Gillar snus men vill inte drass med skiter som kommer med. Frågan är då hur ofta kan man ta en prilla utan att få biverkningar som tandköttsproblem (kryper upp) etc, känna ett beroende och andra bieffekter? Klart man inte kan säga ngt exakt men vad tror ni? En prilla i veckan, en dosa i veckan/månaden (problemet är formodligen den tar slut innan månaden är slut), en prilla om dagen? Hellre en vild seriös kvalaviserad gissning än en diss ;-)
En jämförelse. Dricker jag sprit en gång i veckan längtar jag inte alls efter sprit under veckan och märker inte att jag mår varken bättre eller sämre än om jag druckit en gång i månaden. Samma vill jag jämföra med snus.
Senast redigerad av _x3m_ 2013-01-07 kl. 23:21.
Nu gissar jag lite, man jag vågar nog påstå att om du snusar en halv dosa i månaden så är det så gott som garanterat helt riskfritt, och jag tror att gränsen är högre än så.
Det stora problemet är att nikotin är mycket mer beroendeframkalande än alkohol så frågan är om du skulle klara att bara ta en snus om dagen? Klarar du det så är min helt vilda gissning att det är okej. Dessvärre blir nog snuset ganska torrt framåt slutet...
Med den dosen så är du snusfri majoriteten av veckans dagar och får en skön kick när du väl unnar dig det. Grundar det på egna erfarenheter.
Håller med. För att verkligen njuta av varje prilla skulle jag nog inte ta mer än en per dag. Själva gränsen utan att få biverkningar skulle jag tro är ännu högre.
För det första så är snus bra för tänderna och du sparar många tusenlappar för tandvård. Sen så påverkas inte tandköttet så mycket att du kommer få problem resten av livet.
Dock så finns det ju inget bättre än snus. Kosta vad det kosta. Självklart ska det vara Ettan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!