Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-20, 19:37
  #1
Medlem
ringbomms avatar
Hej!
Jag hade nu funderat på att handla en ny dator, bärbar, MacBook Pro. Och jag vet att denna fråga ofta kommer upp, men precis som mig, så har nog alla människor där ute lite noja över vilken dator de skall handla - för man vill ju självklart bli nöjd, så till mina frågor:

- är macbook pro 13 en bra dator? (den som är billigast)
- jag vill te.x kunna spela spel, är de möjligt?
- har tittat runt massor massor på internet, och blir inte klok på alla konstiga ord. Förstår att SSD är en sak som gör datorn snabbare te.x air har det, men en del säger att man inte kan sätta in det i macbook pro och andra säger att de är mjöligt?!
- en del skriver att 13 är bäst, och så skall man sätta i mer ram- minne istället för någonting annat (vad det nu var)

Som ni märker så är de många frågor i luften. Någon här ute som har en MBR13? Vad tycker ni om den datorn? Snälla hjälp en 21 åring.
Citera
2012-12-20, 19:40
  #2
Medlem
tzjs avatar
Jag har själv en MBP 13" och det är den bästa dator jag haft i hela mitt liv.

En SSD är en "hårddisk" som är betydligt snabbare än en konventionell HDD. Beroende på vilken modell du väljer så kan du själv uppgradera både till SSD och mer RAM-minne.

Spel finns till Mac, men jag rekommenderar alltid en windowsmaskin om spel är det primära med datorn.

Programvara - Mac OS --> Köpråd - Mac: Bärbart
/Moderator
Citera
2012-12-20, 20:09
  #3
Medlem
ringbomms avatar
Hej - tacksam för svaret.

ja, jag har hört det också att när man vill ha spel så skall man helst använda PC - men jag vill ju han en macbook, he he.

Så när man handlar datorn så kan man be de uppgradera den? Samtidigt så kommer de att kosta ett par tusen extra? Istället för 10 - 11 tusen.

Bör man handla 13 och uppgradera den med de två sakerna du skrev, eller bör man handla den 13 som har i7 i sig? Som kostar runt 12 - 14 tusen?

Vilket val är då bäst? Förstod du hur jag menade?
Citera
2012-12-20, 20:12
  #4
Medlem
ringbomms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag har själv en MBP 13" och det är den bästa dator jag haft i hela mitt liv.

Har du då handlat den för 10 - 11 tusen ("billiga varianten") och använder den idag som den var när du handlade den? Dvs att du inte piffat upp den med SSD och RAM- minne?
Citera
2012-12-20, 20:13
  #5
Medlem
tzjs avatar
Skulle jag köpa en ny 13" MBP idag, så hade jag valt modellen med i7-processor eller i5-processor.
Jag vill ha möjligheten att byta hårddisk och RAM-på ett enkelt sätt.

Det är en mycket kompetent dator. Du får jämföra specifikationerna på Apples hemsida och se vad dina behov är. De nya 13" MBP har lite andra möjligheter i form av t ex HDMI.
Citera
2012-12-20, 20:16
  #6
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ringbomm
Har du då handlat den för 10 - 11 tusen ("billiga varianten") och använder den idag som den var när du handlade den? Dvs att du inte piffat upp den med SSD och RAM- minne?

Jag hade valt i denna ordningen: https://dl.dropbox.com/u/5601617/mbp.JPG

Antagligen för att jag inte har råd med så mycket dyrare datorer.
Citera
2012-12-20, 20:29
  #7
Avstängd
therefores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag hade valt i denna ordningen: https://dl.dropbox.com/u/5601617/mbp.JPG

Antagligen för att jag inte har råd med så mycket dyrare datorer.
¨
Inte för lite ram minne på den då? Om det ska spelas på tänkte jag.
Citera
2012-12-20, 20:30
  #8
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
¨
Inte för lite ram minne på den då? Om det ska spelas på tänkte jag.

Det uppdaterar man billigare själv på den modellen. 8 GB RAM är fräscht.
Citera
2012-12-20, 20:33
  #9
Avstängd
therefores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Det uppdaterar man billigare själv på den modellen. 8 GB RAM är fräscht.

Ah alright, om det går dvs, kollar på en annan macbook där maxminne är 4gb, skulle vara störigt för han om det inte gick att uppgradera efter ett sådant köp.
Men nvm, tänkte inte att du skrev "på den modellen" du verkar ha koll på det där redan. Please Proceed good sir!
__________________
Senast redigerad av therefore 2012-12-20 kl. 20:35.
Citera
2012-12-20, 20:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Ah alright, om det går dvs, kollar på en annan macbook där maxminne är 4gb, skulle vara störigt för han om det inte gick att uppgradera efter ett sådant köp.
Men nvm, tänkte inte att du skrev "på den modellen" du verkar ha koll på det där redan. Please Proceed good sir!
Precis. Air och Pro Retina är svåra att uppgradera.
Citera
2012-12-20, 21:56
  #11
Medlem
ringbomms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Skulle jag köpa en ny 13" MBP idag, så hade jag valt modellen med i7-processor eller i5-processor.

Jaha, så när du handlade din så fanns det inte med i5 eller i7 processor?
Din ordning som du har gjort, antar att de är samma (om man ser den billiga modellen, är det samma på Elgiganten? Billigare där....

Om man nu skulle vilja uppgradera och fixa till det själv - hur gör man det själv? Jag menar, jag ha aldrig varit inne och trixat med en burk förut.

Retina är för dyr för mig, och airn har jag tänkt att kanske handla istället. Jissus detta är verkligen svårt.

Men bör jag handla 13, och sedan låta den vara eller bör jag som inte kan någonting om det, in och rota för att fixa till den, eller bör jag kolla med Elgiganten om de har någonting som man kan handla som är lite mer fixad?
Citera
2012-12-20, 21:57
  #12
Medlem
ringbomms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Kollar på en annan macbook där maxminne är 4gb, skulle vara störigt för han om det inte gick att uppgradera....

Det är hon om jag får be, är en tjej
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback