Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-06, 19:57
  #181
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Såg nyss en reklam om Swish, vilket verkar vara en tjänst som de flesta storbankerna har startat.

https://www.getswish.se/?gclid=CKGm7...FdB8cAod_BIAdQ

Vad tror ni om detta, kommer det slå igenom?
nej det är bara en fluga precis som internet det slog inte igenom heller.
Citera
2017-06-18, 12:34
  #182
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
nej det är bara en fluga precis som internet det slog inte igenom heller.

Hehe, jo det är enkelt att göra sig lustig över frågan 5 år efter jag ställde den
Citera
2017-07-12, 17:23
  #183
Medlem
Decentralizeds avatar
Hej alla Swishare! Jag undrar om det finns någon maxgräns för hur mycket pengar man kan ta emot via Swish, på samma sätt som det finns en maxgräns för hur mycket man själv kan skicka till en annan användare via Swish. Någon som vet?

Och om det inte skulle finnas någon gräns, vet någon när Skatteverket börjar bli intresserade? 50000kr+ typ?
Citera
2017-07-12, 21:32
  #184
Medlem
Skorpan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
Hej alla Swishare! Jag undrar om det finns någon maxgräns för hur mycket pengar man kan ta emot via Swish, på samma sätt som det finns en maxgräns för hur mycket man själv kan skicka till en annan användare via Swish. Någon som vet?

Och om det inte skulle finnas någon gräns, vet någon när Skatteverket börjar bli intresserade? 50000kr+ typ?


Har vänner som swishat både in o ut runt miljonbelopp utan något hänt sen 2015.
Inga konsekvenser än vad ja vet.
Citera
2017-07-28, 11:28
  #185
Medlem
ingenios avatar
Hur vågar ni överhuvudtaget ha mobilt bankid, Swish och liknande saker installerade på era mobiler? Det räcker ju att ni blir omringade av ett babbegäng som tvingar er att länsa era konton, vilket är lätt eftersom Swish är direkt kopplat till bankkontot.
Citera
2017-07-28, 13:15
  #186
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Hur vågar ni överhuvudtaget ha mobilt bankid, Swish och liknande saker installerade på era mobiler? Det räcker ju att ni blir omringade av ett babbegäng som tvingar er att länsa era konton, vilket är lätt eftersom Swish är direkt kopplat till bankkontot.
Jag har en Swich-gräns, per dygn, som generellt sett är lägre än saldot på kontot i fråga. Sådden ekonomiska skadan blir inte särskilt stor i mitt fall. Det värsta är nog konsekvenserna av herrarnas eventuella utbrott då de inser att utdelningen var kass, men samma sak lär drabba de som inte har swish eller liknande.
Har du bankkort på dig så kan du tvingas till en bankomat.
Citera
2017-07-28, 13:44
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Hur vågar ni överhuvudtaget ha mobilt bankid, Swish och liknande saker installerade på era mobiler? Det räcker ju att ni blir omringade av ett babbegäng som tvingar er att länsa era konton, vilket är lätt eftersom Swish är direkt kopplat till bankkontot.

Hur jävla rädd är du? Du har inte kort heller då antar jag? Dessutom är man ekonomiskt efterbliven om man har alla sina pengar på sitt lönekonto som är kopplat till swish, pga 0 ränta
Citera
2017-07-28, 17:33
  #188
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har en Swich-gräns, per dygn, som generellt sett är lägre än saldot på kontot i fråga. Sådden ekonomiska skadan blir inte särskilt stor i mitt fall. Det värsta är nog konsekvenserna av herrarnas eventuella utbrott då de inser att utdelningen var kass, men samma sak lär drabba de som inte har swish eller liknande.
Har du bankkort på dig så kan du tvingas till en bankomat.

Fast den gränsen kan de väl tvinga dig att ta bort om du har bankid? De kan t.o.m. tvinga dig att föra över alla dina pengar till något babbekonto. Detta går däremot inte med ett vanligt uttagskort, som har en inbyggd maxgräns på 8000 (har jag för mig.)

[quote]...ekonomiskt efterbliven.../QUOTE]

Se svar ovan. Det är du som är efterbliven, eller åtminstone inte läskunnig. Var någonstans har jag skrivit att jag har alla pengarna på ett lönekonto?
Problemet är egentligen inte Swish i sig själv utan det mobila bankid:t.
Citera
2017-07-28, 19:42
  #189
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Fast den gränsen kan de väl tvinga dig att ta bort om du har bankid? De kan t.o.m. tvinga dig att föra över alla dina pengar till något babbekonto. Detta går däremot inte med ett vanligt uttagskort, som har en inbyggd maxgräns på 8000 (har jag för mig.)
...
Inte vad jag vet.
Citera
2020-06-06, 16:11
  #190
Medlem
h4xors avatar
Vad är det som avgör vilket namn som kommer upp på swish? Är det kopplat till bankid? Då är det således rätt svårt att ha swish i någon annans namn?
Citera
2020-06-06, 17:37
  #191
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4xor
Vad är det som avgör vilket namn som kommer upp på swish? Är det kopplat till bankid? Då är det således rätt svårt att ha swish i någon annans namn?

Du måste verifiera med bankid när du skaffar swish, då hamnar ditt namn på telefonnumret.
Citera
2020-06-06, 20:38
  #192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h4xor
Vad är det som avgör vilket namn som kommer upp på swish? Är det kopplat till bankid? Då är det således rätt svårt att ha swish i någon annans namn?

Ja, namnet är rimligtvis innehavaren av bankkontot som swishnummret kopplats till. För fysiska personer är swishnummret ett telefonnummer men vem som äger det har ingen betydelse.

Hur hade du tänkt att "swish i annans namn skulle fungera?"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback