Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-30, 13:02
  #13
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag vet inte av något annat isländskt ord för and/anka än önd, även om man givetvis kan bilda mer specifika sammansättningar som villiönd/aliönd.

Mea culpa. Jag såg i hastigheten inte att isländskans ord för anka bara var "tamand". Då är svenskan och finskan unika med att skilja på vilda och tama änder, åtminstone bland alla dussintals språk som Wiktionary räknar upp.
Citera
2017-03-31, 09:45
  #14
Medlem
JanTalibans avatar
Det debatteras en del om detta i indoeuropeisk språkhistoria. Alltså det motsägelsefulla i att tamfåglar anses vara en så modern företeelse (typ järnålder) samtidigt som fåglarnas namn ter sig så uråldriga. Man får väl räkna med att orden har spridit sig som betydelselån mellan språkgrupperna i takt med att intresset för fåglar har spridit sig. Jag tänker främst på ordet gås.

Fast just ordet anka verkar knappast uråldrigt; det är väl bara den diminutiv till and, dvs andka. Däremot ordet and, som ju ser ut som en konsonantstam, och då känns det som vi snackar stenålder!

Orden vild och tam används lite slavigt och kan betyda olika saker i olika sammanhang. I Sverige har vi tex inga vildkatter så därför funkar det någorlunda bra att använda det ordet om förvildade tamkatter (som ju knappast benämns som tama).
Citera
2017-03-31, 22:12
  #15
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Fast just ordet anka verkar knappast uråldrigt; det är väl bara den diminutiv till and, dvs andka. Däremot ordet and, som ju ser ut som en konsonantstam, och då känns det som vi snackar stenålder!
Jag har som sagt läst eller hört att ordet "anka" var en gammal femininum-form av ordet "and", precis som "fränka" var femininum-formen av "frände".
__________________
Senast redigerad av Furienna 2017-03-31 kl. 22:15.
Citera
2017-03-31, 22:19
  #16
Medlem
Frawjons avatar
"anka, 1587, snarast med Rydqvist, A. Kock o. Tamm lån från ett icke uppvisat lty. *antke=lty.ānk, antje, dimin. till lty. ant (se and). ..."
anka
Citera
2017-04-01, 18:51
  #17
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Fast just ordet anka verkar knappast uråldrigt; det är väl bara den diminutiv till and, dvs andka.

Det är kul med avledningar genom avljud och omljud i germanska språk, många är försvunna men de var mångtaliga i fornspråken.

bära = bår = barn = börd

suffixet -iþō har ju många avledningar.

strong = strength

hava = hävd

dyb = dybde / deep = depth

stjäla = stöld / steal = stealth (samma ord)

taga = täkt

duga = dygd

Fast det feminina suffixet -ka i fornsvenska var väl inte så vanligt, änka, fränka, anka
__________________
Senast redigerad av HinGambleGoth 2017-04-01 kl. 18:56.
Citera
2017-04-04, 11:14
  #18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag har aldrig hört någon infödd svensk kalla vilda änder för ankor. Har du några litterära belägg för det språkbruket?
Min fru kan ibland tala om att mata ankor när hon fullt klart menar mata (gräs)änder. För henne verkar and vara neutralt, medan anka markerar någon typ av positiv inställning till djuren i fråga.

Jag är för övrigt inte säker på att Wikipedia har rätt i att alla ankraser utom myskankan helt härstammar från gräsänder. Jag har sett svenska ankhannar med gravandshanens karakteristiska näbbrot, som absolut inte förekommer hos gräsänder.
Citera
2017-04-04, 22:00
  #19
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är för övrigt inte säker på att Wikipedia har rätt i att alla ankraser utom myskankan helt härstammar från gräsänder. Jag har sett svenska ankhannar med gravandshanens karakteristiska näbbrot, som absolut inte förekommer hos gräsänder.
Jag hade varit benägen att hålla med dig om inte engelska Wikipedia hade sagt samma sak (den är betydligt mer tillförlitlig och dessutom mer uttömmande än den svenska). Där står bland annat:
Citat:
Ducks are also kept for their ornamental value. Breeds have been developed with crests and tufts or striking plumage.
Man kan ju tänka sig att man har avlat med gravand just för att få den vackra näbben?

Jag säger också "mata ankor" ibland - men då i betydelsen simfåglar i allmänhet .


Jag hittade just denna långa lista på olika typer av ankor!
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_duck_breeds
Citat:
The domestic duck, like other poultry species, has many breeds. Most are derived from the wild mallard, while a minority are descendants of the Muscovy duck.
__________________
Senast redigerad av Annaconda 2017-04-04 kl. 22:09.
Citera
2017-04-14, 01:13
  #20
Medlem
Furiennas avatar
Ja visst ja, engelskan har ju faktiskt ordet "mallard" för "and". Och jag som trodde att "duck" stod för både anden och ankan.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2017-04-14 kl. 01:27.
Citera
2017-04-20, 03:01
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är för övrigt inte säker på att Wikipedia har rätt i att alla ankraser utom myskankan helt härstammar från gräsänder. Jag har sett svenska ankhannar med gravandshanens karakteristiska näbbrot, som absolut inte förekommer hos gräsänder.

(Anekdot)

Som barn hade jag och mina föräldrar en sommar hand om en gravandsunge, omhändertagen föräldralös i skärgården. Den blev mycket tillgiven, men var inte precis lättfödd då den ratade bröd och liknande "andmat", utan krävde levande föda i form av märlor, krill och mygglarver, i brist på annat möjligen myrägg uppblötta i vatten. Till hösten, då den lärt sig flyga, gav den sig av med de övriga flyttfåglarna söderut.

Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Ja visst ja, engelskan har ju faktiskt ordet "mallard" för "and". Och jag som trodde att "duck" stod för både anden och ankan.

Mallard betecknar den vilda gräsanden till skillnad från andra vilda andarter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback