Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-03, 03:06
  #1
Medlem
Zeus-fars avatar
Hej

Börjar känna att det är dags att lämna Sverige tills sommaren/våren är här och funderar på Paris. Åker dit främst för att jag älskar när tjejer pratar franska och för att jag har fått för mig att de ser bra ut. Stämmer bilden jag har fått av franska kvinnor?

Hur ser klubblivet ut? Störs man av invandrare? Mycket våldsbrott?

Min familj har en lägenhet i centrala Paris så den biten är löst. Jag kan dessvärre inte franska. Senast jag var där var det inga problem att prata engelska men då var jag med mina föräldrar som båda pratar flytande franska. Är det några större bekymmer att åka dit utan att ens kunna några fraser?

Mvh.
Citera
2013-01-03, 03:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeus-far
Hej

Börjar känna att det är dags att lämna Sverige tills sommaren/våren är här och funderar på Paris. Åker dit främst för att jag älskar när tjejer pratar franska och för att jag har fått för mig att de ser bra ut. Stämmer bilden jag har fått av franska kvinnor?

Hur ser klubblivet ut? Störs man av invandrare? Mycket våldsbrott?

Min familj har en lägenhet i centrala Paris så den biten är löst. Jag kan dessvärre inte franska. Senast jag var där var det inga problem att prata engelska men då var jag med mina föräldrar som båda pratar flytande franska. Är det några större bekymmer att åka dit utan att ens kunna några fraser?

Mvh.

Om du ogillar invandrare ska du nog undvika Paris. Hela Afrika är där.
Citera
2013-01-03, 03:53
  #3
Medlem
khys avatar
Har en tjejpolare som flyttade dit i somras med sin kille. Hennes föräldrar har också lägenhet i centrala Paris som dina. Men hon säger att nattlivet är bättre än Stockholms och det håller jag med om. Invandrare finns det gått om, men en stor skillnad är att de flesta invandrare talar redan franska så svårt att veta vilka som är från Frankrike eller inte. Om man inte lyssnar på dialekten osv.
Visst är det alltid skönt att flytta till en ny stad för omväxlingens skull, men jag personligen hade inte flyttat till Paris. Jag tycker Nice är en så mycket skönare stad.
Citera
2013-01-03, 03:56
  #4
Medlem
Rocket-Queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeus-far
Hej

Börjar känna att det är dags att lämna Sverige tills sommaren/våren är här och funderar på Paris. Åker dit främst för att jag älskar när tjejer pratar franska och för att jag har fått för mig att de ser bra ut. Stämmer bilden jag har fått av franska kvinnor?

Hur ser klubblivet ut? Störs man av invandrare? Mycket våldsbrott?

Min familj har en lägenhet i centrala Paris så den biten är löst. Jag kan dessvärre inte franska. Senast jag var där var det inga problem att prata engelska men då var jag med mina föräldrar som båda pratar flytande franska. Är det några större bekymmer att åka dit utan att ens kunna några fraser?

Mvh.

Bor inte i Paris, men min vän gör det och jag har varit där en del.

Ja, franska kvinnor är fräscha.

Klubblivet är schysst, mycket bättre (och dyrare) än i Stockholm
Nej, man störs inte av invandrare om man inte bor i förorten. Möjligtvis sent om nätterna när man traskar hem från klubben.
Våldsbrott vet jag inte, men jag känner ingen som har blivit utsatt för det där. Finns en hel del pundare i Pigalle som kan bli aggressiva och ta tag i en, men annars har jag inte känt något större hot.

Jag kan franska så att jag klarar mig, men det brukar funka med endast engelska. Lär dig lite vardagsfraser så blir det nog bra!
Citera
2013-01-07, 02:13
  #5
Medlem
Zeus-fars avatar
Får ta och se mig ytterligare men håller dörren till Paris öppen.
Citera
2017-01-24, 11:22
  #6
Medlem
Bumpar denna!

Hur är det att bo i Paris jmft med Sverige? Det är ju en sak att vara där som turist, men att bo där är ju en annan! Vad är de största skillnaderna? Vad upplevs som bra/mindre bra?
Citera
2017-01-24, 11:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Bumpar denna!

Hur är det att bo i Paris jmft med Sverige? Det är ju en sak att vara där som turist, men att bo där är ju en annan! Vad är de största skillnaderna? Vad upplevs som bra/mindre bra?

Jag skulle drista mig till att säga att det är helt värdelöst att bo i Paris. Det är möjligen kul för instagrammande utbytesstudenter med stort modeintresse eller människor som är ekonomiskt oberoende, alternativt GAMLA människor som har ärvt eller köpt bostad där det är rimligt att bo.
Jag har släkt i Frankrike(långt ifrån fattiga) och under hela min uppväxt pratade de enbart om när de skulle bli lediga och få möjlighet att lämna Paris för Atlantkusten/sommarhuset i centrala Frankrike/Pyrenéerna/Alperna.
Paris är i Sverige jämförbart med Stockholm upphöjt i kvadrat(eller det går knappast att jämföra med Stockholm). Svindyrt, trångt, avgaser, smutsigt, massor av turister, idiotlånga pendlingstider inom Stor-Paris samt ghetton(nu snackar vi riktiga no-go zoner och inte några svenska miljonprogram).
Klart att det är en fin stad med mycket kultur, sevärdheter, restauranger, nattliv och Frankrikes politiska och ekonomiska centrum. Men jag skulle inte vilja bo där även om någon annan betalade.

Det ska sägas att det faktiskt var rätt längesedan jag var där. Men jag tror ju knappast att det har förändrats till det bättre på senare år, givet utvecklingen i världen som ju Frankrike snarare har drabbats mer än mindre av.
Citera
2017-01-24, 11:56
  #8
Medlem
heavenorlasvegas:

En viktig skillnad mot Sverige har väl egentligen med det franska klimatet att göra?
Vad jag menar är att håller du dig inom Frankrike så ligger Paris långt norrut med taskiga vintrar (typ skånsk vinter med något mindre snö och minusgrader, men lika muggigt väder). Men bor du vid Medelhavet eller Biarritz blir det en annan sak. 10-15 grader även mitt i vintern, palmer m.m. Kan förstås bli kallt vissa nätter men det är extremt sällan minusgrader.


I Nordeuropa finns inget motsvarande om man vill hålla sig kvar i sitt egna land. En tysk som flyttar från Hamburg till exv. Freiburg "vinner" inget klimatmässigt (Freiburg ligger i en dalgång omgivet av vinodlingar och räknas som landets "varmaste" stad i genomsnittstemperatur). Södra Tyskland och östra Österrike får iofs våren tidigare än längre norrut men det är fortfarande riktigt vinterväder under en stor del av halvåret.
Citera
2017-01-24, 12:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
heavenorlasvegas:

En viktig skillnad mot Sverige har väl egentligen med det franska klimatet att göra?
Vad jag menar är att håller du dig inom Frankrike så ligger Paris långt norrut med taskiga vintrar (typ skånsk vinter med något mindre snö och minusgrader, men lika muggigt väder). Men bor du vid Medelhavet eller Biarritz blir det en annan sak. 10-15 grader även mitt i vintern, palmer m.m. Kan förstås bli kallt vissa nätter men det är extremt sällan minusgrader.


I Nordeuropa finns inget motsvarande om man vill hålla sig kvar i sitt egna land. En tysk som flyttar från Hamburg till exv. Freiburg "vinner" inget klimatmässigt (Freiburg ligger i en dalgång omgivet av vinodlingar och räknas som landets "varmaste" stad i genomsnittstemperatur). Södra Tyskland och östra Österrike får iofs våren tidigare än längre norrut men det är fortfarande riktigt vinterväder under en stor del av halvåret.

Javisst! Frankrike är fantastiskt på det sättet. På sommaren kan man också välja om man vill ha "Sydeuropasommar" vid Medelhavet eller lite svalare/mindre kvavt vid Atlantkusten. Få länder erbjuder också så stor variation i landskap och kultur inom landet. Problemet är ju enligt många överdriven byråkrati, för vilken Paris bland mycket annat elände brukar anses stå som symbol för.
Frankrike verkar verkligen vara sjukt centraliserat och stelbent i vissa avseenden. Detta tror jag, utan att gå in på detaljer, är en anledning till många av de problemen som landet har och har haft.
Citera
2017-01-24, 12:47
  #10
Medlem
Tack för svaren! =)

Min systerson funderar på att åka ner och plugga ekonomi i Paris ett tag (han är 21). Men han verkar orolig för mkt av det praktiska; boende, kostnader osv..
Citera
2017-01-24, 14:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Tack för svaren! =)

Min systerson funderar på att åka ner och plugga ekonomi i Paris ett tag (han är 21). Men han verkar orolig för mkt av det praktiska; boende, kostnader osv..

Det kan nog vara kul och en bra erfarenhet att ha med sig. Bo permanent, särskilt med eventuella barn, är jag däremot betydligt mer tveksam till.
Citera
2017-02-14, 03:54
  #12
Medlem
[quote=heavenorlasvegas|59699826]

Håller med. Mycket skit i Paris på alla sätt.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2047449

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback