Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-22, 08:09
  #277
Medlem
Machinerators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abiymael
Det är så sjukt pinsamt att ens det finns högskoleutbildning för dagisfröken. Vad fan i helvete lär man sig under 3 år som du kommer behöva som dagisfröken? Inte ett skit. Borde för i helvete vara någon gymnasieutbildning och inte mer. Ibland undrar man hur åt helvete svenska utbildningssystemet egentligen är.

Du har ju i princip precis som 90% av Sveriges befolkning ingen jävla aning om vad du pratar om.

...Och allt började förmodligen med dåliga förskolelärare bla.
Citera
2014-04-22, 12:43
  #278
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tycker du verkligen det är konstigt att barnskötare och lärare tjänar olika? Tycker jag är helt logiskt. I ett så viktigt yrke ska absolut utbildning belönas. En lärarkår med outbildade lärare känns helt fel för mig, om än bara barnlärare.

Att industriarbetare får tillägg och mer i bruttolön känns också helt rätt. Det ska betala sig att arbeta på obekväma tider, hela vardagen och hälsan med mera, påverkas ju.

Alltså på en förskola så finns det två yrken...
Barnskötare (gymnasieutbildning) och förskolelärare. Dom gör till 99% samma arbete... Tycker det är konstigt att det kan skilja så mycket i lön när det skiljer så lite mellan arbetsuppgifterna.
Lön ska sättas efter vad man gör, inte hur lång utbildning man har...
En förskolelärare kan endast jobba på förskolan ej på grundskolan eller så.
31k tycker jag en lärare ska ha möjligheten o ha, om duktigt och efter några års erfarenhet.
__________________
Senast redigerad av dannee 2014-04-22 kl. 12:49.
Citera
2014-04-23, 01:55
  #279
Medlem
TheBlacknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
Den stora frågan är ju om barnen och framtidens ungdomar blir "vettigare" av att ha en akademiker som dagis/förskolefröken.

Allt tyder på motsatsen.

Det är helt vanvettigt med sådana löner för utfört arbete som knappt drar in hälften av summan. I slutändan är det vi skattebetalare som får betala för kalaset, som hittills visat sig vara bortkastade pengar.

Hur klarade sig barn/ungdomar som växte upp under 1900-1980 talet jämfört med dagens söndercurlade kollin? SÅ MYCKET BÄTTRE.

Akademikerkrav för att jobba med barn som inte ens börjat skolan... herrejävlar alltså.

Det är svårt att ta det på allvar, men skratten fastnar när man inser att det är skattebetalarna som står för fiolerna. Detta är rena hitte på jobb som existerar pga de för höga skatterna. Ingen skulle betala kostnaden för dessa institutioner ur egen plånbok.

Det är vad välfärdssamhället går ut på. Högbetalda jobb till skvaller-kärringar...

Are you mad bro?
Citera
2014-07-19, 15:10
  #280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Alla som jobbar på förskola är inte förskolelärare...
En nyutbildad förskollärare har 28k i ingångslön.
En barnskötare tjänare mycket mindre.
Under vanliga dags arbetet gör dom ungefär samma sak, men förskola lärarna ansvarar för utformningen, ser till så att lagar o riktlinjer följs.

28k efter några år tycker jag absolut ska vara rimligt, även runt 30k, men som ingångslön alldeles för högt, jag har jobbat på några stycken förskolor o dem har ju inte direkt så mycket o göra under en vanlig dag. Utan att det är faktiskt mycket "barnpassning" en stor del av dagen...

28k i ingångslön? Du hänger inte riktigt med va?

Ingen har ingångslön på 28k, kanske om man jobbar i sthlm och är manlig förskollärare. Ingångslön där jag bor ligger på 23k.

Tycker heller inte att det är så värst hög lön för fsk-lärarna. 30k efter ett par år är fullt rimligt.

Sen kan jag känna att alla som säger att man passar barn inom förskola, HAHA! Jag har jobbat själv men slutade efter ett par år. Skulle inte ens börja igen om jag så fick 35k per månad. Massa gnäll från föräldrar om att just deras barns vante är borta, ungen ramlade när man var i skogen mm mm. Plus alla dessa möten och att man var sjuk/hängig från september till juni.

Sen tro mig. Ni skulle inte vilja ha era barn i en verksamhet utan utbildade pedagoger.
Citera
2014-12-17, 19:47
  #281
Medlem
Det heter förskollärare inte förskolelärare, idioter hela bunten.
Citera
2014-12-17, 21:32
  #282
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Alltså på en förskola så finns det två yrken...
Barnskötare (gymnasieutbildning) och förskolelärare. Dom gör till 99% samma arbete... Tycker det är konstigt att det kan skilja så mycket i lön när det skiljer så lite mellan arbetsuppgifterna.
Lön ska sättas efter vad man gör, inte hur lång utbildning man har...
En förskolelärare kan endast jobba på förskolan ej på grundskolan eller så.
31k tycker jag en lärare ska ha möjligheten o ha, om duktigt och efter några års erfarenhet.
Har verkligen inte förskolläraren något mer ansvar än vad skötaren har?
Citera
2014-12-23, 09:39
  #283
Medlem
trippelkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har verkligen inte förskolläraren något mer ansvar än vad skötaren har?
Pedagogiskt ansvar, utformande av miljöer, dokumentation, uppföljning, föräldrasamtal, handlingsplaner, verksamhetsutveckling för att nämna några. Och på det följer samma arbetsuppgifter som barnskötare har.
Citera
2014-12-23, 13:24
  #284
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trippelkex
Pedagogiskt ansvar, utformande av miljöer, dokumentation, uppföljning, föräldrasamtal, handlingsplaner, verksamhetsutveckling för att nämna några. Och på det följer samma arbetsuppgifter som barnskötare har.
Tänkte väl att det borde vara något sånt.
Citera
2014-12-23, 16:33
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
28k i ingångslön? Du hänger inte riktigt med va?

Ingen har ingångslön på 28k, kanske om man jobbar i sthlm och är manlig förskollärare. Ingångslön där jag bor ligger på 23k.

Tycker heller inte att det är så värst hög lön för fsk-lärarna. 30k efter ett par år är fullt rimligt.

Sen kan jag känna att alla som säger att man passar barn inom förskola, HAHA! Jag har jobbat själv men slutade efter ett par år. Skulle inte ens börja igen om jag så fick 35k per månad. Massa gnäll från föräldrar om att just deras barns vante är borta, ungen ramlade när man var i skogen mm mm. Plus alla dessa möten och att man var sjuk/hängig från september till juni.

Sen tro mig. Ni skulle inte vilja ha era barn i en verksamhet utan utbildade pedagoger.


Men att jobbet kan vara, just, jobbigt är väl inte skäl nog för att kräva en fet lön? Om man samtidigt ser till många andra yrkesgrupper inom vård och omsorg så får de kämpa med betydligt jobbiggare saker för en betydligt mindre peng. Ta tex de på demensboende, lss-boende för utvecklingsstörda, psykakuten som cokså jobbar mycket mer obekväma arbetstider (finns väldigt få nattöppna dagis).

Idag är välfärden väldigt begränsad så det gäller ju att prioritera vad man satsar på. Hade man lagt mer pengar på att anställa mer personal och minska barngrupperna istället för att förfänga utbildningen och höja lönen hade situationen sett annorlunda ut än det här:

http://www.aftonbladet.se/wendela/fa...cle18873819.ab

Citat:
Stress, underbemanning och små möjligheter att påverka gör förskollärare till Sveriges sjukaste yrkeskår.

Läget är nu akut, menar Lärarförbundet.

– Det här kan inte fortsätta. Något måste göras, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.
Citera
2016-06-09, 14:27
  #286
Medlem
cp33s avatar
vad ligger lönen för en ny exad kille som är 24 år gammal i jönköpings trakterna?
Citera
2016-06-09, 16:10
  #287
Medlem
Det är detta som är problemet. Staten tror bara att det handlar om att gå i skolan och sen skapa underbetalda yrken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback