Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-31, 00:34
  #1
Avstängd
Har mångårig erfarenhet här både som säljare, köpare, och är säker på att FlashBack just är det största knarktorget i Norden. Jag vill att detta diskuteras. Jag är en fan av FB, men när det kommer detta att diskutera detta, kommer det att saboteras av moddarna av formella skäl för att de egentligen inte vågar? Eller kommer diskussionen att välkomnas? Det återstår att se! Hoppas iaf på diskussion!

Blir det papperskorgen direkt? Eller flyttas runt? Jag tycker egentligen INTE den hör hemma i knarkavdelningen utan mer samhällsrelaterat då jag vill föra diskussionen på den nivån.
Jag kan alla led, och nästan alla tunga droger. Jag vet och kan även det som finns på "utsidan" av FB, dvs den vanliga knarkvärlden och kan därför jämföra. Det har hänt mycket nya saker de sista 5-10 åren och polisen är hopplöst efter...

Nu är min hypotes formulerad och den är tänkvärd, framför allt för den politiska eliten och föräldrarna till de som har ungdomar. Så vad tycker ni? Är det bra till att börja med? Eller skadligt?

Är FB livsfarlig för ungdomar och drognyfikna personer? Och borde stängas? Helt eller delvis? Eller mår samhället och landet Sverige bra av FB's drogdiskussioner?

Personligen så har jag ingen bestämd åsikt i frågan. Men förbjudlinjen gillar jag aldrig. Däremot så vil jag inte att folk ska vilseledas utan trösklar in i allvarligt beroende som kan döda dem, tidigt i livet. Det är allvarligt.Mycket allvarligt.
__________________
Senast redigerad av Winnipeg2 2012-12-31 kl. 00:59.
Citera
2012-12-31, 00:39
  #2
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winnipeg2
Nu är min hypotes formulerad och den är tänkvärd, framför allt för den politiska eliten och föräldrarna till de som har ungdomar. Så vad tycker ni? Är det bra till att börja med? Eller skadligt?
Du menar hurvida det är skadligt med droger?
Ja, alla är väl skadligt precis som att coca-cola också är skadligt, det varierar väl till och från för varje specifik drog.

Nu är drogforumet inget jag brukar besöka så har inte mycket koll där men med tanke på Flashbacks medlemsantal stämmer det säkert att en hel del knarkaffärer sker här.
Citera
2012-12-31, 00:53
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Du menar hurvida det är skadligt med droger?
Ja, alla är väl skadligt precis som att coca-cola också är skadligt, det varierar väl till och från för varje specifik drog.

Nu är drogforumet inget jag brukar besöka så har inte mycket koll där men med tanke på Flashbacks medlemsantal stämmer det säkert att en hel del knarkaffärer sker här.

Förstår att du är påverkad...haha.

Nej, jag vill sätt ljus på det faktumet att flashback är en enorm marketplace + infocentral om bruk, inköp osv om droger. Jag tror inte folk, media och politiker fattar omfattningen. Den är enorm. Det borde vara ett jättescoop för en stor tidning eller undersökande journalistik. Men ingen verkar hittills intresserad.
Citera
2012-12-31, 01:09
  #4
Medlem
Wronskianens avatar
Låter sjukt intressant. Varit medlem i 6 år (med annan användare) och hade ingen aning om att det var så utbrett. Har iofs aldrig hängt på drogforumet.

Själv blir jag fascinerad och vill ta reda på mer om det...

Polisen vet garanterat om det vid det här laget, men de har förmodligen ingen aning om hur de ska gå till väga med det.. lär vara mycket angeläget för dem.

Skumt däremot att tidningarna inte skrivit något om det, det kan väl omöjligen vara så att de är omedvetna om det?

Har en känsla av att det kommer komma upp en hel del löpsedlar inom 1-2 år som tar upp situationen.
Citera
2012-12-31, 01:15
  #5
Medlem
SoTireds avatar
Ring polisen och berätta vad du vet.
Att sälja droger är förbjudet i Sverige och även på Flashback enligt regel 1.09
Citera
2012-12-31, 01:21
  #6
Avstängd
Det jag närmast är intresserad av är hur moddarna hanterar detta. Jag skulle gissa att de placerar tråden i en obskyr avdelning så att diskussionen dör, t.ex. "narkotikapolitik". Inte för att jag någonsin har varit där....men det blir ett effektivt sätt att döda diskussionen, om man nu vill det.
Men att komma i dåligt ljus vill ju ingen vid första reaktion, så det är vad i har att vänta skulle jag gissa. Eller är FB trogen sina egna uppsatta ideal om sig själv? Elller gäller det bara andra?

Det är en samvetsfråga.

Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Ring polisen och berätta vad du vet.
Att sälja droger är förbjudet i Sverige och även på Flashback enligt regel 1.09

Nej, det är ju vansinnigt att göra det. Detta är en principiell diskussion, och jag tänker inte sätta dit någon! Det är väl bättre att stoppa rekryteringen på ett sätt som inte innebär att man ljuger, mörkar, censurerar, vinklar eller desinformetionerar.
__________________
Senast redigerad av Winnipeg2 2012-12-31 kl. 01:24.
Citera
2012-12-31, 01:32
  #7
Medlem
Det är egentligen inte så konstigt att det förekommer, med tanke på hur många som är medlemmar samt hänger i drogforumen. Det är liksom bara att visa lite intresse för droger i några trådar, t.ex. vara lite övertydlig: "OT: Fan vad det suger med torka, här i Hum-Hum-Dum OnT: blablablaba..." så skickas det ett PM till en. Har hänt några gånger att man fått PM som visat ett intresse att sälja, inget jag besvarat dock. Ibland räcker det till och med bara att överhuvudtaget posta i en drogtråd.

Sedan anser jag att det är bra att drogavdelningen finns här på FB, för idag har många i Sverige en ganska elak syn på alla som är intresserade av droger/brukar droger. Stigmatiseringen av brukare är stor i många kretsar. Felaktig information är vanligt från såväl brukare som anti-drog människor)

Så jag ser det alltså som positivt att det finns någonstans att diskutera detta utan att bli uthängd som dödsknarkare för att man är intresserad av droger eller för att man är nyfiken på effekterna av något man planerar på att prova.
__________________
Senast redigerad av ShonshinJohn 2012-12-31 kl. 01:35.
Citera
2012-12-31, 01:36
  #8
Medlem
Om Moderatorerna gör något med din tråd så skulle det vara först och främst för att du håller på att sabotera din egen tråd genom upprepade meddelande till moderatorerna och att du utmanar dom att flytta din tråd.

Halva TS inlägget är bara spekulation om vad moderatorena kan eller kommer att göra.
Citera
2012-12-31, 01:45
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Om Moderatorerna gör något med din tråd så skulle det vara först och främst för att du håller på att sabotera din egen tråd genom upprepade meddelande till moderatorerna och att du utmanar dom att flytta din tråd.

Halva TS inlägget är bara spekulation om vad moderatorena kan eller kommer att göra.

Ja, det har sitt syfte. Tror du DN också skriver om drastiskt minskade upplagor?
F ö så har jag inte uppmanat dem att flytta... Snarare tvärtom. Se det som att jag vill ankra fast tråden istället. Men moddarna gör ju som de vill, gillar de inte tråden så finns det alltid regler ungefär som polisen så att de kan göra det de verkligen vill. Men genom uppmärksamhet, blir det svårare.
För det är ju egentligen diskussion FB finns till för, inte för att lägga saker och dö i fack. Men det är så man hanterar svåra saker i samhället, och det gäller nog FB också...
Jag ville bara i förväg visa hur man gör....med avvikande åsikter man inte gillar i samhället, och på FB tror jag. Och jag vill inte det sk hända en sån här viktig sak.

Nu var det inte jag som gick off topic - om det räknas som det vilket är diskutabelt verkligen.
__________________
Senast redigerad av Winnipeg2 2012-12-31 kl. 02:19.
Citera
2012-12-31, 02:05
  #10
Medlem
bratemos avatar
Jag blev erbjuden via PM vid två tillfällen, då jag inte nyttjar droger var det bara att tacka nej till det.
Antagligen ska du vara aktiv inom drogforumen och visa du sugen på att köpa och fixa en ny "kran".

Sedan, huruvida flashback säljer mer knark än vad det säljs på plattan. Njaaa, men jag vill gärna se lite källor på det hela.
Citera
2012-12-31, 02:07
  #11
Medlem
LightClouds avatar
Att det förekommer droghandel på Flashback självt tror jag inte är så extremt stor, även om det förekommer. Däremot är det många som får vägledning och tips på var de kan få tag i droger och detta är väl ett problem om man ser det ur det perspektivet. Själv tycker jag bara att det är bra, då jag vill veta vart det finns.

Angående att det skulle stängas ned på grund av detta? Fan heller, det hade varit riktigt dumt. Enligt mig är Flashback ett av de få ställena där du kan få relevant och saklig information om droger om man jämför med media eller i skolorna. Där är det endast skrämselpropaganda, medan här får man ofta formella och bra källor på information man läser. Sedan att det alltid finns folk som sprider falska uppgifter går inte att undkomma, men någon källkritik får man minsann ha själv.

Jag är glad som fan för att Flashback finns. Även om det var Flashback som gjorde att jag fick nys om droger och nu brukat en del, så är det oerhört bra att man kan ha likasinnade och diskutera med, fråga om saker och dela med sig av erfarenheter. Det är riktigt, riktigt bra att Flashback finns.
Citera
2012-12-31, 02:12
  #12
Medlem
Kaaris avatar
Vilken titel, värsta löpsedeln!

Dock intressant ämne, har funderat på detta en del.. om det skulle vara så utbrett som du påstår borde väl media uppmärksammat det tidigare?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback