Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-12-19, 13:41
  #1
Medlem
Leipzigs avatar
Idag när jag gick in på ica så såg jag en kärring som köpte cirka fem hekto lösgodis och fyra pepparkakshusbyggsatser tillsammans med tre stora tuber med KARLSSONS KLISTER!

Vad faen? Jag drog givetvis slutsatsen att hon tänkt förpesta bakverket med giftig klister för att göra sina ovetande barnbarn sjuka.
Sedan var min brorsa inne på facebook där en av hans polare hade lagt upp bilder på sitt pepparkakshus och han hade satt ihop sitt hus med limpistol och kontaktlim.
Så om det finns två sådana kakbyggare så kan det kanske finnas fler?

Jag har alltid sammanfogat mina kakbyggstenar med smält socker så att helheten blir ätbar, Och trodde faktiskt att "alla" gjorde på det viset.
Men hur gör klisterbyggarna? Äter de runt de giftiga klisterfogarna eller tar de det onda med det goda och äter alltihop iallafall?
Eller har de missuppfattat alltihop och tror att det handlar om en plastbyggsats från airfix?
Citera
2012-12-19, 13:52
  #2
Medlem
BrainDisorders avatar
Normala människor äter inte klister eller kontaktlim Som du säger så svetsar man ihop ett pepparkakshus med smält socker om man nu vill kunna äta det. Har däremot märkt att många vill bygga fina hus för betraktning, och då kanske det inte är så viktigt vad man sätter ihop det med eftersom man inte ämnar att äta upp det efteråt. Det är väl mest hushåll med små barn där det kan vara intressant med att äta upp pepparkakshuset, för det blir ju stenhårt med massa karameller som stått och blivit dammiga etc.
Citera
2012-12-19, 14:34
  #3
Medlem
Lekes avatar
Vi bygger för betraktning och då håller det bättre med lim. Om huset sen ska stå där hela julen är det som ovanstående säger inte så gott att äta sen.
Citera
2012-12-19, 14:38
  #4
Medlem
Sereenas avatar
Man bygger ju pepparkakshusen som prydnad, inte för att ätas (fy fasen för att käka nåt som stått framme typ 3 veckor och samlat damm). Till att äta dekorerar man ju små pepparkakor...
Citera
2012-12-19, 14:47
  #5
Medlem
Leipzigs avatar
Braindisorder:
Men om dom inte tänkt äta det så varför dekorera med godis överhuvudtaget?
Varför inte använda prydnadsstenar och glittriga "pärlor" etc?
Det skulle ju bli finare isåfall.

Kärringen i ica som jag nämnde i min trådstart sa också till expediten att hennes barnbarn skulle komma på besök och därav kom inköpet av klister och pepparkaksbyggsats.
Barnen måste ju ha blivit sura över att förstöra allt gott godis med klister?
Citera
2012-12-19, 14:48
  #6
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Vi bygger för betraktning och då håller det bättre med lim. Om huset sen ska stå där hela julen är det som ovanstående säger inte så gott att äta sen.

Nonstop och pepparkaka håller väl länge? det är ju torrvaror.
Citera
2012-12-19, 14:51
  #7
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipzig
Braindisorder:
Men om dom inte tänkt äta det så varför dekorera med godis överhuvudtaget?
Varför inte använda prydnadsstenar och glittriga "pärlor" etc?
Det skulle ju bli finare isåfall.

Kärringen i ica som jag nämnde i min trådstart sa också till expediten att hennes barnbarn skulle komma på besök och därav kom inköpet av klister och pepparkaksbyggsats.
Barnen måste ju ha blivit sura över att förstöra allt gott godis med klister?

Om det inte dekoreras med godis så är det ju inte ett pepparkakshus längre och man kan lika gärna köpa nån porslinsprydnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Leipzig
Nonstop och pepparkaka håller väl länge? det är ju torrvaror.

Pepparkakan blir torr och hård, för att inte nämna dammig...

Torrvarors hållbarhet är i skyddande förpackning, inte liggandes öppet på ett bord.
Citera
2012-12-19, 14:53
  #8
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om det inte dekoreras med godis så är det ju inte ett pepparkakshus längre och man kan lika gärna köpa nån porslinsprydnad.

.
Jo det är det- det heter pepparkakshus inte godishus

Och om det inte skall ätas så varför tillverka det av mat?
__________________
Senast redigerad av Leipzig 2012-12-19 kl. 14:55.
Citera
2012-12-19, 14:56
  #9
Medlem
RockyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipzig
Om det inte skall ätas så varför tillverka det av mat?
Men då är det ju inget pepparkakshus längre...
Citera
2012-12-19, 15:01
  #10
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockyT
Men då är det ju inget pepparkakshus längre...

Isåfall är det väl inget pepparkakshus om man blandar i karlsonsklister i det heller?
Karlsonsklister är väl lika "pepparkakigt" som prydnadstenar och plastpärlor ungefär.

Så jag menar om man ändå fuskat och gått ifrån pepparkakshusets ätlighet så kan man väl gå längre och använda flera oätliga saker för att göra det ännu snyggare och hållbarare.
när slutar pepparkakshuset att vara ett pepparkakshus? Jag anser att det är när det inte är ätligt längre, Vart din gräns går är mer diffust.
Citera
2012-12-19, 15:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockyT
Men då är det ju inget pepparkakshus längre...

Jag fattar inte resonemanget. Det är ju inget pepparkakshus ifall man använder lim att sätta ihop det med? Meningen är ju så klart att man ska kunna äta upp det då julen är slut! ..Dessutom är väl inte alla julnarkomaner och bygger ihop sina hus tre veckor innan julafton.
Det blir ju mycket snyggare att dekorera sitt hus med köpta prydnadshus som kanske har belysning eller dylikt. Nej, då har man inget pepparkakshus längre men det är lika ätligt som era hus ihopbyggda av karlssons klister.
Citera
2012-12-19, 15:40
  #12
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Om man inte ska äta huset är det väl skit samma om man limmar ihop det med epoxylim eller för all del pop-nitar ihop det?

Dessutom är det lösningsmedlet som är giftigt. När limmet väl torkat eller härdat är det ofarligt, utom för tänderna om limmet härdar till en fast struktur. Ta en klick Karlssons klister (som jag tror är en variant på polyuretanlim), och låt det torka på en bit papper. Du kan sedan smula sönder det, och äta dammet om du vill utan några hälsovådliga effekter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback