Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-24, 09:36
  #13
Medlem
concretewallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Vad är det som är intressant med Tehran egentligen?

Jag är själv ganska intresserad av de här länderna, men intresset av att resa till Tehran förstår jag inte ett dugg. Vad förväntar du dig att se där?

Pyongyang däremot. Där har vi luriga grejer. Det är som att stiga in i en teater, där alla måste spela sin skådespelarroll på största allvar dag ut och dag in för att inte dö. Att se ibland genomskinliga kulisserna och skådespelarna är ju sjukt intressant!

Här är en tråd om en tjej som åkte dit:
https://www.flashback.org/t1368955

Och ett av alla hundratals exempel från hennes resa på det läskiga, sjuka men intressanta skådespeleriet de håller på med:

Det är väl mest bara frågor och svar om resan, men det var intressant läsning ändå. Kan du tänka dig att någon liknande tråd skulle kunna skapas om Tehran?

Edit:
Ja, fast nu tänker jag ju att du vill resa dit av rent intresse, och inte för att sola och bada precis. Inget av länderna är ju precis himmelriket på jorden.

Ang. Teheran, vad förväntar jag mig inte att se där?! Så mycket kultur, berg, vackra moskeér, fantastisk mat, trevliga människor, osv. Helt ärligt tror jag att det är människorna som är den största anledningen jag vill åka dit. Har läst överallt att de är väldigt "tourist friendly and welcoming". Och ja, klart det finns en rad idioter men tro mig, de är inget värre than your average surgubbe i Strömstad som får damp över att man fimpar cigg på marken.

Förresten, vem inte om du följer Humans of New York, men han som driver "projektet" var nyligen i Iran (tänk vilket sammanträffande!), här är länken
http://www.humansofnewyork.com/
Citera
2012-12-24, 09:40
  #14
Medlem
flytningars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av concretewalls
Problemet är att, om resan till Nordkorea hade kostat lika mycket som resan till Iran, had jag haft råd. Jag beräknar att det kommer kosta ca. 20,000kr för 6 dagar i Nordkorea (allt från flyg via Peking, kinesiskt visum, 10k för vistelsen i Nk osv). Men jag får tänka klart. Tänkte åka nu till våren, blir pepp av att bara tänka på det.


Om pengar är problemet vet jag att du kan komma undan väsentligt mycket billigare än så om du är lite flexibel och kan tänka dig att resa med en kinesisk grupp (där du dock får en egen engelsktalande guide). Om du är intresserad kan du PMa. Skulle gissa på att allt skulle kunna gå på runt 11k, flyg till Kina inkluderat.
Citera
2012-12-24, 16:23
  #15
Medlem
ultimatkontakts avatar
Väldigt lockande om vackra Iran:
https://www.youtube.com/watch?v=DdQ4Yos1Fm4
Citera
2012-12-24, 17:16
  #16
Medlem
Det går säkert att anordna gruppresor som studerar vackra platser i Nordkorea.
http://svenskkoreanska.se/
Citera
2012-12-24, 21:08
  #17
Medlem
concretewallss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Väldigt lockande om vackra Iran:
https://www.youtube.com/watch?v=DdQ4Yos1Fm4

Ser så fint ut!
Citera
2018-10-26, 15:37
  #18
Avstängd
senhackarens avatar
I Teheran kan du åtminstånde röra dig fritt utan sk turistguider och andra störande fanskap som gör det hela svårare och pajar din semester. förövrig. Iran, Nordkorea. skitländer.
Citera
2019-01-18, 10:53
  #19
Medlem
olikafargers avatar
Jag var i Iran 2018. Fråga mig om du undrar något.

Tehran, Kashan & Esfahan.

Skulle du tappa plånboken på gatan så skulle dom 99% springa efter dig.
Går du på bazaaren med 1000 människor så kommer 0% att säga "mr mr look at my carpets".

Människorna gör Iran till det mest fantastiska resmål du kan tänka dig.
Citera
2019-01-20, 14:54
  #20
Medlem
Jag skulle ju välja Tehran, då med brasklapp för att jag inte varit i Pyongyang men gärna åker dit någon gång i framtiden.

Tehran är ju en myllrande storstad på ett helt annat sätt, plus att du har total frihet att utforska som turist. Bisarr kulturupplevelse? Jag stod som ensam västerlänning på ett antikmuseum och såg 5000 år gamla (helt oskyddade) lerkrus användas som sopkorgar av de besökande skolklasserna.

Plus att landet i övrigt har så mycket att ge. Jag kan ha haft otur dock, alla pratar så varmt om gästfriheten där, men under mina två veckor var språkbarriären ett stort hinder. Slummade dock mest, folk som har pluggat kan nog bättre engelska. Ändå klart värt att åka.

När jag åkte fanns en fantastisk tåglinje från Tehran till Damascus via Turkiet, så mycket kultur/natur/historia på en och samma resa...
Citera
2019-01-28, 17:01
  #21
Medlem
Ak aldrig till Nordkorea. Om du reser kommer du att stodja fatso den 3e. Och hans utopi om karnvapenkrig, han har oxa hemska biologiska och kemiska vapen.

Om du villa kanna nordkoreansk kultur kan du besoka den autonma koreanska republiken i Liaoning, Kina. De har bott dar sen 1860 talet (det var en foljd att Ryssland hade erovat Yttre Manchuriet fran Kina), innan dess hade Manchu som styrde Kina sen 1660 talet, forbjudit han Kineser och Koreaner att bo i Liaoning och Manchuriet.

Jag hade ett projekt i Liaoning for 10 ar sen, min basta ingenjor var etnisk Koreanska men fodd i Kina, nu bor hon i USA. Hennes foraldrar har en koreansk restaurang nara gransen till Nordkorea. De fick oftast besok av Nordkoreanska flyktingar. Den Koreanska befolkningen i Kina tog hand om dom, men de levde papperslosa och mycket fattigt. Mannen kunde fa jobb i gruvbrytning, flickorna ni forstar sjalva...
Men de gillade det battre an att bo i Nordkorea.

Ak inte till NK, bli inte en turist i tillvaron.
Citera
2020-04-17, 11:39
  #22
Medlem
MissMars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytningar
Nordkorea är ganska kallt just nu, Iran är ganska varmt..

Tröttsamt med stereotyperna om Iran, om att det skulle vara ständigt "varmt" där eller att det skulle vara ökenlandskap med kameler etc.
🤦
Både Iran och Korea är länder som ligger på Norra halvklotet vilket betyder att december månad (månaden som du skrev ditt inlägg) är kallt både i Tehran och Nordkorea. Iran har faktiskt fyra markerade årstider precis som i resten av Eurasien.
Dessutom är Tehran särskilt kallt och snöig i december månad (ibland kallare än mellersta Sverige under samma period). Iran består ju 70% av bergskedjor (landet ligger på en så kallad "platå"), och man ser de snötäckta Alborzbergen i Teheran även på sommartid.
Varför tror du att man kan åka skidor i Tehran?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2040227

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback