• 2
  • 3
2013-01-07, 14:59
Medlem
dannievegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farligman
Jasså? Berätta, är nyfiken.

Det var ett skämt. Jag är inget psykoanalytiker. Får tacka dig för ett gott skratt vid "långvarig sömn".
Citera
2013-01-11, 03:21
Medlem
7852396541s avatar
Som sagt dominans och behärskning, men inte utav andra utan av sig själv och sitt psyke. Att inte försöka dominera med den enligt mig något osjälvsäkra och åldrade "manlighetsmodulen", som inkluderar bl.a. våld, jargonger och fullt bestämda och oflexibla åsikter om saker och ting. Nej istället får man folks samtycke via sina relativt passiva och sofistikerade ord och handlingar.

I en fars eller makes fall är det manligt att ta hand om sin familj på ett bra sätt, visa kärlek och omsorg gentemot sina barn och kvinnan som han (förhoppningsvis) älskar.

Enbart insikten om att manligt och kvinnligt kanske inte är, (eller snarare behöver vara) så splittrad som den enligt dagens samhälle verkar vara, (på det mentala/spirituella planet) tycker jag är ganska manlig, fast nu kanske ordet mänskligt passade in bättre, då jag mer eller mindre frånsade mig de psykiskt lagda könsrollerna.

Sedan är det klart att det finns tydliga biologiska skillnader, även på det "djupare" biologiska planet ändan in i det centrala nervsystemet och alla dess signalsubstanser.

Ur en empirisk synpunkt skulle jag nog säga att de flesta kvinnor är rätt tröga och att det finns betydligt fler smartare män, men ur en rationalistisk vet jag att det ändå finns så fruktansvärt mycket kvinnor där ute man aldrig träffat, och att alla tolkar intelligens olika, man kan ju till och med ändra sin definition av intelligens under livets gång. Dock är det väl så att män tänker mer logiskt och övergripande, och det är ju ofta definitionen av intelligens för många, men inte för alla.

Nu kanske det blev lite off-topic vid halva vägen, men i en diskussion som handlar om manlighet bör ju motsatsen kvinnlighet involveras, då sakers enbart existerar i förhållande till sin motsats.

Slutligen vill jag bara säga att en manlig man som inser en manlig insikt inser - att manligt och kvinnligt inte handlar om bättre eller sämre, bara skillnader.

Jag ursäktar min något möjligen svårförstådda och handikappade grammatik, jag skriver inte så ofta.
Citera
2013-01-11, 03:29
Medlem
dannievegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7852396541
Som sagt dominans och behärskning, men inte utav andra utan av sig själv och sitt psyke. Att inte försöka dominera med den enligt mig något osjälvsäkra och åldrade "manlighetsmodulen", som inkluderar bl.a. våld, jargonger och fullt bestämda och oflexibla åsikter om saker och ting. Nej istället får man folks samtycke via sina relativt passiva och sofistikerade ord och handlingar.

I en fars eller makes fall är det manligt att ta hand om sin familj på ett bra sätt, visa kärlek och omsorg gentemot sina barn och kvinnan som han (förhoppningsvis) älskar.

Enbart insikten om att manligt och kvinnligt kanske inte är, (eller snarare behöver vara) så splittrad som den enligt dagens samhälle verkar vara, (på det mentala/spirituella planet) tycker jag är ganska manlig, fast nu kanske ordet mänskligt passade in bättre, då jag mer eller mindre frånsade mig de psykiskt lagda könsrollerna.

Sedan är det klart att det finns tydliga biologiska skillnader, även på det "djupare" biologiska planet ändan in i det centrala nervsystemet och alla dess signalsubstanser.

Ur en empirisk synpunkt skulle jag nog säga att de flesta kvinnor är rätt tröga och att det finns betydligt fler smartare män, men ur en rationalistisk vet jag att det ändå finns så fruktansvärt mycket kvinnor där ute man aldrig träffat, och att alla tolkar intelligens olika, man kan ju till och med ändra sin definition av intelligens under livets gång. Dock är det väl så att män tänker mer logiskt och övergripande, och det är ju ofta definitionen av intelligens för många, men inte för alla.

Nu kanske det blev lite off-topic vid halva vägen, men i en diskussion som handlar om manlighet bör ju motsatsen kvinnlighet involveras, då sakers enbart existerar i förhållande till sin motsats.

Slutligen vill jag bara säga att en manlig man som inser en manlig insikt inser - att manligt och kvinnligt inte handlar om bättre eller sämre, bara skillnader.

Jag ursäktar min något möjligen svårförstådda och handikappade grammatik, jag skriver inte så ofta.

Jag tycker det här var en av de bättre inläggen jag fått som svar på flashback. Äntligen någon som tänker till och uttrycker sig välformulerat. Tack! Ber att få återkomma med mer konkret feedback när klockan inte är 03:30 och man har sirap i synapserna./D
Citera
2013-01-11, 03:32
Bannlyst
Att kasta sitt eget bajs på folk är förjävla manligt .
Citera
2013-01-11, 15:28
Medlem
dannievegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPokerface
Att kasta sitt eget bajs på folk är förjävla manligt .
ba dam dam dish. good one.
Citera
2013-01-11, 16:49
Medlem
rantaruntiringis avatar
Manlighet är en fast övertygelse om att det finns någon slags kärna av manlighet vilken man (de) måste leva upp till och aktivt agera ut. Utagerad manlighet kan exempelvis vara homofobi, skepticism eller att hävda sig.
Citera
2013-01-11, 17:08
Medlem
TheBoots avatar
Mannen i dokumentären "alone in the wilderness" känns som en redig karlakarl för mig. Inte just för att han bygger en timmerstuga med sina egna händer eller klarar sig ute i vildmarken, även om det såklart förstärker intrycket. Men det hintar om hans personlighet som man får sig en bra uppfattning av i filmen. Han verkar trygg, vettig och produktiv men ändå ödmjuk och skön som människa.
Ingen falsk förebild av hur en man ska vara, som någon krigsherre med stålmuskler och ett halsband gjort av människoöron.
Citera
2013-01-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannievegas
Men vad är det att vara en gentleman? Det är ju nästan lika luddigt som "manlighet"
Ur ett historieperspektiv brukar det väl vara koden för ridderlighet som utvecklades för att bromsa upp den djuriska naturen som ibland kallas för den mörka medeltiden, eller tidig medeltid. Huruvida denna kod gestalteras genom att öppna dörrar och sådant för damer i modern tid, har jag ingen aning, men min uppfattning är att det var för att i viss mån betona bättre behandling av kvinnor.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in