Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-11, 15:50
  #13
Medlem
I ett anarkistiskt samhälle hade avgiften inte varit reglerad i förväg av en hierarkisk organisation. Där hade du fått 6000 kr i böter istället. Var glad!
Citera
2017-10-24, 16:00
  #14
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Parkeringsböter idag är ett sätt för kommun & stat att få in pengar till bland annat invandringen. Utan parkeringsavgift hade kommunerna gått väldigt mycket mer back, och därmed hade staten fått pröjsa ännu mer.

Jag minns hur det var för 30 år sedan. Då kunde man parkera gratis i princip i hela stan, här och där på extremt populära ställen fanns vrid-mynt-automater. P-lisor var till att ge böter åt folk som faktiskt felparkerade och som skapade hinder i trafiken. Inte fan brydde man sig om någon meter hit och dit, utan det var sunt förnuft som var ledord.

Nu är det ren kassako, där man hellre fäller en friar dvs. ger bot även om P-lisan har fel, för både privata skumraskföretag som kommunen behöver dina surt förvärvade, redan en gång skattade pengar.

I ett vettigt samhälle som Sverige var en gång i tiden, så behövde man inte straffbeskatta folk.
Fick nyligen en bot på 1.000 kr. Stod tydligen lite fel i typ 10 minuter. Hindrade ingen trafik och stod inte ”farligt” till el dyl. Saftiga pengar för en ren skitsak.

I eftertankens kranka blekhet så får jag skylla mig själv, men nog fan känns det surt och småaktigt. Man silar mygg och sväljer kameler.
__________________
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2017-10-24 kl. 16:04.
Citera
2017-10-28, 19:40
  #15
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Japp, det handlar inte längre om trafikordning, det handlar om att skinna befolkningen och införa fler skatter för oaktsamhet.
Citera
2017-10-29, 19:15
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Balkansoldier
Fick böter idag, 600:-. För vad? För att ha parkerat min bil 10 minuter för länge (1 timma fri parkering). Parkeringen hade cirka 30 parkeringsrutor, min bil var den enda på parkeringen. Var det så nödvändigt att ge mig böter? Ingen aning, har svalt det nu.

Nu när jag är hemma och tänker efter blir jag förbannad. Vem fan är dem som ska böta mig för att jag parkerar min bil på mark som egentligen tillhör alla! Jag hade förstått om det var i stan och stor trafik där andra trafikanter behövde parkera, men i detta fallet var min bil den enda!

Just nu får jag anarkistiska tankar och funderar på att spränga hela jävla staten. Hur kan det vara så här? Varför är det så orättvist?

Du skriver i forumdelen anarkism, hur kunde du få böter? Inte är du väl så konventionell att du har bilnummerplåtar på bilen?
Citera
2017-11-01, 22:36
  #17
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkansoldier
Fick böter idag, 600:-. För vad? För att ha parkerat min bil 10 minuter för länge (1 timma fri parkering). Parkeringen hade cirka 30 parkeringsrutor, min bil var den enda på parkeringen. Var det så nödvändigt att ge mig böter? Ingen aning, har svalt det nu.

Nu när jag är hemma och tänker efter blir jag förbannad. Vem fan är dem som ska böta mig för att jag parkerar min bil på mark som egentligen tillhör alla! Jag hade förstått om det var i stan och stor trafik där andra trafikanter behövde parkera, men i detta fallet var min bil den enda!

Just nu får jag anarkistiska tankar och funderar på att spränga hela jävla staten. Hur kan det vara så här? Varför är det så orättvist?

Vad har detta med anarkism att göra?
Låter snarare som att du inte tål att bli tillsagd.
Det kostar att parkera även om parkeringarna är privata.
Visst kan man välkomna bättre betalsystem, men nu betalar man i förskott och måste därmed passa tiden. Lägg på lite extra pengar om du är osäker på när du ska komma tillbaks, eller ta risken att få böter.
Bara luffare dampar när olyckan är framme. Chilla och inse att tar man en risk så är olyckan framme emellanåt, det borde du ha förstått redan innan. Fondera pengar till kommande p-böter i en sparbössa så kanske det känns bättre nästa gång?

