Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-18, 09:22
  #145
Medlem
55 dagar idag sedan Arcams senaste order...

Självklart förtjänar då aktiekursen att ligga på 182,50kr och marknadsvärdet på 3,35 miljarder kr... Varför inte? Det är ju bara 10x EV/Sales för innevarande år. Det är förstås ointressant att prognosen som värderingen bygger på sannolikt är för optimistisk, givet frånvaron av nya order, för det här är ju "ett spännande framtidsföretag"

Jag vidhåller att det är ett intressant litet nischföretag med ett tillfälligt teknikförsprång och att det mycket väl kan bli uppköpt (ehuru sannolikt på en mycket lägre kurs än idag), men värderingen skvallrar tyvärr om att bolagets fans helt har missuppfattat framtidsutsikterna.

För att Arcam ens ska nå upp till 18,5% tillväxt i antal maskinorder krävs 5 order för resten av augusti och september samt 11 i fjärde kvartalet, dvs 16 order på 4,5 månader, när de hittills i år bara tagit 16 order på 7,5 månader. Var ska denna acceleration komma ifrån? Och även om den kommer så innebär det bara 18% volymtillväxt.

Vad gäller faktiska leveranser ser det ännu sämre ut. Arcam levererade 11 system första halvåret (4 st i Q2, vilket var en minskning med 40% jämfört med Q2 2013). VDn sa då att större delen av orderboken på 17 system, men inte hela, kommer levereras andra halvåret, dvs 9-16 st till. Det innebär en totalprognos på 20-27st. Säg att 25st är ett rimligt antagande... då blir leveransökningen jämfört med 2013 exakt 0%.

Ska ovanstående verkligen värderas till 10x försäljningen, när den potentiella vinstmarginalen är t.o.m. i underkant av det flesta verkstadsföretags? Den FAKTISKA vinstmarginalen första halvåret var för övrigt 0.

Aktieägare i Arcam har av någon underlig anledning givits tillfälle på tillfälle att komma ur aktien på orimligt höga nivåer. Det gäller även idag då kursen står ungefär dubbelt så högt som en optimistiskt lagd investerare kan motivera. Kom tillbaka och fynda nästa sommar istället.

Citera
2014-08-19, 10:31
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TureMasing
55 dagar idag sedan Arcams senaste order...

Självklart förtjänar då aktiekursen att ligga på 182,50kr och marknadsvärdet på 3,35 miljarder kr... Varför inte?

Ja, upp till mer an 190 nu och jag ser i alla fall inga intressanta nyheter. Inga nya order. Känns som att fumla i mörker. Vet andra mycket mer än jag?
Citera
2014-08-19, 11:33
  #147
Medlem
Det här?

Kanske ligger en stor order på lur i alla fall... (?)
Citera
2014-08-21, 10:08
  #148
Medlem
Jag undrar varför inte Arcam själva har lyft fram nyheten om Avios EBM-teknik. Kan det vara så att, trots att Arcam varit med och hjälpt till, Avios teknik inte tillhör Arcam, utan faktiskt utgör en konkurrerande teknik som minskar Arcams potentiella marknad?

Jag VET inte, men Arcam brukar inte vara sena att skicka ut pressmeddelanden på saker som är bra.
Citera
2014-08-21, 14:17
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TureMasing
Jag undrar varför inte Arcam själva har lyft fram nyheten om Avios EBM-teknik. Kan det vara så att, trots att Arcam varit med och hjälpt till, Avios teknik inte tillhör Arcam, utan faktiskt utgör en konkurrerande teknik som minskar Arcams potentiella marknad?

Jag VET inte, men Arcam brukar inte vara sena att skicka ut pressmeddelanden på saker som är bra.

Verkar inte speciellt troligt att man samarbetar, lyckas, och sedan ger bort alla resultat.
Är nog troligare att man förhandlar om framtida samarbete. Info kommer i så fall först när förhandlingarna är klara... väl?
Citera
2014-08-25, 17:17
  #150
Medlem
Äh, order, intäkter, resultat och kassaflöde är ändå bara världsliga ting. Nu kör vi upp aktien i taket tycker jag. 3D-printing är ju framtiden!
Citera
2014-08-25, 17:35
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TureMasing
Äh, order, intäkter, resultat och kassaflöde är ändå bara världsliga ting. Nu kör vi upp aktien i taket tycker jag. 3D-printing är ju framtiden!

Sura inte nu igen. Rinner allt ut i sanden, kan dina 100 per aktie mycket väl gå i uppfyllelse nu.
Citera
2014-08-26, 09:24
  #152
Medlem
2 nya ordrar idag. Hoppas det kan trilla in några till de närmaste veckorna så man kan börja tro på att det håller på att ta fart på allvar!!
Citera
2014-08-26, 10:52
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StephenLynch
2 nya ordrar idag. Hoppas det kan trilla in några till de närmaste veckorna så man kan börja tro på att det håller på att ta fart på allvar!!

Ja, det var på tiden. +5% idag hittills!
Citera
2014-08-26, 16:08
  #154
Medlem
2 order och vi behövde bara vänta i 63 dagar på att de skulle trilla in! Lysande ju, Sickan. Det är klart att aktien ska fortsätta upp 5% idag efter en sådan nyhet. Aktien är upp nästan 20% nu sedan julibotten, vilket förstås är motiverat när de tar två order och bara värderas till 10x omsättningen.

Dessutom är det ett Q10-system och sannolikt en A2 som vi vet att Arcam är duktiga på att leverera, eftersom båda är lite äldre och billigare än Q20

Skämt åsido, nu är racet igång och jag hoppas verkligen att Arcam får tillräckligt med order för att utmana sin egen leveranskapacitet så man kan få lite tydligare besked om hur stor den egentligen är.

Vilka här skriver under på marknadens genomsnittsprognos om +48% omsättning och +120% vinst i år? Om Arcam lyckas nå det är värdet "bara" 11xsales och 100 x EV/EBIT

Klurig fråga: Vilken tillväxt krävs 2015 och framåt för att motivera den värderingen?
Citera
2014-08-26, 16:10
  #155
Medlem
Kommer ni ihåg för 63 dagar sedan då Arcam tog sin senaste order? Den dagen tog de också två order, precis som idag. Då skulle det också "äntligen ta fart på allvar"
Citera
2014-08-26, 16:11
  #156
Medlem
Kommer ni ihåg för 63 dagar sedan, den 24 juni, då Arcam tog sina senaste order, det var också två order precis som idag, och då skulle det också "ta fart på allvar"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback