• 41 015 online
  • 1 128 019 medlemmar
  • 58 538 252 inlägg
  • 1
  • 2
2013-01-07, 15:25
Avstängd
ptitsas avatar
Senaste versionen av uTorrent var så buggy att jag fick nog! Dessutom så blir uTorrent allt mer kommersieliserad.

Jag prövade DELUGE för Windows och blev positivt överraskad!
  • Den är lika uTorrent i utformingen, enklare att lära sig än Vuze, går inte att jämföra.
  • Har söta små ikoner för alla privata trackers (ja, jag är tjej och sånt räknas!)
  • Tar mindre minne än utorrent
  • Helt open source och anti-kommersiell
  • Deras ambition är att bli den bästa klienten, inget mer, inget mindre.
  • Bra hjälp och support i deras forum.
  • Inga allvarliga buggar, bara lite småtjafs. uTorrent för tillfället har flera extremt jobbiga och oacceptable regressioner, buggar.

Finns det fler DELUGE användar här? Har du prövat Deluge? Vad tycker du?
Citera
2013-01-07, 15:33
Medlem
TorrentLovers avatar
Kul att du drog upp detta!
Hänvisar till min post (https://www.flashback.org/p41170246#p41170246) där jag jämför µTorrent, Deluge och qBitTorrent. Några kommentarer?
Om du är för lat för att orka klicka på länken:
Äntligen börjar det komma lite vettiga diskussioner här!
Citera
2013-01-07, 15:44
Medlem
Jag gillar deluge. Kör den på Linux. Har litet svårt att få till det med RSS och diverse plugins.

Annars är den toppen. Den bara kör och kör.

Nästa projekt blir att få det att lira bra med Flexget... men jag har inte orkat sätta mig in i det än..

Linux utmanar alltid.
Citera
2013-01-07, 15:53
Avstängd
ptitsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Kul att du drog upp detta!
Hänvisar till min post (https://www.flashback.org/p41170246#p41170246) där jag jämför µTorrent, Deluge och qBitTorrent. Några kommentarer?
Om du är för lat för att orka klicka på länken:
Äntligen börjar det komma lite vettiga diskussioner här!

Bra och läsvärd utvärdering av klienterna. Jag kände inte till qTorrent. Tyckte du att den var bättre än Deluge, eller?

Om du tycker att nivån på diskussionerna på FB är låg så finns många vettiga engelsktalande forum om torrenting, där folk åker ut som är för färska/dumma eller ovilliga att lära sig på ett ödmjukt sätt. Tipsar gärna om du vill. Annars kan vi ju försöka höja nivån här.

Det har förmodligen rätt mycket med ålder och utbildning att göra. I kombination med att somliga fått sina hjärnor är förstörda av för mycket reklam, reality TV, Hollywood, Disney och sociala nätverk... och ingen vettig skola att kompensera. Tråkig utveckling. Sverige håller på att bli en intellektuell och ideologisk öken, som USA. MacBrain.

Citat:
Ursprungligen postat av coupas
Jag gillar deluge. Kör den på Linux. Har litet svårt att få till det med RSS och diverse plugins.

Annars är den toppen. Den bara kör och kör.

Nästa projekt blir att få det att lira bra med Flexget... men jag har inte orkat sätta mig in i det än..

Linux utmanar alltid.

Kudos till dig för att du kör Linux. Jag är *för* bra på Windows och därför för lat för att våga bli nybörjare på Linux. Men fy 17, jag träffade en kille i kyrkan igår som är blind. Ser ingenting. Han har byggt sin egen dator och kör Linux så det ryker, inklusive fildelning så det sprakar. Tala om inspiration!
Senast redigerad av ptitsa 2013-01-07 kl. 15:56.
Citera
2013-01-07, 16:43
Avstängd
ptitsas avatar
Citat:
Nja.. min personliga favorit är Deluge (det heter BTW qBitTorrent). Kör det på Linux och det fungerar skitbra.

Wow, vilken kille alltså. Honom skulle jag vilja träffa! Fast undrar vad han fildelar? Film är ju ganska meningslöst, eller?

Han fildelar musik och ljudböcker. Först har han byggt upp ett sanslöst bibliotek vad jag förstår. Sen har han tillgång till någon slags gratistjänst för blinda här i Storbritannien, som gör att han får "låna" nästan vilka ljudböcker som helst, digitalt, inklusive nya bestsellers. Han rippar dem och delar dem. Hann bara prata några minuter om det här, det var i kyrkan och det var ju inte ett idealiskt ämne för kyrkosamling. Jag skall fortsätta diskussionen nästa gång jag träffar honom. Vad jag inte fattade är hur han kan navigera komplicerade audio program för ripping, utan att kunna se.

Man kan ju undra vad som skulle hända om han åkte dit också. Tänk om de hoppar på en blind kille och stämmer honom på miljoner. Han slog mig som en person som skulle tycka att det var coolt att vara martyr. En vacker dag hoppar copyright mafian säkert på fel person och folkopinionen svänger. Här i England är det en nationell hederssak att behandla just blinda bra, folk skulle bli tokiga om några jänkare försökte stämma en blind engelsk kille.

PMar senare med lite bra länkar.
Citera
2013-01-12, 15:29
Avstängd
ptitsas avatar
Fråga om inkommande och utgående portar i Deluge, med VPN

Hej, hej! Jag måste använda VPN större delen av tiden när jag fildelar.
Jag använder Deluge som klienten.

Jag får connectivity problem på privata trackers och blir listad som not connectible.

För att fixa detta så ändrade jag inkommande port från 64,400 som jag hade innan, till 1080 som är för http så vitt jag vet. Då blev jag connectible!

Deluge har en inställning för outgoing port också.
Jag behöll den på 64,400 som är öppnad i brandväggen och forwardade. Jag tänkte att outgoing inte har att göra med om jag är connectible eller inte.

Är detta rätt?

Jag är inte helt säker på vad jag egentligen har gjort här, och varför det funkar...
Kan någon mer kunnig förklara?
Citera
2013-01-12, 16:05
Medlem
TorrentLovers avatar
Porten för HTTP ät 80 och 8080 för HTTPS. Porten 1080 används för SOCKS-proxies. Du bör dock använda en port som inte används för något annat. Portarna 49152–65535 används inte till något speciellt och därför bör du därför välja någon av dem.
Antagligen är port 1080 öppen i din brandvägg för att SOCKS ska fungera. Det är, som jag sa tidigare, inte rekommenderat att du använder en port där annan trafik redan går. Över Port 80 bör endast HTTP-trafik gå, över port 21 bör endast FTP-gå, osv.
Jag rekommenderar att du byter tillbaka och kollar brandväggen. Kolla noga spå att både Deluge och porten tillåts att skicka trafik, både ut och in. Kontrollera också eventuella modem, routrar och gateways om trafiken tillåts passera.
Citera
2013-01-12, 18:33
Avstängd
ptitsas avatar
Citat:
Porten för HTTP ät 80 och 8080 för HTTPS. Porten 1080 används för SOCKS-proxies. Du bör dock använda en port som inte används för något annat. Portarna 49152–65535 används inte till något speciellt och därför bör du därför välja någon av dem.
Antagligen är port 1080 öppen i din brandvägg för att SOCKS ska fungera. Det är, som jag sa tidigare, inte rekommenderat att du använder en port där annan trafik redan går. Över Port 80 bör endast HTTP-trafik gå, över port 21 bör endast FTP-gå, osv.
Jag rekommenderar att du byter tillbaka och kollar brandväggen. Kolla noga spå att både Deluge och porten tillåts att skicka trafik, både ut och in. Kontrollera också eventuella modem, routrar och gateways om trafiken tillåts passera.

Tack för tipsen.
Jag fattar faktiskt inte exakt hur det här med CONNECTIBLE fungerar.

Jag använder Torguard som min VPN och de har ca 50 olika proxies som all ens trafik går genom. Man använder en specialgjord OpenVPN client. De har proxies i rättså många olika länder.

Just nu är jag uppkopplad till VPN.
  • Två torrentsajter (AsianDVD och MyAnonamouse) påstår att jag är connectible.
  • RevolutionTT säger att jag INTE är connectible.
  • Shields Up test sajt säger att jag INTE är connectible.

Så hur vet jag då att det är rätt?

Jag har öppnat min torrent port i Windows brandvägg och i port forwarding på routern.
När jag kopplar upp utan VPN har jag aldrig något problem med att vara connectible.

När jag inte var säker på hur det funkade så kontaktade jag Torguard (VPN tjänsten). De sa att de var medvetna om att det är problem med connectivity genom deras tjänst. De jobbar på att lösa det och under tiden skall man använda port 1080 för torrenting så funkar det förmodligen.
Det visade sig stämma. Om jag använder den porten så är allting öppet, enligt alla sajter, trots VPN.
Jag kände till att den användes för annat, men jag blandade visst ihop vad.. Jag vill ju helst använda en port som är högre än 60,000 men inte om det inte går att ladda ned.

Vad tycker du att jag skall göra?

Jag kan inte seeda utan VPN, bor i ett annat land där det är tuffare mot torrenting än i Sverige, och jag kan inte ta några risker pga mitt jobb.
Senast redigerad av ptitsa 2013-01-12 kl. 18:59.
Citera
2013-01-12, 19:05
Medlem
TorrentLovers avatar
Ja, i GB är det tuffare med torreing. Du kan ju prova med en annan VPN-tjänst. Du säger ju själv att problemet ligger hos TorGuard.
Citera
2013-01-13, 01:44
Avstängd
ptitsas avatar
Citat:
Ja, i GB är det tuffare med torreing. Du kan ju prova med en annan VPN-tjänst. Du säger ju själv att problemet ligger hos TorGuard.
Ja, jag får väl göra det. Men jag köpte dumt nog 3 månader eller var det var innan jag kollat hur det låg till med sånt här.
Citera
2013-01-21, 20:48
Medlem
elmis avatar
Låter fantastiskt. Deluge skall enligt rykten seeda betydligt bättre än utorrent mfl.
Hur hanterar deluge (för windows) många aktiva torrents? 250+
Citera
2013-01-21, 22:05
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Så Deluge har äntligen börjat funka till Windows "Out of the box"

När jag prövade Deluge på WinXP år 2008 så var den värdelös men det var ju några år sen!

Skall testas!
Citera
  • 1
  • 2