2012-12-25, 18:30
Medlem
Varför är det så svårt att veta priset för en windows uppgradering? Söker jag på nätet så finns det massor med olika versioner för så många olika priser. Det är pro, home, premium, oem, retail och allt vad de heter. Priserna skiljer sig enormt och verkar inte logiska. Win 7 kan t.e.x vara dyrare än Win 8.

Jag vet bara att jag har Vista home på skiva som gå att installera på egen byggda dator. Nu fundera jag på att skaffa en ny dator och vista känns lite omodernt. Jag vill köpa en uppgradering. Win7 eller win8 spelar ingen roll vill bara ha den billigaste. De många olika versionerna och deras varierande priser i olika affärer gör mig förvirrad. Känns som det är stor risk att jag antingen råkar köpa en uppgradering som inte funkar eller få betala mer än jag behöver för en fullversion win 7 ellr win 8.

Fler än mig som tycker det är komplicerad och kanske hellre strunta i en uppgradering och istället köpa ny fullversion? Hur mycket tro ni Microsoft tjänar på kundernas okunskap?
Citera
2012-12-25, 19:05
Medlem
Flashen1961s avatar
Vassego http://windows.microsoft.com/sv-SE/w..._Meet_FPP_Null Windows 8 Pro uppgradering för 279:- lagligt ifrån M$. Kör assistenten från den dator du tänker installera 8 på så du får rätt version dvs 32 eller 64-bit.

Finns knep för att göra en ren istallation om det är det du vill göra.
Citera
2012-12-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Vassego http://windows.microsoft.com/sv-SE/w..._Meet_FPP_Null Windows 8 Pro uppgradering för 279:- lagligt ifrån M$. Kör assistenten från den dator du tänker installera 8 på så du får rätt version dvs 32 eller 64-bit.

Finns knep för att göra en ren istallation om det är det du vill göra.

Tack! Det ser intressant ut men jag undrar eftersom man inte få med någon skiva så vad händer om jag behöver formattera om datorn eller om jag skaffar en ny dator? Måste jag då köpa en ny uppgradering igen? I så fall föredra jag en fysiskt skiva även om det kostar extra. Man vet aldrig när en dator kraschar och man behöver installera om operativsystemet.
Citera
2012-12-25, 21:43
Medlem
Flashen1961s avatar
Finns även att köpa som fysisk skiva för 549:- på t.ex http://www.elgiganten.se/product/dat...-8-pro-upgrade men annars när du laddat ner den direkt från M$ så kan du bränna den på skiva och/eller lägga den på ett usb-minne om datorn stöder boot från usb.
Citera
2012-12-27, 21:06
Medlem
Såg nu att min vista skiva är OEM. Kommer jag att kunna installera och uppgradera till win 8 på en ny dator?
Citera
2012-12-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Såg nu att min vista skiva är OEM. Kommer jag att kunna installera och uppgradera till win 8 på en ny dator?

nej inte enligt licensvillkoren

mvh
t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in