Och vadå "tillhör alla". Vad är det som säger att även staten, om den nu äger nåt (ifall detta är rätt kan diskuteras, fast det är en separat diskussion), inte ska kunna ta betalt för detta från de som använder det, om det nu går att urskilja dem. Skatten skulle ju behöva vara ännu högre om det fanns gratis parkering överallt. Och det skulle missbrukas. Folk skulle ha sina gamla extrabilar parkerade centralt inne i stan.
Citera
2017-11-02, 01:10
  #18
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Vad har detta med anarkism att göra?
Låter snarare som att du inte tål att bli tillsagd.
Det kostar att parkera även om parkeringarna är privata.
Visst kan man välkomna bättre betalsystem, men nu betalar man i förskott och måste därmed passa tiden. Lägg på lite extra pengar om du är osäker på när du ska komma tillbaks, eller ta risken att få böter.
Bara luffare dampar när olyckan är framme. Chilla och inse att tar man en risk så är olyckan framme emellanåt, det borde du ha förstått redan innan. Fondera pengar till kommande p-böter i en sparbössa så kanske det känns bättre nästa gång?

Och vadå "tillhör alla". Vad är det som säger att även staten, om den nu äger nåt (ifall detta är rätt kan diskuteras, fast det är en separat diskussion), inte ska kunna ta betalt för detta från de som använder det, om det nu går att urskilja dem. Skatten skulle ju behöva vara ännu högre om det fanns gratis parkering överallt. Och det skulle missbrukas. Folk skulle ha sina gamla extrabilar parkerade centralt inne i stan.

Makthavarna brukar ju påstå att staten är summan av medborgarna och inte en överbyggnad som förtrycker medborgarna. Om det staten påstår vore sant, så skulle det inte kosta något att vara på statens mark. Men som vanligt ljuger staten och pressar ut pengar för något hittepå.

I ett anarkistiskt samhälle med privat ägande skulle det förstås också finnas parkeringsavgifter men bara på privat mark.
Citera
2017-11-02, 06:17
  #19
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Makthavarna brukar ju påstå att staten är summan av medborgarna och inte en överbyggnad som förtrycker medborgarna. Om det staten påstår vore sant, så skulle det inte kosta något att vara på statens mark.

Varför inte det?

Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Men som vanligt ljuger staten och pressar ut pengar för något hittepå.

Staten rånar ju ändå folk på skatt vilket är problematiskt. Varför blir det värre av att de proportionellt rånar de som aldrig utnyttjar parkeringsplatser lite mindre än övriga?

Blir det värre att staten har egen egendom och att de använder ett vettigt system för att se till att de som använder den offentliga egendomen är de som behöver den bäst?
Citera
2018-02-06, 08:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av khy
Fanns det parkeringsbestämmelser så är det ju inte allas mark. Du gjorde fel och kan inte skylla på någon annan.


haha käft asså. det är en jävla installation av ett "problem" för att folk inte ska ha någonstans att dumpa av bilarna, som ingen hade gjort. 10 min för länge hade han stått där, inte 10 år.
sverige älskar att hitta på problem och ta betalt för dem. ett horland som lär sig av fel länder och lurar folket för att kunna hålla på och bedriva sin smutsiga verksamhet ostört.
Citera
2018-02-06, 08:58
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
I ett anarkistiskt samhälle hade avgiften inte varit reglerad i förväg av en hierarkisk organisation. Där hade du fått 6000 kr i böter istället. Var glad!

jaha åfan? hur vet du det här då
Citera
2018-02-06, 09:00
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Fick nyligen en bot på 1.000 kr. Stod tydligen lite fel i typ 10 minuter. Hindrade ingen trafik och stod inte ”farligt” till el dyl. Saftiga pengar för en ren skitsak.

I eftertankens kranka blekhet så får jag skylla mig själv, men nog fan känns det surt och småaktigt. Man silar mygg och sväljer kameler.


ja det är precis det dom vill att du ska känna, att du får skylla dig själv för att du inte stod i vägen eller hann ner i tid pga någon smågrej som kom emellan. förbud är det bästa för då slipper man diskutera. horsamhälle
Citera
2018-02-22, 13:30
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Japp, det handlar inte längre om trafikordning, det handlar om att skinna befolkningen och införa fler skatter för oaktsamhet.

Japp, i ett anarkistiskt samhälle hade TS möjligtvis inte fått böter då det inte finns någon direkt anledning till det, dock beror det på vad den enskilda parkeringslisans skulle göra för bedömning. Massor av andra parkeringsplatser och tio minuter övertid? Svårt att se att någon skulle komma fram till böter.. men men som du skriver.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback