• 1
  • 2
2012-12-27, 09:33
Medlem
annanmedlems avatar
https://www.avanza.se/aza/press/pres...F6rsta%20sidan

"Nivå 2
Har du ingen värdepappersvinst att kvitta din värdepappersförlust mot, så får du använda dig av andra inkomster i inkomstslaget kapital. Det kan exempelvis vara vissa hedgefonder, ränteinkomster, utdelningar, onoterade aktier eller reavinst från en bostadsförsäljning. Men här är endast 70 procent av förlusten avdragsgill."

Menar de möjligen utdelningar från aktiefonder?

Jag hade antagit att aktieutdelning gick finfint att kvitta mot aktievärdeminskning?

"Nivå 3

Om du har gjort väldigt stora förluster, och om du inte har några aktie- eller fondvinster att kvitta mot i nivå 1, och heller inte exempelvis någon reavinst från bostadsförsäljning att kvitta mot i nivå 2, kan du medges skattereduktion på inkomst av tjänst."

Den är alltså inte säker?

Dryga är ju att kolla alla gav när de inte anger vilket gav man hade när försäljningen gjordes på Avanza. Hade ju underlättat om det är köpt och sålt vid flera tillfällen och man har dålig koll.
Citera
2012-12-27, 10:05
Medlem
Aktieutdelningar skattas ju innan det kommer in på kontot.
Citera
2012-12-27, 10:14
Medlem
Edit, tror jag tänkte fel..
Senast redigerad av Asguk 2012-12-27 kl. 10:17.
Citera
2012-12-27, 10:26
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gildarius
Aktieutdelningar skattas ju innan det kommer in på kontot.
Även aktier?

Spelar ju ingen roll hur som helst, det finns ju både restskatt och skatteåterbäring.

Försök igen.
Citera
2012-12-27, 14:34
Medlem
Husings avatar
*Nej, aktieutdelningar och realisationsvinster/förluster ligger inte på samma nivå. Skulle man köpa en aktie före utdelningen, inkassera denna och sedan sälja aktien till kursen [=inköpspris minus utdelning] så förlorar man på detta, eftersom aktieförlusten inte fullt ut kvittas mot utdelningen. Konstigt men sant.

*Jo, reduktionen är säker, förutsatt att du faktiskt har inkomst av tjänst.

Det sista förstår jag inte riktigt.
Citera
2012-12-27, 14:36
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Även aktier?

Spelar ju ingen roll hur som helst, det finns ju både restskatt och skatteåterbäring.

Försök igen.

Ja, även vad gäller aktieutdelningar dras skatten innan den landar på kontot.
Citera
2012-12-27, 15:39
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
*Nej, aktieutdelningar och realisationsvinster/förluster ligger inte på samma nivå. Skulle man köpa en aktie före utdelningen, inkassera denna och sedan sälja aktien till kursen [=inköpspris minus utdelning] så förlorar man på detta, eftersom aktieförlusten inte fullt ut kvittas mot utdelningen. Konstigt men sant.

*Jo, reduktionen är säker, förutsatt att du faktiskt har inkomst av tjänst.

Det sista förstår jag inte riktigt.
Så det är så alltså? Vad mongo. Men då behöver jag kanske inte se all utdelning som vinster och kvitta förlusterna mot dem så då kan jag väl lika gärna behålla förlusterna och slipper engagera mig nu. Det är ju skönt iofs.. Kvitta mot vinster eller mot inkomst kan jag ju göra annars hur som helst. Fast det senare var ju iofs något som "kan" gå igenom verkar det som. Avanza uttryckte det ju som "stora förluster" men å andra sidan var det ju till en mindre mängd vid över 100.000 så då känns det ju mer som att systemet är gjort för små förluster. Finns det någon gräns där att förlusten måste vara säg minst 100 kr eller minst 2000 kr eller något?

Så om reduktionen är säker kan man lika gärna "kvitta" (=göra avdrag för) aktieförlust gentemot inkomst som mot aktieutdelning?
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Ja, även vad gäller aktieutdelningar dras skatten innan den landar på kontot.
Ok, men vad knas att man förlorar på det enligt det du skrev ovan.

Det gör ju fondskatten mer förståelig och bättre.

Kvitta mot fondutdelning eller så lär ju inte gå heller.

Tror inte jag har realiserat någon direkt aktie- eller fondhandel i år då jag typ inte har gjort ett skit så det är nog klent på annat att göra.
Citera
2012-12-27, 22:06
Medlem
En reaförlust kvittas mot en reavinst till 100 %. Har du gjort en förlust på 5000 kr och gjort en vinst på 7000 kr så är det 2000 kr i vinst som du ska betala skatt för.

Har du gjort en reaförlust på 7000 kr och en reavinst, räntevinst eller annan vinst på kapital på 5000 så har du kvar 2000 i förluster som du kan sänka din inkomst av tjänst med. Men då får du bara använda din förlust till 70 %.

Om du tjänat 30 000 under tjänst så kan du sänka din inkomst till 30000-(2000*0,7) =28600 kr

Aktieutdelning räknas som inkomst av kapital.

Vid både lön och aktieutdelningar så plockar staten in skatten direkt men det är ju bara den preliminära skatten. Den faktiska, slutgiltiga skatten bestäms ju först efter att man deklarerat.
Citera
2012-12-28, 00:00
Medlem
Genom att äga aktier i ett Investeringssparkonto (ISK) så undviker man skatt på aktieutdelningar. Däremot har kontot en schablonbeskattning, men denna är väldigt låg vilket gör kombinationen

Investeringssparkonto + Aktier med utdelningar på > 2% = Sant (Ekonomiskt fördelaktigt)
Citera
2012-12-28, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
En reaförlust kvittas mot en reavinst till 100 %. Har du gjort en förlust på 5000 kr och gjort en vinst på 7000 kr så är det 2000 kr i vinst som du ska betala skatt för.

Problemet är ju bara att man per automatik får en reavinstförlust som man inte kan kvitta bort i samma ögonblick som aktierna man äger delar ut.
Citera
2012-12-28, 00:58
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrjohndoe247
Genom att äga aktier i ett Investeringssparkonto (ISK) så undviker man skatt på aktieutdelningar. Däremot har kontot en schablonbeskattning, men denna är väldigt låg vilket gör kombinationen

Investeringssparkonto + Aktier med utdelningar på > 2% = Sant (Ekonomiskt fördelaktigt)
Fast det som är nytt för mig är att precis det du säger, tillräckligt med utdelning, kan göra att det är ekonomiskt fördelaktigt. Inte ens behov av full total utveckling.
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Problemet är ju bara att man per automatik får en reavinstförlust som man inte kan kvitta bort i samma ögonblick som aktierna man äger delar ut.
Stämmer det Avanza och Husing säger kan man ju inte kvitta bort den överhuvudtaget. Som jag ser det.
Citera
2012-12-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast det som är nytt för mig är att precis det du säger, tillräckligt med utdelning, kan göra att det är ekonomiskt fördelaktigt. Inte ens behov av full total utveckling.Stämmer det Avanza och Husing säger kan man ju inte kvitta bort den överhuvudtaget. Som jag ser det.

Klart man får men det är ju ohyggligt svårt att kvitta bort förluster medan man får skatta typ alltid för vinster iom att utdelningar och ränteintäkter inte får dras av till mer än 70%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in