Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-14, 15:59
  #409
Medlem
Illusioners avatar
Nu har min stationära dator tillslut verkat gett upp, och min laptop är inget vidare alls. Har haft funderingar på att köpa en Mac ett tag. Men jag är inte säker på det är riktigt rätt för mig.

Det jag är relativt säker på är att det är en 13" jag vill ha.
Frågan är om jag ska ha en med Retina-skärm eller inte, vilken processor jag ska ha och hur mycket minne jag ska ha.

Det jag främst vill ha är en extremt driftsäker dator. Är trött på mina PC's som allt kraschar på och allt krånglar med.

Kommer använda den till det mesta. Surfa, skriva, använda en del program. Och spela några spel. Dock inga jätteavancerade/nya spel.

Driftsäkerheten är prio ett.
Vad tror ni? Är Mac rätt val?
Citera
2013-12-22, 12:05
  #410
Medlem
Hej

Jag är en jävligt bekväm Windows/pc användare.. Så varför ska jag köpa MPA?
Vad jag gillar med Macbooken. Byggkvaliten, Designen .. thats it. Har aldrig använt MacOS

Har en guld läga att köpa en 13' Retina MBP för mycket billigt.

Mina laptops är för Surfande med många flikar uppe. Lätt Bild/Video redigering,(PS, sonyvegas). Spel (LOL, CSGO). och programmering (html,CSS, C++, java)

Så skulle en mbp passa mig?
och håller en Tio tusen kronors dator mer än 5år? o hur lång är garantin ?

Jag har kollat på
MBP '13 Retina 2013
i5 2,4GHz
8GB Ram
256GB PCIe

Tänkte duel boota med. så räcker detta ?
Citera
2013-12-22, 19:43
  #411
Medlem
Hello FB och mac-nördar!

Någon som kan tipsa om vilken mac book pro som passar mig och mina intressen?

Jag vill köra på en Macbook pro 13'' eftersom den kostar mindre och är rent storleksmässigt mindre än 15''. Jag pluggar och då är det förmånligt med en mindre dator eftersom jag kommer bära runt den osv.

Jag kommer inte gamea på den, det skulle väl isf vara minecraft men det är inte så viktigt! Däremot vill jag köra musikprogrammet Logic och få detta att rinna på bra. Jag gör ofta stora project och det kan vara krävande för främst processorn. Annars vill jag slötitta på filmer/serier (har extern hårddisk om utrymme skulle vara problem), surfa, lyssna på musik osv. Casual stuff.

Jag är kräsen av mig men samtidigt vill jag göra en human avvägning mot priset. Jag har råd med den för 14 000kr men som jag ser det får jag samma skräp fast 8gb ram för 2000kr mer (!!). Är ramminnet så pass viktigt verkligen? Det utökade ssd-minnet berör mig inte så mkt då jag langar över allt stoff på min externa. Så nu lutar det mot den för 12000kr... Vad säger ni? Är det overkill med 8gb ram för mina ändamål?

Sen har jag en fråga:

Jag håller min nuvarande externa hårddisk varmt om hjärtat. Den är använd med en pc men innebär det att den måste formateras om i det fall att den skulle användas med en mac?

TACK! och god jul i förskott

Länk till datorerna jag spanat in: http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro
Citera
2013-12-22, 23:26
  #412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wingsup
Hello FB och mac-nördar!

Någon som kan tipsa om vilken mac book pro som passar mig och mina intressen?

Jag vill köra på en Macbook pro 13'' eftersom den kostar mindre och är rent storleksmässigt mindre än 15''. Jag pluggar och då är det förmånligt med en mindre dator eftersom jag kommer bära runt den osv.

Jag kommer inte gamea på den, det skulle väl isf vara minecraft men det är inte så viktigt! Däremot vill jag köra musikprogrammet Logic och få detta att rinna på bra. Jag gör ofta stora project och det kan vara krävande för främst processorn. Annars vill jag slötitta på filmer/serier (har extern hårddisk om utrymme skulle vara problem), surfa, lyssna på musik osv. Casual stuff.

Jag är kräsen av mig men samtidigt vill jag göra en human avvägning mot priset. Jag har råd med den för 14 000kr men som jag ser det får jag samma skräp fast 8gb ram för 2000kr mer (!!). Är ramminnet så pass viktigt verkligen? Det utökade ssd-minnet berör mig inte så mkt då jag langar över allt stoff på min externa. Så nu lutar det mot den för 12000kr... Vad säger ni? Är det overkill med 8gb ram för mina ändamål?

Sen har jag en fråga:

Jag håller min nuvarande externa hårddisk varmt om hjärtat. Den är använd med en pc men innebär det att den måste formateras om i det fall att den skulle användas med en mac?

TACK! och god jul i förskott

Länk till datorerna jag spanat in: http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro

Kort svar:

Du ska absolut ha 8 GB i minne. Alla operativsystem har alltid älskat RAM!

OS X kan läsa, men inte skriva till NTFS. Däremot hanterar det gamla FAT32 och ExFAT, plus sina egna format förstås. ExFAT är bra eftersom det fungerar på både Mac och Windows och klarar riktigt stora filer.

Om din externa hårddisk är formaterad som NTFS bör du formatera om den till Mac OS Extended (journalförd) eller ExFAT, eller installera programvara som gör att OS X kan läsa och skriva till NTFS. Men gör det inte! Du gör det åtminstone på egen risk.

Om du bara ska använda den med OS X i fortsättningen, välj Mac OS Extended (journalförd), i annat fall ExFAT.
__________________
Senast redigerad av Putsch 2013-12-23 kl. 00:11.
Citera
2013-12-25, 16:33
  #413
Medlem
Illusioners avatar
Vilken utav dessa skulle ni köpt? Är det samma dator förutom processorn och hårddisken?

Känns lurigt när elgiganten säger att processorn i den första är på 2.5Ghz, trots att det alternativet inte finns på Apple.com.

http://www.elgiganten.se/product/dat...na-skarm-md212

http://www.elgiganten.se/product/dat...na-skarm-me662
Citera
2013-12-25, 21:12
  #414
Medlem
MD212 är från oktober 2012, ME662 från februari 2013.
Citera
2013-12-25, 21:42
  #415
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Vilken utav dessa skulle ni köpt? Är det samma dator förutom processorn och hårddisken?

Känns lurigt när elgiganten säger att processorn i den första är på 2.5Ghz, trots att det alternativet inte finns på Apple.com.

http://www.elgiganten.se/product/dat...na-skarm-md212

http://www.elgiganten.se/product/dat...na-skarm-me662

Nya rMBP kom i Juni det här året med den sk Haswell plattformen,. Det där är alltså den gamla plattformen som drar mer batteri och har sämre grafikkrets, jag tycker inte att priserna de satt är okey för vad man får. Satsa istället nån eller två tusenlappar till och köp den senaste rMBP från Apple store.

http://store.apple.com/se/buy-mac/ma.../A&step=config

Lägg på 880 kr så har du samma minnesmängd, det blir alltså ca två lappar mer totalt men med bättre grafik, och mycket bättre energiprestanda.
Citera
2013-12-25, 21:52
  #416
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
MD212 är från oktober 2012, ME662 från februari 2013.

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nya rMBP kom i Juni det här året med den sk Haswell plattformen,. Det där är alltså den gamla plattformen som drar mer batteri och har sämre grafikkrets, jag tycker inte att priserna de satt är okey för vad man får. Satsa istället nån eller två tusenlappar till och köp den senaste rMBP från Apple store.

http://store.apple.com/se/buy-mac/ma.../A&step=config

Lägg på 880 kr så har du samma minnesmängd, det blir alltså ca två lappar mer totalt men med bättre grafik, och mycket bättre energiprestanda.
Tack för svaren. Uppskattas enormt mycket.
Citera
2013-12-25, 23:57
  #417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Tack för svaren. Uppskattas enormt mycket.
Gör som konstapel sa och köp den nya från Apple Store! Sen när du har råd (men inte för sent!) köper du Apple Care till den.
Citera
2013-12-26, 22:47
  #418
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Tack för svaren. Uppskattas enormt mycket.

Var nog lite trött när jag skrev inlägget, självfallet blir det nästan samma pris som den andra modellen du länkar till. Desto större skäl att välja det senaste och bästa från Apple store.
Citera
2013-12-27, 14:24
  #419
Avstängd
Hej

Har en fråga. Om man har t ex en extern hårddisk (Seagate 1tb) fungerar den att ansluta till en macbook air eller finns det begränsningar? Via usb såklart
Citera
2013-12-27, 14:58
  #420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgione
Hej

Har en fråga. Om man har t ex en extern hårddisk (Seagate 1tb) fungerar den att ansluta till en macbook air eller finns det begränsningar? Via usb såklart
Inga problem. Men om den är formaterad som NTFS ska du veta att OS X bara kan läsa information från den, inte spara något på hårddisken.

Om du vill fixa det kan vara en bra idé att formatera om den. Du blir då av med allt på den naturligtvis, så du måste spara innehållet någon annanstans.

Gör så här:

Öppna Skivverktyg i Program/Verktygsprogram.
Markera den övre delen av den hårddisken och klicka på Partitionera.
Under Partitionslayout t v väljer du alternativet "1 partition".
Klicka på Alternativ och välj "GUID-partitionstabell". Klicka på OK.
Under Partitionsinformation t h skriver du in ett namn på partitionen.
För Format väljer du "Mac OS Extended (journalförd)".
Klicka på Använd.
Om du är säker på att du vill radera allt innehåll på hårddisken klickar du på Partition.

Nu kommer hårddisken att vara läs- och skrivbar för OS X men inte för Windows.


Om du vill använda hårddisken för både OS X och Windows gör du instället så här:

Öppna Skivverktyg i Program/Verktygsprogram.
Markera den övre delen av den hårddisken och klicka på Partitionera.
Under Partitionslayout t v väljer du alternativet "1 partition".
Klicka på Alternativ och välj "Huvudstartpost (MBR)". Klicka på OK.
Under Partitionsinformation t h skriver du in ett namn på partitionen.
För Format väljer du "ExFAT".
Klicka på Använd.
Om du är säker på att du vill radera allt innehåll på hårddisken klickar du på Partition.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback