Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-02, 20:20
  #301
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Det beror på din smak, om du orkar spela i halvkasst grafik så visst men jag har höga krav och spelar alltid i högsta inställningar så jag byter grafikkort rätt ofta, senaste gången är ett par månader sedan jag köpte geforce GTX 970 och sålde mitt gamla kort och betalade bara 800kr i mellanskillnad.

Jag har en gammal reservdator från 2009 och den klarar allt spel som kommer ut idag om man väljer spela på medel eller låg inställningar, precis med din konsol men skillnaden är att jag har höga krav.

Förresten jag har en fyrkärnig processor som jag köpte 2011 och överklockat till 4,8ghz så jag behöver inte köpa ny processor på flera år kanske till 2018?

När du år 2015 äntligen fick spela GTA V, som var det största släppet år 2013 - så hade jag redan spelat det i 1,5 år. Var det värt väntan? Var spelet så mycket bättre för att du fick det med bättre renderade texturer?

Jag är i grund och botten en PC-gamer själv, men på grund av brist på tid och att andra intressen har tagit över, så har jag varken tid eller lust att hänga med i svängarna när det kommer till att hålla mig uppdaterad och ha den bästa prestandan möjligt - därför nöjer jag mig med en konsol, och kan väl tänka mig att jag på min höjd uppgraderar till en PS4 innan året är slut.

Det faktum att du tror att en hög clock rate säger tillräckligt om hur bra en processor är får mig att skratta, men du kan ju få fortsätta att tro att din överklockade processor från 2011 kan mäta sig med en processor från 2015. Vill du nöja dig med en halvkass processor så är det helt OK för mig
__________________
Senast redigerad av Lajtel 2015-05-02 kl. 20:24.
Citera
2015-05-02, 20:36
  #302
Medlem
Detvarenolyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
När du år 2015 äntligen fick spela GTA V, som var det största släppet år 2013 - så hade jag redan spelat det i 1,5 år. Var det värt väntan? Var spelet så mycket bättre för att du fick det med bättre renderade texturer?
Personligen tycker jag nog att det var värt väntan, jag köpte spelet till PS3 när det släpptes och visst är det spelbart. Men PC versionen är ju den definitiva versionen, med högre upplösning, bättre grafik, högre frame rate, mindre pop-ins och framförallt laddningstider som inte tar åratal. Dessutom är kontrollmöjligheterna mycket bättre.

Dessutom släpptes ju Heists i onlineläget alldeles nyligen vilket jag skulle säga är kärnan i online.
__________________
Senast redigerad av Detvarenolycka 2015-05-02 kl. 20:39.
Citera
2015-05-03, 00:24
  #303
Medlem
Citat:
Några snäpp dyrare? Du får hosta upp ganska många tusenlappar för en bra speldator, som du dessutom sedan behöver uppgradera efter ~3år och som efter 5år ev behöver bytas ut. För att inte tala om det faktum att andrahandsvärdet på spel köpta på t.ex Steam är ungefär noll.

För ca 8k så får du en prima speldator med bättre budgetgrejer som klarar det mesta av de nuvarande spelen på maxgrafik.
Grafiken blir bättre på PC. Visst en konsol kanske håller för sina spel i många år, men det är relativt sunkig grafik om du jämför med PC. Många spel dummas ner grafikmässigt till fördel för konsol. På en PC kan du dessutom göra allt och mycket mer än en konsol kan. Har du en bra PC för spel så kan du även hålla på med diverse grafikprogram, full access till internet på ett smidigt sätt, ljudprogram, filmhantering och allt möjligt. Ja, du har rätt att ca 3år så kanske du måste börja uppgradera för att kunna köra dåvarande spel på max om det är "next gen", men efter 3 år är den fortfarande bättre än konsol.
"5 år bytas ut" är väldigt varierande hur pass väl du har om din PC och dess beståndsdelar.

Visst, andrahandsvärde på spel vinner konsolerna lätt i alla fall.
Citera
2015-05-03, 02:45
  #304
Medlem
DinKamrats avatar
När min trofasta 360 till slut RROD-ade för några månader sen så bestämde jag mig för att satsa på att uppgradera min PC istället för att investera i next-gen. Varför? På konsol får man betydligt fler AAA-titlar, men jag är besviken på att för många av dessa är säkra kort som egentligen inte tillför något nytt. Det är som blockbusters, där en stor del är antingen remakes, uppföljare eller superhjältefilmer. PC-spel är ofta mer nischade och passar mig bättre. Det svider att man missar t.ex. Bloodborne, men jag kan leva med att man får hoppa över enstaka spel som är exklusiva för konsol.
Citera
2015-05-05, 20:01
  #305
Medlem
Tycker jämförelsen är ungefär såhär:
Konsol är för dem som "bara vill att det ska fungera".
PC är för dem som är intresserade och villiga att betala för det bästa (eller sämsta).
Citera
2015-05-07, 01:18
  #306
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
När min trofasta 360 till slut RROD-ade för några månader sen så bestämde jag mig för att satsa på att uppgradera min PC istället för att investera i next-gen. Varför? På konsol får man betydligt fler AAA-titlar, men jag är besviken på att för många av dessa är säkra kort som egentligen inte tillför något nytt. Det är som blockbusters, där en stor del är antingen remakes, uppföljare eller superhjältefilmer. PC-spel är ofta mer nischade och passar mig bättre. Det svider att man missar t.ex. Bloodborne, men jag kan leva med att man får hoppa över enstaka spel som är exklusiva för konsol.
Grattis! Du har förstått vad det handlar om. Eller åtminstone så har vi ganska lika värderingar. Jag kan tex tänka mig att köpa en konsol som en vintage-grej att spela Heavy Rain på om ett par år. Men att köpa en dyr medioker apparat som är begränsad är liksom inte något jag är intresserad av. Ser inte poängen med att äga en när det finns överlägsen teknik och mjukvara tillgänglig.
Citera
2015-05-08, 18:14
  #307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demonhunter666
För ca 8k så får du en prima speldator med bättre budgetgrejer som klarar det mesta av de nuvarande spelen på maxgrafik.
Grafiken blir bättre på PC. Visst en konsol kanske håller för sina spel i många år, men det är relativt sunkig grafik om du jämför med PC. Många spel dummas ner grafikmässigt till fördel för konsol. På en PC kan du dessutom göra allt och mycket mer än en konsol kan. Har du en bra PC för spel så kan du även hålla på med diverse grafikprogram, full access till internet på ett smidigt sätt, ljudprogram, filmhantering och allt möjligt. Ja, du har rätt att ca 3år så kanske du måste börja uppgradera för att kunna köra dåvarande spel på max om det är "next gen", men efter 3 år är den fortfarande bättre än konsol.
"5 år bytas ut" är väldigt varierande hur pass väl du har om din PC och dess beståndsdelar.

Visst, andrahandsvärde på spel vinner konsolerna lätt i alla fall.

Håller helt med dig! PC är alltid det bättre alternativet men dock är det lite dyrare men det är det verkligen värt. Skippa att skaffa bil så har du råd med en monsterdator istället med de bästa spelen och riktigt schysst grafikkort där du kan lira spel såsom COD Advanced Warfare, Battlefield 4, Battlefield Hardline, GTA V et cetera.
Citera
2015-05-11, 01:49
  #308
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Håller helt med dig! PC är alltid det bättre alternativet men dock är det lite dyrare men det är det verkligen värt. Skippa att skaffa bil så har du råd med en monsterdator istället med de bästa spelen och riktigt schysst grafikkort där du kan lira spel såsom COD Advanced Warfare, Battlefield 4, Battlefield Hardline, GTA V et cetera.

De spelen du nämner går ju att spela på konsol också. Anledningen till att jag skulle vilja ha en speldator är bara för strategispel och mod-communityt.
Citera
2015-05-11, 04:45
  #309
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Håller helt med dig! PC är alltid det bättre alternativet men dock är det lite dyrare men det är det verkligen värt. Skippa att skaffa bil så har du råd med en monsterdator istället med de bästa spelen och riktigt schysst grafikkort där du kan lira spel såsom COD Advanced Warfare, Battlefield 4, Battlefield Hardline, GTA V et cetera.
Sen när kostar en gamingdator lika mycket som en bil? Tja, det beror ju på vilken typ av bil givetvis. Men nog har alla som jobbar råd att ha en bra dator. Bilen är ju knappast en konkurrent till dina hobbys så länge du inte är en bilnörd, men då är du nog inte så aktuell på gamingmarknaden ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
De spelen du nämner går ju att spela på konsol också. Anledningen till att jag skulle vilja ha en speldator är bara för strategispel och mod-communityt.
Och för att använda till ungefär vad som helst. En kraftfull dator med en trevlig skärm är svår att slita sig ifrån även om man tar bort spelen. Jag förstår exempelvis inte hur folk orkar surfa på sina gamla sletna laptops med 544 virus på. Helt jävla obegripligt att sitta och vänta i upp till en minut för att en sida ens ska bli färdigrenderad.
Citera
2015-05-11, 20:00
  #310
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Sen när kostar en gamingdator lika mycket som en bil? Tja, det beror ju på vilken typ av bil givetvis. Men nog har alla som jobbar råd att ha en bra dator. Bilen är ju knappast en konkurrent till dina hobbys så länge du inte är en bilnörd, men då är du nog inte så aktuell på gamingmarknaden ändå.

Och för att använda till ungefär vad som helst. En kraftfull dator med en trevlig skärm är svår att slita sig ifrån även om man tar bort spelen. Jag förstår exempelvis inte hur folk orkar surfa på sina gamla sletna laptops med 544 virus på. Helt jävla obegripligt att sitta och vänta i upp till en minut för att en sida ens ska bli färdigrenderad.
I all ärlighetens namn så är det enda jag saknar när jag går från min stationära i7:a till min bärbara c2d är skärmen. För den sortens desktopgrejer jag gör så behöver jag verkligen inte mer krut. Jo, att den bärbara inte har en SSD märks också rätt tydligt.
Citera
2015-05-11, 22:12
  #311
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Och för att använda till ungefär vad som helst. En kraftfull dator med en trevlig skärm är svår att slita sig ifrån även om man tar bort spelen. Jag förstår exempelvis inte hur folk orkar surfa på sina gamla sletna laptops med 544 virus på. Helt jävla obegripligt att sitta och vänta i upp till en minut för att en sida ens ska bli färdigrenderad.

Hade jag en schysst dator hade jag kanske pillat med att spela in lite musik men annars klarar jag mig jävligt bra med min gamla sletna laptop. Det enda jag saknar är att lira spel som Cities: Skylines, Banished eller Sim City då såna spel verkligen inte funkar med en handkontroll. Tar inte precis längre tid att skicka ett e-post, googla något eller kolla på youtube. Det du beskriver lär ju vara en dator från 1997.

Det som gör att jag i princip bara lirar på konsol är att jag inte vill hålla på och trixa med hård- och mjukvaran. Komponenter, inställningar, drivrutiner, uppgraderingar osv. Väldigt skönt att veta att de flesta spelen kommer att vara optimerade för just min hårdvara så jag inte behöver köpa nya grafikkort och liknande. Bara poppa in skivan och sätta igång.
Citera
2018-11-10, 06:40
  #312
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Det är väldigt mycket skönare att spela FPS-spel på en PC, betydligt goare måste jag säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback