Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-18, 18:27
  #1
Medlem
"Arcam utvecklar och tillverkar system för verktygsfri tillverkning av komplexa metallkomponenter med friformsteknik direkt från tredimensionella ritningar (CAD). Bolagets teknologi EBM© - Electron Beam Melting ger möjlighet att tillverka detaljer i metall med optimala egenskaper i små och medelstora serier. Arcams marknad är global. Implantat- och flygindustrin är viktiga kundgrupper."

Stängde idag på 145,50:
+10,23% idag
+47,72% sista veckan
+110,87% sista månaden
+246,43% sista året

Detta är ju helt tydligt en sån aktie där alla Svenssons kommer göra bort sig så det är klart att den förtjänar en egen tråd! Finns det några ägare där ute?

http://www.google.com/finance?q=STO%...UPCBD8mHwAORUA
Citera
2012-12-18, 19:43
  #2
Medlem
Haha, jag är en ägare. Köpte aktier för ca 25 000kr för ca 1 1/2 månad sen. Blev riktigt jävla glad när jag tog en titt på min portfölj!
Citera
2012-12-18, 19:47
  #3
Medlem
Kan tillägga att jag inte har några större kunskaper om aktier o etc. Utgick från vissa källor (som t.ex. privataffärer) och det visade sig att de hade rätt! Lite riskigt men hade koll på mina akiter.
Citera
2012-12-18, 19:48
  #4
Medlem
revodnebs avatar
Jag har ägt Arcam förut och gått ur med fin vinst. Priset var/är dock alldeles för högt i förhållande till vinstmarginal, det känns ännu värre nu. Skillnaden mot då är att nu handlas den på en annan lista där även pensionsfonder investerar. Bolagets produkter är väldigt imponerande.
Citera
2012-12-19, 11:06
  #5
Medlem
Idag verkar det som glädjerallyt tog en liten paus -0,86% just nu, inte mycket men iallafall inte +10%.
Själv vågar jag inte köpa något förrän jag ser Q4-rapporten och därmed får se vad P/E-talet blir och hur stor tillväxten blir. Enligt Börsdata så har vi nu ett P/E på över 90....
Kommer P/E ner till under 25 så blir jag nyfiken på 1 års sikt.
Citera
2013-02-01, 13:04
  #6
Medlem
Nån som vet när rapporten släpps idag?
Citera
2013-02-02, 10:36
  #7
Medlem
Kurt1s avatar
Den här aktien ägde jag en gång i tiden då den pendlade mellan 1,0-1,2 kr/st. Synd att jag inte har dom kvar idag.
Citera
2013-02-02, 13:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Den här aktien ägde jag en gång i tiden då den pendlade mellan 1,0-1,2 kr/st. Synd att jag inte har dom kvar idag.

Dock har det skett omvänd split 40:1 sen dess, så någon 1000000% uppgång är det inte :P. 400% är dock ändå mycket.
Citera
2013-02-05, 16:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Nån som vet när rapporten släpps idag?

Rapporten är ute, men det vet du kanske redan.

Hur ser du på det rådandet rally ??

Jag funderar starkt på att sälja av 50% och invänta raset. Hur har du tänkt att fortsätta?
Citera
2013-02-05, 17:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Rapporten är ute, men det vet du kanske redan.

Hur ser du på det rådandet rally ??

Jag funderar starkt på att sälja av 50% och invänta raset. Hur har du tänkt att fortsätta?

Jag håller mig jäävligt utanför just nu. Värderingen är helt galen. Folk verkar ha missat att vinsttillväxten förra året inte alls var så bra, det mesta kommer ifrån den engångsposten från flygindustrin.
P/E på över 60. Tillväxten är långt ifrån tillräcklig för att rättfärdiga den här värderingen, det börjar lukta bubbla!
Citera
2013-02-05, 17:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Jag håller mig jäävligt utanför just nu. Värderingen är helt galen. Folk verkar ha missat att vinsttillväxten förra året inte alls var så bra, det mesta kommer ifrån den engångsposten från flygindustrin.
P/E på över 60. Tillväxten är långt ifrån tillräcklig för att rättfärdiga den här värderingen, det börjar lukta bubbla!

Luktar bubbla som fan, la in en stop loss på 12 kr under o larm på 10 !

Dock är det amerikanerna som handlar, JPM, MLI, GMI, de verkar gilla o tro på det, I DONT MIND
Citera
2013-02-05, 17:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Luktar bubbla som fan, la in en stop loss på 12 kr under o larm på 10 !

Dock är det amerikanerna som handlar, JPM, MLI, GMI, de verkar gilla o tro på det, I DONT MIND

12kr..? Ja de verkar tro på det, men det kommer krävas ENORMA ökningar i marginaler och försäljning för att rättfärdiga dagens nivåer, och även om tekniken ser lovande ut så var förra årets tillväxt inte i närheten av att rättfärdiga P/E på över 60. Flockbeteende är ingenting att leka med, men här står vet jag inte om jag vill vara med.

Fast jag är grymt sugen på att köpa in mig och lägga en flytande stoploss... :P. Jag ska sova på saken..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback