Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-25, 12:27
  #1
Medlem
Som rubriken lyder så blir de lite för varmt samt för kallt i mitt odlingstält, vad jag har hört så ska cb växa i mellan 25-28c, i mitt tält när jag kör med lampan på kan de bli upp emot en 35-37c (under lampan där krukorna står) när lampan är släckt så sjunker de ner till 14-16 grader.

jag använder mig utav följande paket : http://www.professionalgrow.se/sv/da...paket-hps-600w, samt 2st bordfläktar från clasohlsson. för att ventilera lite bättre.

så till det jag undrar vad ska jag göra för att sänka den extrema över värmen som uppstår, och mår min cb planta bra ut av att ha de runt 14-16c när lampan är släkt?

hade uppskattar seriösa och trevliga svar helst inte off topic

Edit: Glömde skriva att lampan är exakt 50cm ifrån plantan
Citera
2012-12-25, 12:42
  #2
Medlem
auto607989s avatar
Lite klen kanalfläkt kan tyckas... Och ställ in ett litet elementen för att hålla tempen under mörkertimmarna, förslagsvis ett med termostat.. Finns små på typ jula för nån/några hundringar.

mvh
Citera
2012-12-25, 12:54
  #3
Medlem
okej tack för Svaret, glömde också säga att kanalfläkten som ingår i de paketet har jag ej.
Rullar du ner så kan man lägga till en bättre fläkt den använder jag mig av, men den verkar ju tyvärr inte heller vara mycket att hurra för.
Citera
2012-12-25, 14:01
  #4
Medlem
auto607989s avatar
Jag kör med en TT160 552m³/h på "halvfart" 467m3 som utsug i min garderob, behöver ingen cooltube. Kör med en 400wHPS och garderoben är 70*55. Har temperaturer på 24-26grader.

mvh
Citera
2013-01-05, 23:24
  #5
Medlem
Jan2013s avatar
Om du kan så släng upp ett till utrymme och kör 2 mindre lampor (250w hps?)i skift på varsin fas istället för 1x600w. Jämn och lagom temp är eftersträvansvärt och helt underbart.

Jag vet inte hur många trådar jag sett med folk som har värmeproblem i sin garderob med nytt 400w hps paket. jag vågar generallissera och säga att folk monterar ofta lite för stor lampa sedd till utrymme och ventilation, jag förespråkar det omvända hellre lite för lite effekt så att man når perfekt klimat och vill öka lite lite, då är ljusenergin den begränsade faktorn precis som det ska vara.
Citera
2013-01-06, 00:18
  #6
Medlem
Ett grund riktmärke man kan ha när man räknar hur mycket ventilation man ska ha så kan man utgå från
lampans watt/100=m3 i minuten om man tolererar 5 grader varmare än intagsluften
Citera
2013-01-25, 11:49
  #7
Medlem
Fråga till ovanstående. Så om jag har en 150w hps så skall jag ha 100m3 ventilation per watt i minuten?
Vet inte vilken kanalfläkt som drar 900000m3 i timmen, borde det inte låta väldigt mycket då?

Däremot har jag ryktesvis hört att om man vill ha lila gräs ska man köra låga natt temperaturer i slutet av blomning, kan någon bekräfta eller dementera?
Citera
2013-01-25, 12:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacesnplaces
Fråga till ovanstående. Så om jag har en 150w hps så skall jag ha 100m3 ventilation per watt i minuten?
Vet inte vilken kanalfläkt som drar 900000m3 i timmen, borde det inte låta väldigt mycket då?

Däremot har jag ryktesvis hört att om man vill ha lila gräs ska man köra låga natt temperaturer i slutet av blomning, kan någon bekräfta eller dementera?

Det ska stämma förutsatt att de generna finns i plantan, vilket inte är helt vanligt. Men om så är fallet så är det rätt väg att gå, vilka temperaturskillnader som krävs är jag dock inte säker på.
Citera
2013-01-25, 12:32
  #9
Medlem
Blauschimmelkases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobmrley
Som rubriken lyder så blir de lite för varmt samt för kallt i mitt odlingstält, vad jag har hört så ska cb växa i mellan 25-28c, i mitt tält när jag kör med lampan på kan de bli upp emot en 35-37c (under lampan där krukorna står) när lampan är släckt så sjunker de ner till 14-16 grader.

jag använder mig utav följande paket : http://www.professionalgrow.se/sv/da...paket-hps-600w, samt 2st bordfläktar från clasohlsson. för att ventilera lite bättre.

så till det jag undrar vad ska jag göra för att sänka den extrema över värmen som uppstår, och mår min cb planta bra ut av att ha de runt 14-16c när lampan är släkt?

hade uppskattar seriösa och trevliga svar helst inte off topic

Edit: Glömde skriva att lampan är exakt 50cm ifrån plantan

"kylan" är nog absolut inget problem, men värmen är det definitivt. Aldrig över 30 grader. Aldrig under 0 grader.
Citera
2013-01-25, 16:04
  #10
Medlem
leifips avatar
Har du kopplat kanalfläkten rätt till din cooltube till att börja med ?
Citera
2013-01-26, 20:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacesnplaces
Fråga till ovanstående. Så om jag har en 150w hps så skall jag ha 100m3 ventilation per watt i minuten?
Vet inte vilken kanalfläkt som drar 900000m3 i timmen, borde det inte låta väldigt mycket då?

Däremot har jag ryktesvis hört att om man vill ha lila gräs ska man köra låga natt temperaturer i slutet av blomning, kan någon bekräfta eller dementera?

Räkna igen

150/100=1,5 1,5*60=90m3 i timmen / <------ betyder alltså delat med

Och citera för att va säker på svar

__________________
Senast redigerad av sanniesjack 2013-01-26 kl. 20:50.
Citera
2013-01-29, 22:47
  #12
Medlem
Har du nått insug för frisk luft? Du måste byta ut luften hela tiden.
15-16 grader är inte optimalt men hur kan det bli så kallt? Har du den i en källare. Dra en vent slang i botten på tältet täta slang öppningen med ett mateeial liknande det som sitter på filtret så det inte flyger in damm. Det borde bli tryck i tältet om du inte har insug.
Så det kommer bli en sug effekt via filter sen cooltube sen ut.

Vissa strains har anlag för lila pga kölden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback