35 650 besökare online
857 924 medlemmar • 45 859 305 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > Politik - Inrikes
Svara på ämne
Ämnesverktyg
02-02-2012
Medlem
02-02-2012s avatar
1. Jag vet att det är många på flashback som tycker att något är fel i samhället, att det inte riktigt fungerar och att något måste göras. Som landet ser ut idag och hur samhället behandlar sina medborgare är detta fullt naturligt och inget ni behöver fundera någon längre tid över. Vad de flesta av er däremot måste fundera över är hur ni kan göra motstånd och varför det motstånd ni gör idag verkar gå så dåligt, för jag teor inte att det är någon av er som kommer säga att det "går bra" just nu. Många av er missar det fundamentala till all form av moståndskamp oavsett vilka medel man använder sig av. Ni kan ha många bra skäl till att inte engagera sig lika mycket som andra och det finns ingen som har rätt att kräva att ni skall göra mer än ni känner är rätt för er. Månag vill tvärt om att ni skall engagera er före ni har ett fundament att stå för då det blir lättare för dem att påverka er och desillusionera er kamp, de kan styra diskussionen, få er att känna att allt är hopplöst och i slutändan passivisera er till den grad att ni inte gör något motstånd alls.

2. Målet för makten är att ni inte skall formulera en egen vision om er framtid. Detta är väldigt vitkigt för makten då det blir lätta att styra och manipulera en sådan individ och kasta in dem i diskussioner och kamper som aldrig kommer att ta slut eller nå några mål att tala om ifall de vinns. All kamp och motstånd utan denna vision kommer att vara extremt reaktiv utan någon som helt tanke på att föra en långsiktig startegi. Individen kommer möjligen att engagera sig i någon organisation men sakna all möjlighet att sätta sina handlingar i ett större sammanhang. De kommer att vara som får som vallas utan möjlighet att ens förstå vad det är som sker runt dem. Någon kritisk analys av något är helt omöjigt och därför kommer angrepp från makten inte att kunna mötas strukturerat och organiserat för att motarbeta dessa beslut. Individen kommer att ägna sig åt eviga brandsläckningar och diverse småfrågor som saknar all relevans för dem i det långa loppet. Detta gör att regeringen och riksdagen kan göra lite vad de vill utan att ni kan erbjuda något motstånd att tala om.
T ex kommer ni att diskutera frågor med någon utan att någonsin nå ett slut på diskussionen, det blir en evighetsdiskussion som bara går runt. Så fort individen tror sig kommit till slutet kommer motdebattören att gå tillbaks till start och köra på i all oändlighet. Många av er ägnar sig åt detta och när någon kommer och skriver fienden ett inlägg på flashback känner ni er tvingade att debattera och diskutera om ämnet helt omedvetande att så fort den tråden dör kommer en ny att startas och så kör det på från början igen i en evig loop.
3. Vad ni istället måste göra är att formulera en vision för er framtid, vi kan kalla detta för en idé om er framtid om ni vill det. Om ni inte gör detta kommer ni sakna all målriktning i vad ni gör om dagarna och vara fast i det jag beskrivit i stycket ovan. Om ni läst en del på flashback så märker ni att det finns användare som jämt och ständigt går in och saboterar trådar som är utvecklande genom att kasta lösa frågor, påhittad statistik och annat. Många hugger direkt på detta och drar tråden OT med egen maskin. Sabotören kan lätt dra sig tillbaks och låta er arbeta för att förstöra trådarna. På väldigt kort tid kan en tråd med en väldefinierad topic förvandlas till en soppa som bara blir låst då arbetet att rensa tråden är för omfattande för en moderator och det är lättare att starta en ny tråd, problemet är att sabotörer går in i denna tråd och även förstör denna. Om ni formulerar er vision kommer ni att sluta hugga på dessa provkationer och helt ignorera sabottörerna. Ni kommer inte att ha ett behov av att diskutera med dem då ni kommer veta att det inte leder någonstans. Istället kommer ni att flagga deras poster för OT och med tiden kommer moderatorerna att agera mot dem. Som jag beskrivit tidigare kan de om ni saknar denna vision få er att gå OT och dra på er varningar och få trådar låsta.

4. Nu undrar ni vad denna vision jag skriver om är, och det kan inte jag svara på. Som ni nog förstår kan inte jag sitta och bestämma vad ni skall vilja med erat liv, däremot kan jag försöka putta er åt rätt håll så ni formulerar denna vision för er själva. För om ni inte skapar denna vision kommer ni bli väldigt skadliga för dem som försöker styra samhället åt rätt håll genom att användas som vapen av fiender som kastar er i kamp med dem som arbetar för erat bästa. Ni måste förstå att så länge era tankar är oorganiserade kommer ni att vara oorganiserade i er kamp. När ni är oorganiserade i era tankar kommer man lätt att kunna kapa er och föra er mot ett mål som går rakt emot vad ni vill (men kanske uttryckt för er själva). Är ni oorganiserade kommer ni även att sakna förmågan att föra en ärlig diskussion med någon som lyssnar på er. Ni kommer att sakna möjligheten att svara på frågor och fastna i floskler ni fått lära er som är intet sägande och aldrig kommer att övertyga någon om att ni har rätt i vad ni säger. Att ni kan rabbla statistik eller ge källor är helt ointressant för någon som lyssnar på er om ni inte kan formulera och uttrycka målet för dem så de förstår vad ni vill!

5. Nu undrar ni nog hur ni skapar denna vision och det är väldigt enkelt. Sätt er ner och fundera på hur ni skulle vilja att samhället var imorgon, om tre månader, om ett år, om fem år, om tio år och det samhälle ni lämnar efter er när ni dör. Ni måste förstå att en vision i sig inte skapar denna framtid men om ni saknar en vision kommer ni aldrig att komma någonstans. Om ni har en klar vision av er framtid kommer ni aldrig att göra något som går mot denna vision, ni kan tänka er att för tillfället ingå en kompromiss men ni kommer aldrig att acceptera något som går emot er vision. Ni kan tro att man inte bryr sig om vad ni tycker men jag kan lova er att makten vill att ni skall tro att ni får vad ni vill och det är därför de är så aktiva i att ni inte skall skapa denna vision för er själva. Problemet för makten är nämligen att om ni inte accepterar deras belsut kommer ni att strunta i dem eller arbeta för att de skall ändras till vad ni vill ha och är ni nog många kommer staten att tvingas ta de beslut folket vill ha oavsett vad de kan tycka är rätt eller fel.

6. Vikten av att ha en vision är även att ni måste kunna förklara vad ni vill för andra och det kan ni inte om ni saknar en klar bild av vad ni vill. När ni kan uttrycka vad ni vill kommer ni att kunna organisera er med andra för er sak och ett organiserat motstånd är det värsta som finns för makten. Att ha ett gäng som sitter och skriver på flashback, facebook eller röstar på ett parti är helt ovesäntligt för dem! Det är först när ni organiserar erat motstånd och kan få med andra i att arbeta mot denna vision som det kommer att ske en förändring. Märk nu att ett organiserat motstånd inte betyder att ni springer runt på stan och tänder eld på bilar utan det tar den form ni väljer. Det kan vara att ni pratar med era grannar, går med i ett parti eller politisk organisation, skriver bra inlägg på flashback och liknande. Det viktiga kommer att vara att ni har denna vision för då kommer ni veta hur ni skall föra er kamp framgångsrikt. Folk kommer inte att kunna kapa er och få er att stå och trampa vatten i en evighet utan ni kommer snabbt att kunna avgöra vilka som är på er sida och vad som är viktigare vilka som inte är det! Jag har läst flashback en tid och märker att många av er verkar samtycka med andra som uppenbart har en helt annan tanke om framtiden än vad ni verkar ha när man läser era inlägg. Jag tror att detta beror på att ni inte har er vision klar för er och därför hoppar på första bästa som är nära nog vad ni vill helt ovetande om att dessa skriver vad de vet att ni vill höra för att locka till sig er för att sedan kunna få er att arbeta mot de mål dessa har som inte nödvändigtvis är de samma som era!

7. Så nu undrar jag hur många av er som känner igen er i den här texten? tycker ni att jag har rätt eller fel i vad jag skriver? Det kan vara jag som missförstått allt så om jag har det får ni säga till mig att jag är en idiot som bara inte förstår.

8. Om någon stannade er på stan, skulle ni kunna beskriva hur ni vill att framtiden skall se ut? Skulle ni kunna svara på hur Sverige skall vara om tio år? Kan ni istället för att säga vilka ni vill skall vinna valet 2014 säga vad ni tycker att de skall göra efter de vunnit valet?

9. Lägg inte ner tid på hur realistiskt eller orealistiskt er vision är, fundera över om ni kan uttrycka den på ett sätt som ni och andra kan förstå. Låtsas att ni skall beskriva er vision med max 100 ord. Klarar ni av detta utan att fylla texten med floskler och statistik? Det viktiga för er är nämligen inte vilken vision ni har utan att ni är medvetna om vad ni arbetar mot för framtid. Om ni kan uttrycka era egna tankar för er själva kommer ni ha väldigt lätt att uttrycka dem för andra och ni kommer att märka att det är betydligt lättare att prata med någon om ni vet vad ni vill med er framtid. Nu menar jag inte att något skall huggas i sten som ni aldrig ifrågasätter, men försök att fundera över vad er vision för framtiden är. Om det behövs ta ett par timmar till detta, eller sprid ut det över en månad där ni skriver ner alla era tankar och läser igenom dem om en månad för att sedan skriva ihop en vision som ni funderar på med jämna mellanrum.

10. Kanske har du somläser detta en klar vision för framtiden och varför inte då dela med er av den till oss andra så vi kan se om vi möjligen kan slå ihop våra påsar och organisera oss?

Jag är medveten om att min text är lite spretig men jag är mer intresserad av att starta en diskussion om hur en vision kan formas än att ge er en vision eller akademisk avhandling i ämnet.
Senast redigerad av 02-02-2012 2013-01-05 kl. 16:15. Anledning: =)

Buzzzzz
Medlem
Mycket mycket bra skrivet

popeondope
Medlem
popeondopes avatar
Ingenting skrämmer skiten ur dem mer än att skrota deras valuta. Valutan är deras makt över dig. Valutan är deras maktmedel. Skiter du i deras valuta har du vunnit över dem. Stäng ditt bankkonto och investera dina sparpengar i fysiskt guld och silver.

http://www.youtube.com/watch?v=b9lCN0YIkN4

Jag kämpar för en värld där folk styr över sig själva. Ingen stat som förtrycker och inget kapital som äger. Små självständiga statsstater där folk är herrar över sitt eget hus. Ett samhälle med stark gemenskap och mycket frihet. Kultur och folkgemenskap håller samman folket.
Senast redigerad av popeondope 2013-01-05 kl. 16:07.

Micke_hs
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
blablablablablabla
Om någon stannade er på stan, skulle ni kunna beskriva hur ni vill att framtiden skall se ut? Skulle ni kunna svara på hur Sverige skall vara om tio år? Kan ni istället för att säga vilka ni vill skall vinna valet 2014 säga vad ni tycker att de skall göra efter de vunnit valet?
blablablablabla [/i]

Självklart. Minskad invandring, hårdare krav på medborgarskap inklusive men inte begränsat till språkprov, endast selektiv arbetskraftsinvandring i mån av behov, ökat bistånd (selektivt), ökat anslag till forskning, omforma skolpolitiken i grunden vilket bland annat innebär höjd lärarlön, rejält höjda lärarkrav samt höjda befogenheter för lärare, centraliserade betyg i så många ämnen som möjligt samt möjligheten för universitet att själva avgöra om de vill ta in elever baserat på betyg eller prov (eller möjligen något annat), 30 minuters schemalagd meditation dagligen under hela grundskolan (läxläsning eller dylikt ska också vara ett val), ökad idrottsundervisning (i grundskolan). Förbjud helt religiösa friskolor och öppna möjligen upp för att införa "religiösa klasser" i vanliga skolor/friskolor om situationen inte är hållbar.

Detta är det mest akuta.

02-02-2012
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Självklart. Minskad invandring, hårdare krav på medborgarskap inklusive men inte begränsat till språkprov, endast selektiv arbetskraftsinvandring i mån av behov, ökat bistånd (selektivt), ökat anslag till forskning, omforma skolpolitiken i grunden vilket bland annat innebär höjd lärarlön, rejält höjda lärarkrav samt höjda befogenheter för lärare, centraliserade betyg i så många ämnen som möjligt samt möjligheten för universitet att själva avgöra om de vill ta in elever baserat på betyg eller prov (eller möjligen något annat), 30 minuters schemalagd meditation dagligen under hela grundskolan (läxläsning eller dylikt ska också vara ett val), ökad idrottsundervisning (i grundskolan). Förbjud helt religiösa friskolor och öppna möjligen upp för att införa "religiösa klasser" i vanliga skolor/friskolor om situationen inte är hållbar.

Detta är det mest akuta.
Du har missförtått tråden, allt du tar upp är små frågor som du radat upp enligt min beskrivning av någon som är oorganiserad. Du saknar den vision jag talar om i texten och borde citera och läsa om stycke 9 och göra vad som står där.

Micke_hs
Medlem
Citat:
Du har missförtått tråden, allt du tar upp är små frågor som du radat upp enligt min beskrivning av någon som är oorganiserad. Du saknar den vision jag talar om i texten och borde citera och läsa om stycke 9 och göra vad som står där.

Det var det enda jag tyckte var intressant i din text. Du får säkert svar av andra som du är mer nöjd med.

popeondope
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Det var det enda jag tyckte var intressant i din text. Du får säkert svar av andra som du är mer nöjd med.
Att ändra lite olika politiska frågor hjälper föga. Vi behöver en helt ny form av civilisation. Vi behöver göra om samhället i grunden. En total revolution där det nuvarande systemet förintas. Att försöka fixa detta system är dömt att misslyckas.

BaalZeBub
Medlem
BaalZeBubs avatar
Mycket bra skrivet av TS. Tyvärr så saknar jag själv vision. Mitt engagemang i politiken är som TS kallade det brandsläckning, helt reaktivt reagerar jag på andras dumheter, och sysslar ofta med kritik av detaljer.

Jag har svårt att tänka mig någon annan politisk vision än en inspirerad av taoismen, som går ut på att i görligaste mån låta människor handla själva, och som härskare lägga sig i så litet som möjligt. Det är med vårt samhälle och dess politik precis som med en bra story till en bra film: hade det inte funnits idioter som gör dumma saker, så hade det inte blivit någon film!

Möjligen ingår i en sådan minimal vision vissa värden som ska vara så orubbliga som möjligt: yttrandefrihet, åsiktsfrihet. Och människorna ska fostras till att vara så ärliga, sedliga och fredliga som möjligt. Däri ingår även en kamp mot avarter som självförakt och oikofobi, som är så utbredda i dag, liksom mot den demonisering och polarisering av meningsmotståndare som fördummar politiken och säkrar att problem förblir olösta.

I förlängningen är faktiskt fienden de som fått sina sinnen intagna av komplexa parasiter, stora memes kallade ideologier, alltså Stora Visioner som i lett mänskligheten gång på gång till ruinens brant.

Minimalt_Psykad
Medlem
Minimalt_Psykads avatar
Ts har fullständigt rätt i att det krävs ett klart och tydligt mål (vision) för att kunna skapa något av värde.

Tyvärr kan man inte få alla individer att utveckla ett sådant mål. Generellt sett och grovt indelat finns det två sorters människor, ledare och följare. De skiljer sig genom att ledare har välutvecklade mål och visioner medan följare inte har det och således följer de ledare vars mål tilltalar dem. Renodlat flockdjursbeteende.

Dock ser jag mig själv mer som en eremit eftersom både ledare och följare äcklar mig. Äckla kanske är lite starkt. Men ledare och följare är så jävla genomskinliga i sina agendor. Fasaden är så uppenbar men ändå väljer majoriteten att blint lyda den utan att ifrågasätta.

Favoritgame
Medlem
Det viktigaste är ju att göra sig självständig från systemet samt att bara nyttja det som man tycker om i det. Folk idag är alldeles för uppbundna till systemet och skulle behöva skapa mer informella nätverk människor emellan där man kan hjälpa varandra med olika sysslor och på så sätt komma undan skatten & staten.

Sedan är det ju jätteviktigt att se staten/samhället för vad det är och hur du passar in i det istället för att bli en osjälvständig kugge som bara slavar på.

AbsurdExistens
Medlem
AbsurdExistenss avatar
Min vision är att svenska folket i framtiden så optimalt som möjligt skall styra över sitt eget öde. Visionens kärna är den kollektiva medvetenheten om tingens faktiska förhållanden. För att låna från upplysningsidealet; våga veta. Detta måste vara inpräntat i ryggmärgen hos varje individ i samhället.

Därför måste internet hållas fritt. Se till att idag inta positionen för att försvara yttrandefriheten på nätet. Med tiden kommer det sannaste att kalibreras fram. De starkaste och minst motsägelsefulla idealen kommer att stå kvar, och allt trams kommer att ha svepts bort. Det fria internet ser jag som grundpelaren i Ideologin, eftersom jag anser att Ideologin är sann; skepnaden av mina idéer kommer tids nog att ha vaskats fram. Därför ser jag den ideologiska diskussionen i denna presentation som ointressant, men det kan nämnas att den baseras på harmoni med människans natur.

Samhället som sådant kommer att vara ett nytt samhälle, eftersom teknologin kommer att vara ny. Ett samhälle som är modulerat för effektivitet, men med utrymme för förändring. Där idealet är bildningsidealet, eller ännu hellre universalförmågesidealet. Jag ser systemet som stabilt på grund av det sanna som det baseras på, och som det egentligen organiskt växte fram genom.

Vägen dit kommer att vara genom separatism, vilket ser troligt ut just nu.
Senast redigerad av AbsurdExistens 2013-01-05 kl. 19:31.

gummiankafb
Medlem
Citat:
7. Så nu undrar jag hur många av er som känner igen er i den här texten? tycker ni att jag har rätt eller fel i vad jag skriver? Det kan vara jag som missförstått allt så om jag har det får ni säga till mig att jag är en idiot som bara inte förstår.

Du är en idiot som inte förstår. Jag vet att du tycker att man ska sitta och tänka på en vision...och helst ska man sitta själv, och tyst, eller hur?

Svara på ämne
Topp Dela »