Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-07-13, 10:07
  #25
Medlem
Det här med naturskräckisar....Harning beskriver naturen bra i sin historia Vargen Finns. Det är en ö med ständigt solsken i midsommartid, det är måsar och tärnor, det är skog och rävar som jagar harar, det är råttor som springer i ormbunkar och som jagas av nattaktiva ugglor samt en älg ute på en myr.

Själva skräckhistorien är kanske luddig på slutet, att personerna dödas av träd, vargar, eller den där Trast-Herman.

Jämför man med Tillbaka Till Naturen av Göran Hägg, så är det också en bra beskrivning av naturen de första tio minuterna. Det är en vandrare i skogen, det är trollsländor, det är "sjöns svarta stillastående vatten", samt att skogen ångar efter nattens regn.

Den historien är inte heller så luddig, det är en galen by där man dödar folk med knivar.
Citera
2015-09-06, 10:23
  #26
Medlem
Jag fattade inte slutet på historien "Vargen Finns". Kan någon redogöra för vad som hände?
Citera
2015-10-02, 17:11
  #27
Medlem
Och som sagt, vi får beklaga att Göran Hägg har dött. Författare till flera historier i "Kalla Kårar".
Citera
2017-02-05, 13:49
  #28
Medlem
Och nu har ju även uppläsaren Björn Granath dött
Citera
2017-02-05, 14:42
  #29
Medlem
morgonorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Och nu har ju även uppläsaren Björn Granath dött
Mycket sorgligt. Björn var en fin karaktärsskådespelare och passade perfekt i rollen som bister uppläsare av Kalla Kårar.
Minns sena kvällar i sällskap av radion och välskrivna skräckhistorier. Första avsnittet kom 1980 och jag spelade in flera Kårar på kassettband. Efter ett par år kom också "Skräck i Vinternatt" med samma uppläsare. Kassetterna är sönderspelade nu, men jag hittade ett helt gäng med cd-utgåvor på tradera för några år sedan. Sveriges radio har alltså gett ut ett antal av dessa program.
Citera
2017-02-05, 18:18
  #30
Medlem
Min brors kusins avatar
Kan passa på att tipsa om en radioserie med skräckberättelser som när den kom i början av 50-talet blev mycket omtalad, Mannen i svart med Olof Thunberg som uppläsare. Finns 6 avsnitt på Radiogodis

http://radiogodis.se/ovrigt_aldre.htm

vänsterspalten under bilden på Beppe. "I gravvalvet" är riktigt obehaglig
Citera
2017-08-29, 19:53
  #31
Medlem
Efter "Mannen i svart" och Kalla Kårar så har det ju inte varit några radioprogram med bra skräcknoveller upplästa.
Citera
2019-06-19, 06:26
  #32
Medlem
Veckans klubbas avatar
Är det ingen flashbackare som sitter och trycker på en mp3 med Tillbaka till naturen av Göran Hägg? Jag har för mig att jag hade den någonstans, men icke. Det kan ha varit på Youtube jag hörde den men hittar den inte nu.
Citera
2023-08-01, 20:19
  #33
Medlem
Finns flera historier på Youtube såg jag
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback