Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Jag har ett par gånger under mitt liv fått starka overklighetskänslor, i form av att jag plötsligt har tappat jag-känslan och istället översköljts av någon slags utomkroppslig känsla. Samtidigt har jag känt att jag förstår någonting, men när allt är över så förstår jag inte vad det är jag har förstått.
Detta skedde första gången långt innan jag hade testat min första drog, så det är inte relaterat till någonting sådant (trots att det har varit ganska trippat dom gånger det har skett). Det har skett bara en handfull gånger, och känslan har suttit i bara någon minut som mest. Jag har nog också upplevt det mer som intressant än obehagligt.
Låter som en momentär egodöd eller någon annan form av temporär disembedding/depersonalisation.
Egodöd är ganska vanligt förekommande om man tar för mycket droger, främst hallucinogena, eller sysslar mycket med sprituell meditation.
Exakt vad detta har att göra med vår upplevelse av verkligheten är svårt att exakt sitta fingret på, men det finns många teorier som gränsar till såväl psykologi som till religion.
Är inte säker på att jag vet exakt vilken känsla ni menar, men när jag var liten hände det några gånger något som jag tror kan vara precis detta... kändes lite som man bara "försvinner lite" och går in i ett slags töcken där man fortfarande är fullt medveten men bara blir slagen av tanken "händer detta nu? Ja, det händer. Detta är riktigt". Så tänkte jag iaf, känns lite som att verkligheten vänder sig lite in och ut eller något sånt. Kan det vara samma?