Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 12:56
  #445
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Du får nog hålla mer koll på källorna. Glöm inte att gå till botten, dvs till tillverkarna själva.
Problemet med de batteridrivna elbilarnas framtidsmöjligheter är att sanningen döljs under ett berg av mediahype.
Detta problem tycks drabba hela den alternativa, "gröna" utvecklingen. Resultatet när det är som sämst är politiska beslut som förvärrar det som man avsåg att förbättra. På längre sikt kommer detta att fördröja en omställning till ett mindre energikrävande samhälle. Priset får som vanligt de sämst ställa (fattiga u-världen) betala

Angående VW så kan väl inte källan bli bättre än företagets egen CEO Matthias Müller.
Jag får anta att du inte ens läste hans citat och isåfall är ju diskussion med dig onödig.

Detsamma med Ford. De är ju med och satsar på laddnätet jag länkade till. Du läste inte det heller antar jag.


Batteriutveckling:
https://www.youtube.com/watch?v=ISEzvNevyck
https://www.youtube.com/watch?v=5kjixld5W3E
https://www.youtube.com/watch?v=LdanRFqzHlM
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-03-17 kl. 13:19.
Citera
2018-03-21, 16:01
  #446
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Angående VW så kan väl inte källan bli bättre än företagets egen CEO Matthias Müller.
Jag får anta att du inte ens läste hans citat och isåfall är ju diskussion med dig onödig.

Detsamma med Ford. De är ju med och satsar på laddnätet jag länkade till. Du läste inte det heller antar jag.


Batteriutveckling:
https://www.youtube.com/watch?v=ISEzvNevyck
https://www.youtube.com/watch?v=5kjixld5W3E
https://www.youtube.com/watch?v=LdanRFqzHlM

Det jag noterar är vad och var dessa bilgiganter satsat sina utvecklingsresurser, inte påvar de satsat sina pr resurser. Eller hur de verkar på sociala medier, vilket ju också återfaller på pr.
Citera
2018-03-21, 16:04
  #447
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Lagra tillräckligt med energi för vem? Dagens elbilar går 20-30 mil på en laddning, i snitt körs en bil typ 3 mil om dan.

Folk köper bilar som ska klara värsta tänkbara scenario, typ dra husvagn till fjällen en gång om året, sen sitter de och skjutsar röven i den till ICA 99,9% av milen de kör. Funkar inte att hålla på så om utsläppen ska ner.

För bara ett par år sen gick elbilarna 10-15 mil på en laddning, nu 20-30. Om några år till går de längre än vad en fossilbil går på en tank.

Du verkar mest satsa på egna antagna framtider. För mig saknar dessa belägg och blir mer till drömmar.
Citera
2018-03-21, 17:46
  #448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nu förstår jag inte, alla elbilstillverkare använder samma typ av batterier. Visst det finns några mindre i Kina som experimenterar med mer miljövänliga alternativ men dom har inte samma kapacitet än som de miljöfarliga li-ion batterierna.

Li-ion batterier kommer att gå samma öde tillmötes som Diesel som ett tag var miljövänligast men idag håller på att förbjudas på många ställen.

Att snåla dieselbilar var skattebefriade hade ju med låga koldioxidutsläpp att göra. Att de nu ev förbjuds i vissa städer har med kväveoxider och partiklar att göra.

Ingenting har ändrats förutom att bilindustrin blev tagna med byxorna nere och fejkade mätvärden.

En dieselbil är fortfarande mer "klimatsmart" än en bensinare. Men den smutsar ner mer lokalt än vad bensinaren gör.

Batterierna är mycket bättre på både lokala utsläpp och koldioxidutsläpp. Att det är tråkiga villkor i vissa gruvor kan man ändra på om viljan finns.
Citera
2018-03-21, 17:48
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Både Vw och Ford har i sina nylanseringar sitt utvecklingsarbete och i direkta framtidsbeskrivningar tydligt tagit ställning för en lång framtid med intern förbränningsteknik där dieselprincipen tros få en alltmer viktig roll.
Både hybridtekniken och så småningom bränsleceller pekar på en ökad användning av elmotorer. Av det följer inte en ökan användning av batteridrift. Allt vi vet idag pekar på en mycket begränsad användning av batterifordon av den enkla anledningen att vi saknar teknologi som kan lagra tillräckliga mängder energi i batteriform.
Att tro på sig själv är väl bra men om det går till att man avfärdar världens största bilföretags analyser som totalt felaktiga har man nog att gå för långt.


Bränsleceller kommer ALDRIG att slå. Aldrig.
Citera
2018-03-21, 20:00
  #450
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Bränsleceller kommer ALDRIG att slå. Aldrig.

Vore intressant att få del av de argument som finns för detta.
Citera
2018-03-21, 22:29
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Vore intressant att få del av de argument som finns för detta.
Huvudsakligen handlar det om att fördelarna är små eller inga och nackdelarna många.

Vad skulle fördelen vara menar du? Räckvidden? Nä, batteribilarna är ikapp inom något år.
Slippa vänta medan man snabbladdar? Tanka vätgas går marginellt fortare än att snabbladda. Det är inte som att pumpa i 70 liter bensin.

Nackdelar finns det hur många som helst.
Citera
2018-03-22, 04:14
  #452
Medlem
PeterNosters avatar
BMW släpper flera elbilar 2021. Räckvidder 55 respektive 70 mil.

Citat:
“With the fifth generation of eDrive, our vehicles will be able to drive 550 to 700 kilometres on electric power, depending on the model.”

https://electrek.co/2018/03/21/bmw-s...ion-ix3-inext/
Citera
2018-03-22, 04:38
  #453
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
BMW släpper flera elbilar 2021. Räckvidder 55 respektive 70 mil.



https://electrek.co/2018/03/21/bmw-s...ion-ix3-inext/

Blir det 70 mil på vägarna är det ett rejält genombrott. Körning en hel dag utan laddning innebär att tröskeln sänks påtagligt.
Citera
2018-03-22, 07:59
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Blir det 70 mil på vägarna är det ett rejält genombrott. Körning en hel dag utan laddning innebär att tröskeln sänks påtagligt.

Skulle säga att det som behövs mer är snabbare laddning och fler stationer. Porsche är på spåret med 800v batteripaket vilket kan halvera laddtiden jämfört med Teslorna, med samma slitage. Med den laddtiden kan man ladda tillräckligt på en kort toalettpaus för att köra tills nästa stop man själv vill göra.

Problemet idag är egentligen inte laddtiden eller räckvidden på Teslorna utan att man måste ladda så pass fullt för att ta sig mellan stationerna att man får stanna så pass länge, och att man inte kan välja var man stannar. Om de smällde upp dubbelt så många stationer på vägarna skulle man knappt behöva vänta på laddningen redan idag.
__________________
Senast redigerad av Akt 2018-03-22 kl. 08:04.
Citera
2018-03-22, 08:11
  #455
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Skulle säga att det som behövs mer är snabbare laddning och fler stationer. Porsche är på spåret med 800v batteripaket vilket kan halvera laddtiden jämfört med Teslorna, med samma slitage. Med den laddtiden kan man ladda tillräckligt på en kort toalettpaus för att köra tills nästa stop man själv vill göra.

Problemet idag är egentligen inte laddtiden eller räckvidden på Teslorna utan att man måste ladda så pass fullt för att ta sig mellan stationerna att man får stanna så pass länge, och att man inte kan välja var man stannar. Om de smällde upp dubbelt så många stationer på vägarna skulle man knappt behöva vänta på laddningen redan idag.

Det du syftar på nu är situationen i Sverige antar jag. I många länder finns det utbyggda laddsystem som blir bättre för varje dag. Tror att norrmännen ligger långt framme.

Men 70 mil på en dag innebär att du kan ladda den i lugn och ro över natten. Räcker nog för väldigt många.
Citera
2018-03-22, 08:19
  #456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det du syftar på nu är situationen i Sverige antar jag. I många länder finns det utbyggda laddsystem som blir bättre för varje dag. Tror att norrmännen ligger långt framme.

Men 70 mil på en dag innebär att du kan ladda den i lugn och ro över natten. Räcker nog för väldigt många.

Japp, pratar främst Sverige men laddhastigheten berör alla länder just nu. Även Norge har lite glest mellan laddarna. Både Norge och Sverige är ju rätt glest befolkade och då blir det ju så. Danmark, Västra Tyskland, Nederländerna och däromkring har massvis.

Ja men varför ska du kunna köra 70 mil utan att ladda? Det klarar ju långt ifrån alla vanliga bilar och ingen lite roligare, min förra kom max 50 mil innan den sa 0 km kvar. Typ ingen kör ju heller 70 mil utan att gå på toa och de flesta äter något också. Med en hög laddhastighet som den som Porsche siktar på så får man i 30+ mil på 15 minuter, tror väldigt få inte vill stanna 15 minuter var 30e mil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback