Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-05, 17:34
  #13
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Jag hade också stora problem med en kolstålspanna .. sen började jag använda milda culinesse .. ingen fastbränning alls .. även om man steker ägg.. Och med tiden blir botten svart och nonstick med bara jättelite olja
nån dag efter jag skrev det här så började fanskapet rosta. .. Den rostar under inbränningslagret och läcker rost/metallpulver på allt. Fick göra den helt metallren med swinto .. bränna in den igen.. Nu provar jag att ALDRIG under några omständingheter använda vatten .. rengör den bara med papper och olja .. går bra än så länge!
Citera
2018-04-07, 14:13
  #14
Medlem
lösningen på problemet med rost - som många andra skrivit - är helt enkelt att lägga i en skvällt olja varje gång, värm upp pannan och smeta ut oljan med ett hushållspapper så det täcker hela pannan... låt stå några timmar och torka av med papper och in i skåpet

när du gjort det 10 gånger så kommer du inte längre behöva göra det varje gång

en annan sak, koka inte sura grejer i pannan... typ tomatsås... och låt framförallt inte tomatsåsen stå i pannan.... det fräter bort din fina beläggning... om du nu kokar tomat i den så olja in ordentligt
__________________
Senast redigerad av Handke 2018-04-07 kl. 14:16.
Citera
2018-04-07, 14:41
  #15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
lösningen på problemet med rost - som många andra skrivit - är helt enkelt att lägga i en skvällt olja varje gång, värm upp pannan och smeta ut oljan med ett hushållspapper så det täcker hela pannan... låt stå några timmar och torka av med papper och in i skåpet

när du gjort det 10 gånger så kommer du inte längre behöva göra det varje gång

en annan sak, koka inte sura grejer i pannan... typ tomatsås... och låt framförallt inte tomatsåsen stå i pannan.... det fräter bort din fina beläggning... om du nu kokar tomat i den så olja in ordentligt

Inte behöver oljan "stå några timmar" - det räcker med att värma upp pannan, ha i en skvätt olja, smeta runt för att därefter direkt torka bort överflödig olja. Tar typ 3 minuter.
Citera
2023-07-31, 23:25
  #16
Medlem
Madagascars avatar
Jag har också fått problem med min stålpanna. Det hände efter att jag börjat använda smör tror jag. (Tidigare körde jag olja)

Jag undrar om fetthalten i smör har sjunkit sedan inflationen. Och att det är något skit i smöret som steker fast i pannan. Matfusk?
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2023-07-31 kl. 23:28.
Citera
2023-08-04, 11:51
  #17
Medlem
Bocken.Bruses avatar
Kolstål som gjutjärn, använder själv enbart gjutjärn, är nog att diska ur pannan med hett vatten medans pannan fortfarande är varm. Alt ställa den på varm platta och koka ur pannan med vatten. Sedan ställa tillbaka pannan på plattan när den är "ursköljd/urkokt" och ren och fin och hälla i lite rapsolja i pannan och sprida ut oljan över hela pannans inre yta.

Rostar den däremot på utsidan så är det väl bara att dra på lite värmebeständig färg. Det finns värmebeständiga färger som tål 600 grader som man sprayar på (alt handmålar på) och sedan härdar i ugnen med ugnen på FULL effekt en stund.
Citera
2023-08-18, 12:21
  #18
Medlem
elektronikfreaks avatar
Har ingen erfarenhet av kolstål utan bara rena gjutjärnspannor. Men förutsatt att kolstål fungerar ungefär som gjutjärn så skulle jag först avlägsna all rost GRUNDLIGT. Ett citronsyrebad en eller ett par dygn för att lösa upp rosten och sedan skrubba bort all rost. Spola sedan pannan i mängder med vatten och låt den sedan torka ordentligt. Alt ställ den på spisplattan på svag värme så att den blir riktigt torr. Sedan penslar du hela pannan med ett mycket mycket tunt lager rapsolja och sedan in i ugnen med den i 250 grader i en dryg halvtimma. Sedan tar du ut den och penslar ånyo på pannan med ett mycket mycket tunt lager rapsolja och sedan in i ugnen igen i 250 grader i en dryg halvtimma och så gör du ett drygt halvdussin gånger. Sedan är den "inbränd".

Villkoret är naturligtvis att även handtaget är av metall alt att du kan skruva bort trähandtaget. Enklast har du ett par svetshandskar på händerna för att inte bränna dig.

Utför du detta på rätt sätt så skapas en non-stick beläggning i pannan och den kommer aldrig att rosta.

VIKTIGT!
När du lagat mat i pannan så ska den torkas ur OMEDELBART efter stekningen är klar. Alt skölja pannan i ljummet vatten. Och sedan torkar ur pannan ordentligt med en ren handduk alt ställa pannan på svag värme så att den blir helt TORR! LÅT ALDRIG PANNAN STÅ BLÖT!!

OBS att ovanstående gäller gjutjärn!!
Citera
2023-08-25, 08:04
  #19
Medlem
De flesta har ju induktionshäll nuförtiden och på sådan stålar inte värme upp på kanterna som det gör på en gasspis. Så kanterna bränner inte in olja lika bra. Så att köra i ugn är ju i princip ett krav. Är ugnen för liten så kör på grillen. Det blir lite sot på undersidan men det är enkelt att få bort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback