2013-01-04, 13:23
Medlem
tattarmanges avatar
Sitter och läser lite på nätet och ser att många har kvitterat ut stora belopp (100000kr+) för sina besvär i samband med sin ADHD.

Min historik:
Jag fick diagnosen vid 6 års ålder i början av 1990 talet.
Min skolgång har varit svår och jag saknar slutbetyg från gymnasiet.
Jag har därför svårt att få arbete idag och har bara haft korta anställningar och ströjobb.

Fick förra året funktionshinderkod på arbetsförmedlingen PGA min ADHD.

Fyller 29 i år.

Har jag rätt till några pengar?
Hur gjorde ni?
Ska jag vända mig till mina föräldrars försäkringsbolag som dom hade när jag var barn eller ska jag vända mig till mitt bolag som jag har nu som vuxen?

Någon som är insatt får gärna berätta mer.
Citera
2013-01-04, 14:39
Medlem
För det första är det din barnförsäkring som kan bli aktuell. För det andra är adhd en diagnos som inte ersätts från alla barnsjukförsäkringar. För det tredje är det troligtvis preskriberat eftersom det gått så lång tid.
Citera
2013-01-04, 14:39
Medlem
Om du fortfarande har en sjuk och olycksfallsförsäkring sen du var barn så kan du testa att skicka in en anmälan. Då tar du kontakt med ditt försäkringsbolag och får hem en blankett. Där svarar du på frågorna som står på blanketten och sen står det om du ska bifoga eventuella journaler. Sen så brukar försäkringsbolaget vilja ha fullmakt från både BUP, vårdcentraler m.m. Där dom kan hitta info. Dessutom behöver dom sparat material från skoltiden. Så du kommer att få godkänna många fullmakter.

En polare fick sina diagnoser vid 20 års ålder. ADHD och Bipolär. Hon hade kvar sin sjuk och olycksfallsförsäkring för barn sen hon var 1 bast(som hennes föräldrar tecknade då och fortfarande kommer ha den tecknad till hon fyller 25.). Den kan man ha upp till man är 25 år. Så hon gjorde på detta viset. Under utredningstiden så fick hon ~10k varje december som skulle innefatta ersättningar för eventuella läkar och medicinkostnader under året. Tog kanske 2-3 år innan hon fick sitt engångsbelopp på ~180 000:- Hon har försäkringsbolaget Folksam. Jag tror att du iaf måste ha samma försäkring som du hade när du fick diagnosen som barn.
Citera
2013-01-04, 15:00
Medlem
-Outlaw-s avatar
Även jag är intresserad då jag sitter i liknande sits.

Min historik:
Lyckades förstöra hela min skolgång/inget slutbetyg.
Har ett brottsregister som är 2ggr mer text på än mitt cv
Lvu placerad större delen av min ungdom på olika behandlingshem.

Fick min diagnos vid 20års ålder.

Har jag någon rätt till ersättning?
Citera
2013-01-04, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Outlaw-
Även jag är intresserad då jag sitter i liknande sits.

Min historik:
Lyckades förstöra hela min skolgång/inget slutbetyg.
Har ett brottsregister som är 2ggr mer text på än mitt cv
Lvu placerad större delen av min ungdom på olika behandlingshem.

Fick min diagnos vid 20års ålder.

Har jag någon rätt till ersättning?

Om du har en sjuk och olycksfallsförsäkring. Att säga innan att du har rätt till det är omöjligt eftersom ditt försäkringsbolag måste pröva och utreda din anmälan du skickat till försäkringsbolaget. Har du ingen försäkring så kan du tyvärr inte göra någonting. Du kan ju stämma skolan för att dom inte märkte någonting under din skolgång annars. Eftersom det är skolans delvis ansvar att märka sånt och prata med föräldrarna. Kolla mitt inlägg jag skrev innan så kan du se hur det kan gå till. Men som sagt, du måste ha en försäkring för att kunna få ut pengar från dom. Det tar dock en jävla tid.
Citera
2013-01-04, 15:12
Medlem
-Outlaw-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menare
Om du har en sjuk och olycksfallsförsäkring. Att säga innan att du har rätt till det är omöjligt eftersom ditt försäkringsbolag måste pröva och utreda din anmälan du skickat till försäkringsbolaget. Har du ingen försäkring så kan du tyvärr inte göra någonting. Du kan ju stämma skolan för att dom inte märkte någonting under din skolgång annars. Eftersom det är skolans delvis ansvar att märka sånt och prata med föräldrarna. Kolla mitt inlägg jag skrev innan så kan du se hur det kan gå till. Men som sagt, du måste ha en försäkring för att kunna få ut pengar från dom. Det tar dock en jävla tid.

Fick diabetes som tonåring och fick ut försäkrings pengar för det.
Tror att jag var försäkrad genom min pappa som hade tecknat via sitt jobb/facket
Barnförsäkringen gäller fram tills man är 25?
Citera
2013-01-04, 15:21
Medlem
Citat:
Fick diabetes som tonåring och fick ut försäkrings pengar för det.
Tror att jag var försäkrad genom min pappa som hade tecknat via sitt jobb/facket
Barnförsäkringen gäller fram tills man är 25?

Ja på Folksam i alla fall. Sen får man nog gå vidare på vanlig för vuxna eller något sånt. Kolla med din farsa nu då om han har kvar den försäkringen? Om du är under 25 och den fortfarande gäller för dig.
Citera
2013-01-04, 15:40
Medlem
-Outlaw-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menare
Ja på Folksam i alla fall. Sen får man nog gå vidare på vanlig för vuxna eller något sånt. Kolla med din farsa nu då om han har kvar den försäkringen? Om du är under 25 och den fortfarande gäller för dig.

Okej,problemet är väll att jag inte längre har någon kontakt med någon av min familj.
Kan jag på något sätt kolla upp om den gäller utan att behöva kontakta min pappa?
Citera
2013-01-04, 17:44
Medlem
Citat:
Okej,problemet är väll att jag inte längre har någon kontakt med någon av min familj.
Kan jag på något sätt kolla upp om den gäller utan att behöva kontakta min pappa?

Står den på honom så antar jag att du inte kan ta reda på det. Så det är nog kört. Men du kan ju alltid snacka med någon jurist om stämning eller något annat. Försöka går ju.
Citera
2013-06-13, 20:28
Medlem
Adhd är ingen sjukdom nej. Men det är dock något som påverkar ditt liv och kanske dina möjligheter att tex jobba heltid, möjlighet att studera mm. Därför går det under "medicinsk invaliditet".
Folksams barnförsäkring samt trygg hansa (tror man måste ha nån tilläggsförsäkring där) så är man berättigad ersättning för adhd. Men det är inget som går snabbt så förvänta er inga snabba cash
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in