2025-10-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Man kan reducera aminosyran fenylalanin med LiAlH4 och får då D-amfetamin.

Jag skull rekommendera Red-Al / Vitride då kan Du behålla substituenter och Vitride är inte lika känsligt för vatten med är fortfarande känsligt för syre. Har studerat organisk kemi och spelade jubelidiot på sista kursen så att den ströks från Ladok efter tre år, men jag fick lära mig en massa praktiska tekniker. Dessutom behöver Du inte eter utan använde toluen Du även kan använda för syntes av bensaldehyd. Gå i Herrens frid.
Senast redigerad av kalkonfilm79 2025-10-25 kl. 22:36.
Citera
2025-10-25, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonfilm79
Jag skull rekommendera Red-Al / Vitride då kan Du behålla substituenter och Vitride är inte lika känsligt för vatten med är fortfarande känsligt för syre. Har studerat organisk kemi och spelade jubelidiot på sista kursen så att den ströks från Ladok efter tre år, men jag fick lära mig en massa praktiska tekniker. Dessutom behöver Du inte eter utan använde toluen Du även kan använda för syntes av bensaldehyd. Gå i Herrens frid.

Varför ville du att kursen skulle strykas från Ladok? Benzaldehyd är väl någonsånär lätt att få tag i.
Citera
2025-10-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamitbosse
Och nix ingen av oss har ens försökt få tag på de rätta ingredienserna för att tillverka Amfetamin hittills, men jag ska väl inte sitta och förneka att det skulle vara väldigt intressant att se vad verklighetens Walther White och Jesse Pinkman skulle kunna åstakomma i ett labb haha!

Det finns många olika metoder var och en med olika utgångskemikalier. En av de vanligaste utgångsmaterialen är benzaldehyd tillsammans och nitroetan. Jag har aldrig gjort det själv i praktiken.
Citera
2025-10-26, 00:33
Medlem
Citat:
Varför ville du att kursen skulle strykas från Ladok? Benzaldehyd är väl någonsånär lätt att få tag i.

Jag vill vara säker på att ingen någonsin kan misstänka mig för något. Bara att be en lärare vittna om vilken imbecill jag är och då skulle rätten aldrig tro att jag är skyldig, då jag inget kan och inget vet.
Citera
2025-10-26, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonfilm79
Jag vill vara säker på att ingen någonsin kan misstänka mig för något. Bara att be en lärare vittna om vilken imbecill jag är och då skulle rätten aldrig tro att jag är skyldig, då jag inget kan och inget vet.

Värdet av att kunna visa att man är bevandrad i organisk kemi är nog mycket högre. Byfånar utan några kemikunskaper tillverkar droger så en kemilärare från organisk kemi lär inte kunna övertyga någon om att du inte har gjort det.
Citera
2025-10-27, 10:20
Medlem
Citat:
Värdet av att kunna visa att man är bevandrad i organisk kemi är nog mycket högre. Byfånar utan några kemikunskaper tillverkar droger så en kemilärare från organisk kemi lär inte kunna övertyga någon om att du inte har gjort det.

Bevis
Citera
2025-10-27, 10:24
Medlem
StoreSvartes avatar
Kan någon av er svara på varför Amfetamin luktar som det gör? Det är ju verkligen en doft man känner igen. Lite plastig och målarfärg-aktig.
Citera
2025-10-27, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Kan någon av er svara på varför Amfetamin luktar som det gör? Det är ju verkligen en doft man känner igen. Lite plastig och målarfärg-aktig.

Det luktar så av sig själv när det är som fribas och inte salt dessutom så luktar andra substanser som inte har blivit reagerade som fenyl-2-propanon.
Citera
2025-10-27, 15:00
Medlem
Citat:
Det finns många olika metoder var och en med olika utgångskemikalier. En av de vanligaste utgångsmaterialen är benzaldehyd tillsammans och nitroetan. Jag har aldrig gjort det själv i praktiken.

Klassiker från universitetens organkemikurser på 50-talet. Numera ersatt med bättre övningar. Ger dock 1-fenyl-2-nitropropan som måste reduceras till den amin som ni pundare vill ha.

I privata och "diskreta" sammanhang sker detta oftast med en skyla kvicksilver i botten på en plasthink och batteriladdare.

Med åtföljande tydlig risk för kvicksilverförgiftning i tillägg till den mångdubbling av parkinsonrisken som regelmässigt amfetaminbruk är förknippat med.

Så rådet är väl som vanligt: LÅT BLI!
Citera
2025-10-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Klassiker från universitetens organkemikurser på 50-talet. Numera ersatt med bättre övningar. Ger dock 1-fenyl-2-nitropropan som måste reduceras till den amin som ni pundare vill ha.

I privata och "diskreta" sammanhang sker detta oftast med en skyla kvicksilver i botten på en plasthink och batteriladdare.

Med åtföljande tydlig risk för kvicksilverförgiftning i tillägg till den mångdubbling av parkinsonrisken som regelmässigt amfetaminbruk är förknippat med.

Så rådet är väl som vanligt: LÅT BLI!
Nä jag är inte pundare utan jag diskuterar kemi. För övrigt så använder jag vare sig droger eller tillverkar dem.
Citera
2025-10-30, 00:03
Medlem
zobras avatar
Citat:
Det luktar så av sig själv när det är som fribas och inte salt dessutom så luktar andra substanser som inte har blivit reagerade som fenyl-2-propanon.

Vid vilken temperatur blir den fribas respektive salt?
Citera
2025-10-30, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Vid vilken temperatur blir den fribas respektive salt?

Amfetamin är en flytande substans som har en NH3 grupp på ett ställe man kan reagera amfetamin med olika syror för att göra salt alltså pulver form t.ex. amfetamin-sulfat om det är svavelsyra, amfetamin-klorid om det är saltsyra, amfetamin-fosfat om det är fosforsyra osv.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in