Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 11:27
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Inget argument mäklaren använde sig av, gissar jag... Hur var det att bo där, med den vetskapen?

Klickar du i Robbers profil ser du att hen inte har varit inloggad på Flashback sen hen skrev detta (hens hittills enda) inlägg för drygt 1 år sen.

Själv bor jag i en annan del av Uppsala, var inte född när det hände, och har, så vitt jag vet, inte hört talas om fallet förrän jag hittade denna tråd.

Det kan tyckas intressant att GM var präst och att det var just på långfredagen han mördade sin familj. Huvudbudskapet i kristendomen är ju att genom tro på Jesus får man evigt liv. Det har väl spekulerats i om prästen kan ha tänkt så. Tack och lov följer inte rättsväsendet det, utan mördare döms alltid till fängelse eller rättspsyk, vilket antas ha varit fallet här.
Citera
2017-08-20, 16:06
  #50
Medlem
Pantone297Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fy faen vilket vidrigt fall! Jag har faktiskt sett detta på mikrofilm men jag har inte orkat läsa om det!

Nu är det bara Hagfors och Lammhult kvar.
Ursäkta för bump, men då jag läser allt av Skaraborg2 med stort intresse blev jag nyfiken.
Vad har du i åtanke när du nämner Hagfors och Lammhult?
Citera
2017-08-20, 16:16
  #51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
Ursäkta för bump, men då jag läser allt av Skaraborg2 med stort intresse blev jag nyfiken.
Vad har du i åtanke när du nämner Hagfors och Lammhult?

Detta fall har från början tagits upp här:

(FB) Femte morddramat på några dagar, 1966.
Citera
2017-08-25, 19:01
  #52
Medlem
Intressant att se (#45) att Abel I. bara fick ‘godkänt’ på avhandlingen. Kanske var det detta som fick det att slå över i huvudet på honom. Enligt databasen ‘Web of Knowledge’ har hans avhandling emellertid flera gånger citerats av internationella forskare, som imponerats av hans bibelkunskaper. Kanske underskattade betygnämnden den spränglärde mördarprästens forskarbegåvning?
Citera
2017-09-23, 21:23
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teike
Angående prästen Abel Isaksson som dödade sin fru och sina barn.
Han var min konfirmationspräst i Luleå 1959.
När morden skedde bodde och läste jag i Uppsala.
Han hade doktorerat i teologi men fick bara godkänt på avhandlingen. Han hade behövt ett bättre betyg (som "VG" ungefär) för att få docentkompetens och bli lärare på teologiska institutionen. Antagligen ville han göra akademisk karriär och kanske bli professor så småningom.(Möjligen siktade han på att bli biskop.)
Det var antagligen grubblerier och besvikelsen över detta misslyckande som fick det att "vrida om" i huvudet på honom.
Han blev väl dömd till rättspsykiatrisk vård och satt på Ulleråkers mentalsjukhus eller rättspsyk där. På årsdagen av mordet dränkte han sig i Fyrisån som flyter fram nära sjukhuset.




Han var min konfirmationspräst 1963 i Vaksala Uppsala. När vi gick igenom 10 guds bud, sa han var rädda om er grabbar. Om nån slår nån på käften på stan, kan nån ramla och slå huvudet och avlida. Statistiskt sett kan en av oss här i rummet bli en mördare.........och så blev det ....han. En annan omständighet som vi som hade honom till konfirmationen undrat över är varför man dröjde 1 år och 3 månader innan familjen begravdes. Appropå graven skall ju gravrätten gälla till dec i år. Men den är redan borta. Ja jag bor ett stenkast från Vaksala ka. så jag har sett det.
Citera
2017-11-06, 21:07
  #54
Medlem
"Familjedrama krävde fem liv"

"Uppsalabo dödade hustru och fyra barn med yxa."


http://i64.tinypic.com/o9ljww.png

http://i65.tinypic.com/4hzzd.png

Från UNT Lördagen den 9:e april 1966
Citera
2017-11-07, 22:48
  #55
Medlem
Stötte nu på ett fall när jag bläddrade i arkiven, en man i Jakobsberg hade ihjäl sin fru och tre barn och avslutade därefter sitt eget liv.En 17årig dotter överlevde. Detta skedde också på långfredagens morgon, fast 14 år senare 1980. Har sökt men inte hittat någon tråd om det. Något som Skaraborg eller någon annan känner till?
Citera
2017-11-07, 22:51
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Stötte nu på ett fall när jag bläddrade i arkiven, en man i Jakobsberg hade ihjäl sin fru och tre barn och avslutade därefter sitt eget liv.En 17årig dotter överlevde. Detta skedde också på långfredagens morgon, fast 14 år senare 1980. Har sökt men inte hittat någon tråd om det. Något som Skaraborg eller någon annan känner till?


Jag hittade nu tråden om det fallet : (FB) Familjemord i Jakobsberg/Viksjö tidigt 80-tal
Citera
2017-11-09, 22:31
  #57
Medlem
Uppsalatidningen skriver om fallet i sin serie om kriminalhistoria i Uppsala:

http://www.uppsalatidningen.se/aktue...n-4806593.aspx
Citera
2017-11-09, 22:35
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Stötte nu på ett fall när jag bläddrade i arkiven, en man i Jakobsberg hade ihjäl sin fru och tre barn och avslutade därefter sitt eget liv.En 17årig dotter överlevde. Detta skedde också på långfredagens morgon, fast 14 år senare 1980. Har sökt men inte hittat någon tråd om det. Något som Skaraborg eller någon annan känner till?

Det är ruggigt hur lika dom här fallen är. Inträffade på långfredagen, gärningsmännen 42 år, familjerna hade 4 barn, en överlevande (i det ena fallet gärningsmannen själv), ett tvillingarpar dödades (lika gamla dessutom), ett barn på ett år dödades.
Citera
2018-12-10, 20:00
  #59
Medlem
Någon som vet i vilken lägenhet på Murargatan 24A detta utspelades?
Citera
2018-12-16, 00:02
  #60
Medlem
Pratade med en person som var anställd på Ulleråkers sjukhus samtidigt som Abel togs in där för att ha begått dessa mord. Personen berättade att det var under arbete i trädgården på sjukhuset som Abel lyckades smita, samtidigt som man växlade personal. Han sprang raka vägen ned mot ån och dränkte sig. Har tidigare läst att det var under en permission.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback