Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-31, 15:54
  #49
Medlem
Arcam 283kr (1132kr före split) handlar idag bara 5% under sin absurda all time high som sattes för en vecka sedan. Nedgången är bara ungefär samma som för OMX samma period.

Idag är Arcam tom UPP på en svag börs, trots att Affärsvärlden (29 jan) tar upp en del besvärande ämnen för Arcam, som att orderingången sjönk med 20% i Q3, var oförändrad i Q4 och pekar mot en total omsättningstillväxt på bara 10-15% på årsbasis.

Som om inte det vore nog påpekar AFV att Arcam nog har sålt centrala delar av rättigheterna för flygmotortillverkning (Arcams stora framtidshopp) till General Electric. Även inom implantatmarknaden kan Arcam få det jobbigare pga ökade krav på kliniska tester.

Som jag har sagt tidigare är Arcam ett bra och spännande företag. Det är bara det att aktien är 4x så dyr som den borde vara, givet tillväxtkurvan och riskerna.
Citera
2014-03-04, 13:24
  #50
Medlem
OK, nu har Arcam till slut tappat 25% till 220kr, men den är fortfarande minst dubbelt så dyr som motiverat. Jag noterar att för en gångs skull rusade inte aktien när bolaget offentliggjorde den senaste ordern på en (1) printer. Kanske kommer fundamenta styra till slut även i Arcam...

Går den ner till 50kr (där var den för ett år sedan) kanske t.o.m. jag köper.
Citera
2014-03-04, 13:54
  #51
Medlem
Oavsett vad han säger, kan jag inte tänka mig att Jan Barchan säljer precis allt, i ett läge där ny spännande information skall ut inom kort. Verkar onekligen lämpligt att avvakta med Arcam. Seg utveckling ett tag, skulle jag tippa.


Citat:
Ursprungligen postat av TureMasing

Som om inte det vore nog påpekar AFV att Arcam nog har sålt centrala delar av rättigheterna för flygmotortillverkning (Arcams stora framtidshopp) till General Electric.

Har du en länk till det här?
Citera
2014-03-06, 13:41
  #52
Medlem
Aktien är upp 11-12% idag till 234 kr. Jag kommer precis från en lunch med VD Magnus René och jag kan lugnt intyga att det inte framkom något nytt eller särskilt positivt där. T.ex. svarade han på direkt fråga att orderingången 2013 (27 maskiner vs. 24 under 2012) inte påverkades överraskande positivt eller negativt av något särskilt (som t.ex. sega kunder eller duktiga konkurrenter).

Han svarade också att under optimala förutsättningar (hög och jämn orderingång) är kapacitetstaket för Arcam 2014 att tillverka 40st maskiner. Ínte mycket till maximum, ens på kort sikt, i mina ögon.

Magnus är lugn och sansad (om än förstås mycket positiv på 10 års sikt), men marknaden är det inte. Det är synd och riskerar att skada det här kompetenta och viktiga företaget.

Aktien är förstås en toksälj på 234kr, men bara börsguden vet hur högt aktien kan eller kommer gå innan fundamenta biter på allvar. Jag kan bara hoppas att den till slut undershootar lika mycket som den nu overshootar så man kan få den riktigt billigt någon gång framöver... för BOLAGET är bra även om aktien inte är det.

Citera
2014-03-06, 13:42
  #53
Medlem
Jag har ingen länk till AFV-artikeln. Jag läste papperstidningen (den aktuella vid tidpunkten för inlägget).
Citera
2014-03-07, 15:58
  #54
Medlem
Du säger kanske samma sak, men på något sätt låter det så mycket ljusare när man läser det här.
__________________
Senast redigerad av ManManne 2014-03-07 kl. 16:01.
Citera
2014-03-07, 17:34
  #55
Medlem
"Vi har kapacitet att tillverka 40 till 50 maskiner som det ser ut nu. Vi för nära diskussioner med våra kunder och är väl förberedda på vad som kan hända", säger Magnus René.

--Genomsnittspriset för en Arcam-maskin var cirka 5,4 miljoner kronor under 2013. Fullt utnyttjande av bolagets nuvarande kapacitet skulle alltså innebära årliga maskinintäkter om 270 miljoner kronor. Till det kommer bland annat serviceintäkter. Bolaget har i dag ett börsvärde på drygt 4,3 miljarder kronor.--

Lol, P/S på 16, mums. Detta förutsätter även att de lyckas med att sälja 50st maskiner. Arcam är som många andra påpekat en stor bubbla. Det kan som många bubblor bli bra i framtiden, dock så betyder det inte att företaget är köpvärt på dessa nivåer.
Citera
2014-03-10, 09:33
  #56
Medlem
Citatet om 40-50 är taget ur sitt sammanhang. Det avser hur stora lokaler de har, inte deras faktiska produktionskapacitet (som begränsas av bl.a. personal och installerade verktyg). Magnus var mycket tydlig med att produktionstaket för 2014 är 40 maskiner och det är givet att orderna kommer in optimalt jämnt fördelade över året.

40-50 är alltså ett mått på hur mycket Arcam skulle kunna öka sin produktionskapacitet (genom nyanställningar mm) utan att behöva utöka lokalytan, inte ett mått på deras faktiska produktionskapacitet i år.
Citera
2014-03-10, 09:33
  #57
Medlem
frokenborss avatar
Teknisk analys av Arcam

http://frokenbors.se/2014/march/arcam.html
Citera
2014-03-12, 13:12
  #58
Medlem
frokenborss avatar
En uppdaterad analys av Arcam finns att läsa,

http://frokenbors.se/2014/march/arcam-uppdatering.html
Citera
2014-03-12, 16:34
  #59
Medlem
Teknisk analys kan vara bra för den kotsiktiga tajmingen av investeringsbeslut, men när det gäller helt felvärderade aktier som Arcam är risken stor att det går snett. Varje studs härifrån är säljlägen. Ta det lugnt och hitta nya lägen under 100 istället.
Citera
2014-03-19, 13:19
  #60
Medlem
SEB haussar Arcam i en läskigt bullish analys. Analytikern var nog inte med 2001 och han verkar dessutom bara ha köpt bolagets positiva kommentarer utan att fundera en sekund över problemen.

VA citerar: "Från utgångspunkten bedömer banken att Arcams intäkter kommer att växa med i snitt 45 procent per år under perioden 2014-2016. I fjol omsatte Arcam 199 miljoner kronor.

Rörelsemarginalen förutses samtidigt komma att stiga från under 10 procent i dag till 16 procent 2016. Vinsten per aktie samma år väntas uppgå till 5:59 kronor vilket på onsdagens kurs kring 230 kronor ger ett p/e-tal på drygt 41."

Mitt tips: Utnyttja läget som det här skapar att sälja aktien och vänta tills den fallit minst 50%. Tacka mig här sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback