskaper brukar vara lika många som individerna.
Börja med att kolla upp vad du är ute efter och vilka egenskaper du vill ha.

Att du köper hund från en registrerad kennel behöver inte betyda att du per automatik får "det bästa" , en människa som tar en kull valpar efter sin tik lägger ofta mer tid på sin valpkull och ger dem mer "vardagsliv" än någon som byggt om hemma för att ha valprum och hundgårdar.
Med det vill jag alltså säga att registrerade hundar med stamtavla utan kennelnamn inte behöver vara sämre än någon som kommer från någon med kennel namn.

Skks avelsdatabas är utmärkt att kolla sjukdomar och meriter hos släktingar i alla led , använd den!
Du kan även utföra "provparningar" för att kolla inavelsgrad (vilket jag inte tror är ett problem hos rottisar men ändå).
Du kan även ta kontakt med valphänvisarna i rottisklubben , dessa kan inte rekommendera hundar till dig men borde kunna vägleda dig i rätt riktning.
Citera
2013-01-23, 17:50
  #10
Medlem
i skåne ska du passa dig för kennlar. är mkt skit där. oseriösa människor som avlar på fel individer.
rottweiler åker gärna på höft o armbågar. och sen kan de utveckla epilepsi.
så va noga med att kolla upp stamtavla. kolla generna bak! hur länge har släkten levt? alltså hur gamla blev hundarna?
hur var individerna?
har dom gått vidare ngt? mm mm...
Citera
2013-01-23, 22:53
  #11
Medlem
bra tips man får ju kolla lite på sm resultats listor m.m med och se vart djuren å vilken kull dom kommer ifrån ...
Citera
2013-01-24, 19:38
  #12
Medlem
Svidmyras avatar
Gå in på Rotteilerklubbens hemsida och se vad som finns i valpväg där. Klubben har betydligt större krav på föräldrarna till de kullar som får ligga på deras hänvisningslista än vad SKK har för att registrera valparna. Tyvärr är det bara ett fåtal av alla kullar som föds årligen som motsvarar alla klubbens krav - men det kan vara värt att vänta på "rätt" kull. I annat fall ger klubbens krav dig en hint om vad du ska leta efter när det gäller bl.a siffror på mentalbeskrivning etc.

Tyvärr ligger hemsidan nere för fixning just nu men försök senare: http://rottweilerklubben.se/?option=...ont&Itemid=502
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback