Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-25, 21:14
  #1
Medlem
sandra_ns avatar
Nu till min fråga direkt, vilka märken ska man satsa på? Jag ska byta alla mina nics på samtliga burkar. Har idag olika märken och av olika kvalité.

Jag vill inte ha något RL eller RT kort, de är lågbudget och av dålig kvalité. Jag är ute efter bra och snabba kort, men inte allt för dyra.

Har ni något förslag?
Citera
2005-04-26, 00:19
  #2
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Av vilken anledning tycker du att Realtekbaserade kort är dåliga ? För dom allra flesta duger dom gott ! Det är väl klart att det kan vara en fördel om alla datorer i ett nätverk använder samma kort oavsett vilket fabrikatet är. Visst, skillnaderna mellan ett RTL8139d-baserat och Intel/3Com kanske är mätbara men knappast märkbara för användaren. Och sen kan man ju fråga sig om prisskillnaden är motiverad ?

Netgear FA311 är annars ett vettigt kort.

/#LOUDmouth#
Citera
2005-04-26, 03:46
  #3
Medlem
sandra_ns avatar
Jag så ett test som jag inte hittar där någon testade olika kort, därav bl.a. RT kort. Han flyttade filer mellan 2 datorer, tog tiden, mätte etc. och där var RT korten sämst, ett 10/100 kort hade en max överföringshastighet på ca 3.5 MB/s (om jag minns rätt) medan de andra var 3 gånger bättre. Köpte med ett level one kort idag (1GB) och vist, det snabbade upp.. men jag vet inte. Har funderat på netgear kortet som du säger (GA311), är de bra säger du!

De är ju inte dyra heller, typ 230 spänn!
Citera
2005-04-26, 13:19
  #4
Medlem
Carradines avatar
3Com bra, allt annat dåligt.
Citera
2005-04-26, 16:02
  #5
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandra_n
Jag så ett test som jag inte hittar där någon testade olika kort, därav bl.a. RT kort. Han flyttade filer mellan 2 datorer, tog tiden, mätte etc. och där var RT korten sämst, ett 10/100 kort hade en max överföringshastighet på ca 3.5 MB/s (om jag minns rätt) medan de andra var 3 gånger bättre.

Jag tror att det i.o.f.s. att det kan bero på drivrutinerna men.....

Citat:
Har funderat på netgear kortet som du säger (GA311), är de bra säger du!

De är ju inte dyra heller, typ 230 spänn!

När det gäller hastighet vet jag faktiskt inte men det borde ju vara lätt att googla efter något test eftersom det är ett extremt vanligt kort. Men 230kr låter som ett grovt överpris. Dustin har dom för 115kr/st. Då tillkommer ju i.o.f.s. frakt men om du ska beställa fler på en gång så lönar det ju sig !

Kolla annars här för priser på FA311 !

/#LOUDmouth#
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback